H-alpha – visuelt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI H-alpha – visuelt

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af outlook. This post has been viewed 26 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

Kære alle

Der bliver jo taget mange fotos af vores kære Sol i h-alpha i disse år. Som visuel solkigger, så er spørgsmålet jo ofte – hvordan ser det så ud i virkeligheden – altså gennem okularet. Ja..jo.. osv. Ofte er det svært at transformere de digitale fotos over på det rent visuelle. I 1996 købte jeg til KAF et 0.5 Uni Daystar filter. Det var i tiden før Coronado kom med nogle mere brugervenlige udgaver. Men de første års observationer gav os en fin følelse af muligheder og begrænsninger. Seeing, himmelkontrast osv., var spændende lærepenge, og sikkert også noget mange andre har tumlet med.

Da jeg selv i 2004 fik en sum penge til at købe et h-alpha filter var jeg måske derfor lidt foran på point, da jeg havde KAF filtret som reference og havde set i de forskellige Coronado konfigurationer.

Valget mellem “æbler og pærer” var den vej, som skulle betrædes.

Jeg valgte (også økonomi i sidste ende) at købe et 0.6 Daystar filter, som ligger midt mellem enkelt-stakket og dobbelt-stakket Coronado og Lunt filtre.

På trods af konfigurations-bøvlet med temperaturfølsomhed, telecentriske linser osv, så var udgangspunktet primært, at jeg ikke vil være låst til en enkelt åbning, men ville kunne skalere filtret opad eller nedad, alt efter muligheder og økonomi. Jeg er nu kommet så tæt på målet, som jeg mener er praktisk muligt. Mit filter er nu optimeret som det næsten kan lade sig gøre med 127 mm åbning (Bresser refraktor), uv/ir filter, Powermate og så 0.6 filtret.

Det er helt vildt, hvad en stor åbning gør for observationerne. Detaljerne og kontrasten er i perioder nærmest “hysterisk” at se på. Det skal opleves.

Jeg har nu fundet en observatør, der sådan nogenlunde via tegninger kan gengive, hvordan oplevelsen med stor åbning er. Der er stadig et væld af detaljer, han ikke får med, men I kan få en fin ide, til det umiddelbare visuelle intryk:

God fornøjelse. En herlig stor Lunt

Lars

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Takker for indlægget. Og som du skriver, det er svært at gengive et billede af hvad man ser i okularet. Jeg bruger både mindre som større åbninger. Iagttager jeg overfladen bruger jeg helst Coronado Solarmax40 med binoviewer og 2x barlowlinse monteret.

Det giver mig noget i retning af billedet med Lunt152 og 6mm zoom! Ja, det lyder jo underligt med den åbning. Opløsningen er selvfølgelig større med Lunt’en, men skaleringen er den samme! Til overfladen er de 0.7Å bedre end med en 0.9Å PST moddet refraktor.

Til protuberanserne er forstørrelse en go ting. Og her bruger jeg en f/5 102mm Skywatcher med en moddet PST etalon i enden og en binoviewer med 2x barlowlinse monteret. Så er der dømt spektakulære syn af protuberanserne.

Sjovt nok iagttager jeg allerhelst store solpletter i en 8″ SCT med fuldapertur Baader filter og binoviewer, men denne gang monteret med et 30nm bredt 590nm specialfilter i enden. Her kan end ikke et H-alpha solfilter følge med! Måske lige bortset fra et doublestacked et af slagsen, men det er altså også meget dyrere!

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'H-alpha – visuelt' er lukket for nye svar.