› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › H-alfa med Starlight Xpress M7C
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af hoest. This post has been viewed 102 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. juni 2009 kl. 16:21 #17112
mhansenDeltager- Nova
Som vi har snakket meget om tidligere og som vist stadig er et aktivt debatområde, med mange forskellige holdninger og meninger, så har jeg nu testes mit M7C kamera med et h-alfa filter foran.
Jeg har anskaffet mig et Orion h-alfa filter (Lyra) og har brugt dette til at tage et par billeder af ellers rimelig kendte hydrogen alfa områder. Og jeg vil nu her vise de billeder det er lykkedes mig at tage. Jeg har taget af hhv. M82, M27 og IC5070 (Pelican nebula). Her er resultaterne.Det skal dog lige siges, at jeg er meget i tvivl om Orion filteret er et true smalbåndsfilter. Men jeg har ikke kunne finde nogle oplysninger om hvor stort et vindue filteret arbejder med.Her er M82. Eksponeringerne består af ca. 15 x 360 sekunder.Her er M27. Eksponeringerne består af 5 x 600 sek.Det sidste er af IC5070 eller Pelican Nebula. Jeg har taget det område omkring nakken, hvor der foregår en del aktiv stjernedannelse og der er tydelige Herbig-Haro jets. Dog har jeg været nødsaget til at forstærke den røde farve, hvilket også kan ses på stjernerne.Eksponeringerne består af 10 x 420 sekunder.Selvfølgelig skal det også nævnes at disse billeder jo er taget her i sommertiden, hvor vi jo praktisk talt ikke rigtigt har mørke nætter. Derfor er der en hel del baggrundsstøj med og det er meget begrænset for hvor lang tid man kan optage. Men alt i alt synes jeg at resutaltet er blevet ganske fornuftigt.MHansen 2009-06-03 16:24:23 3. juni 2009 kl. 22:15 #17127
outlookDeltager- Super Nova
Hvis det er det alm. Orion H-alpha filter du mener, så er det vistnok et narrowband filter. Men jeg mener det er udgået af Orion’s sortiment til fordel for et såkaldt extra narrowband filter på 7 nm. Og det er nok i denne smalle ende man skal bruge.
Noget andet er, at kombinerer man et Baader AstroSolar folie på objektivet med et sådant H-alpha smalbåndsfilter i den anden ende vil man med fx en SCT få nogle virkelig fine billeder af Solen og granulation. Men ikke lige det det i første omgang er beregnet til.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting4. juni 2009 kl. 09:18 #17137
mstauningDeltager- Black Hole
Orions er da et visualt fiter…. Mener det lukker en masse ind, men er ikke helt sikker.
4. juni 2009 kl. 18:30 #17162
mhansenDeltager- Nova
På selve æsken og i den lille indlægsfolder der er med, gør de opmærksom på at man ikke vil kunne bruge H-Alfa filteret visuelt.. Men jeg ved stadig ikke hvor stort et område der lukkes ind. På selve folderen, ser det dog ud til at være en hel del.
4. juni 2009 kl. 23:10 #17167
mstauningDeltager- Black Hole
Oki jeg kender bare kun deres visuale.
4. juni 2009 kl. 23:51 #17170
mhansenDeltager- Nova
Det er det filter som lyra sælger.
7. juni 2009 kl. 19:46 #17297
mhansenDeltager- Nova
Her i den kedelige tid med masser af skyer, tænkte jeg at vi skulle have et lille billede og varme os på. Det er taget med mit Starlight M7C med et Thousand Oaks OIII filter og Orions H-Alfa filter foran og senere sat sammen.
H-alfa data er det samme som tidligere i indlægget og OIII data består af 10 x 360sek subs.Sådan kommer det til at se ud, når det bliver samlet.MHansen 2009-06-07 19:48:14 7. juni 2009 kl. 20:10 #17300
hoestDeltager- Nova
Hej Michael H
Det er flotflot -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'H-alfa med Starlight Xpress M7C' er lukket for nye svar.