Da jeg anskaffede min blå Skymax 90 og mit Explorer P13065 Autotracking Telescope fulgte der en enkel håndbetjening med- kun pile- og hastighed- taster-
Database med 40.000 objekter kom først senere-
Før Jul- i november da der var Månen- Jupiter- Saturn og Mars på himlen samtidig i en hel uge- var det lettere at bruge den enkle håndbetjening- planeterne er jo let synlige og man kan starte ´tracking´-dét at teleskopet modsvarer Jordens rotation ved at trykke
på tasterne ´Slow´ og ´Fast´samtidig-
Kan man ikke lave en tilsvarende enkel Fjernbetjening- som den nævnte Håndbetjening- den brugte kun strømforsyningen og en ledning- ( stabilt)- Man kan let bruge ´slew´ mode og derefter centrere på og ´tracke´planeten-
Man skal nærme sig en planet lidt forskelligt afh. af om man bruger ´red dot finder´ eller en ´sigtekikkert´- red dot finder er ligetil- en sigtekikkert virker ´omvendt´- ligesom selve teleskopet-
Hvis man laver fotos- skal man sige til fotografen hvilke der skal spejlvendes- det kan man derefter se på dén linie der skrives bag på foto´et- hvad er op/ ned og hvad er højre/ venstre-
Mars er jo kun en rød Pinoccio- kugle- men det er bedst at vide at den vender rigtigt på et 10x 15!-
Jeg har ikke mobil- bruger ikke Smartphone- vil godt have en smart fjernbetjening- som kan følge himmellegemet-
Anders B.-