højdejustering af EQ6

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER højdejustering af EQ6

• Dette emne har 41 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mogens. This post has been viewed 2225 times
Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
  • Forfatter

mortenb
    Deltager
      • Super Giant

Symptomerne minder lidt om dem jeg havde på LXD,en fordi min dec. motor var defekt. Først kørte det “indimellem” for til sidst at stoppe helt. Har du tjekket, at din strømforsyning er tilstrækkelig ? Men ellers må jeg vist overlade bordet til eksperterne Wink

mvh

morten
      Deltager
        • Super Nova

Tak for rådet, jeg tror (håber) nu ikke det er motoren den er gal med . En reklamation har jeg meget lidt lyst til at bakse med. Måske har jeg prøvet at guide på en hot pixel, som beskrevet på en anden tråd. Det kræver en del trial and error (og penge) denne hobby…morten2009-03-20 14:07:30

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Morten,

Hvis stjernen ikke bevæger sig nok er det som regel fordi tiden skal sættes op i kalibreringsrutinen. Jeg ved ikke lige hvordan man gør det i PHD men der har været skrevet om det før. MS kommer nok ind over når han ser det. Hotpixel er også en mulighed, eller at man glemmer at sætte ST4 kablet i. Det sidste har jeg selv gjort flere gange end jeg bryder mig om at tænke på.

MortenB har også en god pointe med stømforsyningen. EQ6 er meget nærtagende hvis strømforsyningen ikke er kraftig nok.

Udlæsningsejl på USB har jeg oplevet når der er andet USB udstyr på computeren samtidig. Hvis jeg har en USB nøgle på en anden port får jeg striber på billederne.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Kør fra 500 til 2000ms i phd indtil du for en god kalibrering.
            Sleve der bare forsætter ser det endeligt ud til at være væk efter sidste opgradering af softwaren, men jeg har kun været uden en gang så det er ikke sikkert.
            Yeps, den forbruger ca 2 amp ved sleve, hvis den røde lampe begynder at blinke skal du slukke og finde en bedre forsyning.

Har ingen problemer med kamera, uanset hvad jeg snider i min gamle Dell, det er simpelthen utroligt, men fedt.

TommyF2009-03-20 22:16:44

morten
            Deltager
              • Super Nova

Har I to computere. Der skal bruges en usb port til kameraet, en til focuseren, en til monteringen og en til guideren?

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Jeg har jo flere, men bruger kun en pr montering.

Så mit setup til CG5 er som følger:

1 USB stik til Qcam6 eller Nikon D70 som hoved kamera.

1 USB stik til Qcam5 som guider.

1 Serial til Fokuser.

1 USB til Serial til Monteringen.

Har stadig overskuds USB porte.

Hvis din PC ikke har USB nok, har den nok en PCMCIA. Der til kan du få et kort med to serial porte. Så har du til Montering og til fokuser.

hoest
                Deltager
                  • Nova

Hej Morten
                  Det med at EQ6 er nærtagende mht. strøm er korrekt der skal bare være det strøm til rådighed som den skal bruge ellers gør den altså underlige ting

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Har på min en strømløs usbhub siddende på min tubus, der går til kamera
                    1+2 og filterhjul, fokuseren styres via et PCI express seriel kort, og
                    en usb PAD til at styre scopet, alt sammen i min gamle Dell inspiron
                    1300.

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

Tak for hjælpen allesammen. Måske skal jeg se på en anden strømforsyning. Jeg har denneher, som skulle kunne klare 5A. Kører i 13,8V?. Jeg har læst at det medleverede strømkabel skulle være dårligt, har I skiftet til et kabel der kan klare flere Amp?

Jeg har iøvrigt lavet en dissektion af hovedet på den eq6.

Billedet er lavet så man ser den i 55,5 grader. Skruen er den kraftive hvide streg (10 graders elevation). Den lidt fjedrende fornemmelse man har når man stiller på højdeskruen er ikke svær at forstå, fordi hovedparten af trykket skal bruges til at løfte hovedet via en stang på ca 10 cm – dårlig konstruktion. På den anden side er anlægsfladen krum, så det er ikke ligetil at skrue en kile fast.

Her er så monteringen set fra oven med hovedet fjernet.

Der sidder en glidekobling med en aluskive på siden med gradinddelingen og en teflonskive på den anden side. Glidekoblingen justeres med tre 5 mm metriske skruer, og det var sat så strant på min montering, at man næsten ikke kunne flytte den. Jeg har skiftet skruerne ud med umbraco skruer. I bagklogskabens lys er jeg blevet klar over, at jeg bare kunne have boret tre huller i plasticdækslet og skiftet skruerne ud.

Fordelen ved at have tre skruer med et lidt større hoved er at de er nemme at justere. Løsner man dem lidt bevæger hovedet sig meget nemt, og man kan opnå en præcis indstilling. Når denne er nået strammes skruerne og hovedet sidder urokkeligt fast. Det havde været en del lettere for mig hvis jeg havde vist (tænkt) det før jeg skilte hovedet ad.

Jeg drømmer stadig om kilen, det vil gøre præcisionen meget større.

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Citat:På den anden side er anlægsfladen krum, så det er ikke ligetil at skrue en kile fast.

Det er ligte nøjagtig derfor at en skrue der ikke er afrundet, men er skåret lige over som den Sechskantschraube, jeg viste, fungerer.Det er bare lige på og hårdt.-Går op på 57.8 uden problemer.

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg ser det, men så skal du have et værktøj (det skal jeg også nu efter at have skiftet skruerne i koblingen ud…). Jeg vil gerne prøve din sekskantsskrue.

M

mogens
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Morten

Det er bare en svensknøgle, du skal bruge.-Vi kigger på det
                          Viser 12 indlæg - 31 til 42 (af 42 i alt)
                          • Emnet 'højdejustering af EQ6' er lukket for nye svar.