Håndbetjeninger- og Smart phones-

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Håndbetjeninger- og Smart phones-

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år siden af Anders B. This post has been viewed 674 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Anders B
    Deltager
      • Moon

Da jeg anskaffede min blå Skymax 90 og mit Explorer P13065 Autotracking Telescope fulgte der en enkel håndbetjening med- kun pile- og hastighed- taster-

Database med 40.000 objekter kom først senere-

Før Jul- i november da der var Månen- Jupiter- Saturn og Mars på himlen samtidig i en hel uge- var det lettere at bruge den enkle håndbetjening- planeterne er jo let synlige og man kan starte ´tracking´-dét at teleskopet modsvarer Jordens rotation ved at trykke
      på tasterne ´Slow´ og ´Fast´samtidig-

Kan man ikke lave en tilsvarende enkel Fjernbetjening- som den nævnte Håndbetjening- den brugte kun strømforsyningen og en ledning- ( stabilt)- Man kan let bruge ´slew´ mode og derefter centrere på og ´tracke´planeten-

Man skal nærme sig en planet lidt forskelligt afh. af om man bruger ´red dot finder´ eller en ´sigtekikkert´- red dot finder er ligetil- en sigtekikkert virker ´omvendt´- ligesom selve teleskopet-

Hvis man laver fotos- skal man sige til fotografen hvilke der skal spejlvendes- det kan man derefter se på dén linie der skrives bag på foto´et- hvad er op/ ned og hvad er højre/ venstre-

Mars er jo kun en rød Pinoccio- kugle- men det er bedst at vide at den vender rigtigt på et 10x 15!-

Jeg har ikke mobil- bruger ikke Smartphone- vil godt have en smart fjernbetjening- som kan følge himmellegemet-

Anders B.-

Anders B
      Deltager
        • Moon

Skal man så vælge mellem Den Enkle Håndbetjening og den med Database med 40.000 objekter?-

Nej man skal have ´both´- begge dele!-

SkyWatcher skal fremstille Den Enkle Håndbetjening igen- og andre teleskopfirmaer skal også fremstille en enkel håndbetjening som man kan bruge hvis man kun skal have drejet el. flyttet teleskopet lidt- og hvis man vil bruge ´slew´mode!-

Hvad med en Enkel Fjernbetjening uden Smartphonel?- lige det Jeg mangler?-

Anders B.-

steenkh
        Deltager
          • Planet

Jeg forstår ikke problemet. OK, du bruger ikke smartphone, men hvori består problemet med en fjernbetjening der har 40.000 objekter? Du kan da bare lade være med at bruge dem? Piletasterne virker også selvom man ikke bruger de andre muligheder.

Anders B
          Deltager
            • Moon

Jeg vil godt bruge den enkle håndbetjening- og et ´kort´- evt. ´Stellarium´-

Den har Jeg nemlig stadig!-

Andersb

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.