højdejustering af EQ6

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER højdejustering af EQ6

• Dette emne har 41 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mogens. This post has been viewed 2224 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova
      MortenB der nok ingen der vil sælge dig en LOL de tør ikke

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

JO ! Jeg kender én der tør, oven i købet dansk ! Tongue

Wink

rigo
        Deltager
          • Super Nova

uha en risikovillige forhandler Big%20smile Wink

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Hvis den anden er “den anden” som lige har solgt en EQ6 til en anden, så sidder der de originale dårlige skruer på denne,kan man se på billedet, så det kan jo ikke være ham.

Hvis en forhandler skal sælge en EQ6 med de justeringer som jeg ved er nødvendige skal han skille den ad og gensmøre den, justere den og udskifte skruer.- Hvad skal vi andre så fornøje os medCry Og du ville ikke have noget at brokke dig over.-Jeg ved hvad jeg taler om da jeg har kendskab til både HEQ5Pro og EQ6

mortenb
            Deltager
              • Super Giant

Det lader at DU skal smøres med en god flaske for at give en hånd med, Mogens ! LOL

morten
              Deltager
                • Super Nova

Kære Morten

Jeg er ikke nået så langt med den EQ6 endnu, og har kun et års ret sporadisk erfaring, så mine erfaringer handler lige så meget om egne begrænsninger som monteringen. EQ6 er så vidt jeg kan se ikke rigtigt designet med henblik på anvendelse så langt nord på, som vi bor. Derfor har folk foreslået forskellige modifikationer af omtalte skrue, og den jeg skrev om. I det hele taget findes der en så stor brugergruppe, at (næsten) ethvert tænkeligt problem med EQ6 er beskrevet i diverse fora. Det er en fordel fordi man ikke kan forvente massiv forhandlersupport til et så relativt billigt, masseproduceret produkt som en EQ6.

Jeg opgraderede fra en HEQ5, og når jeg kommer lidt længere vil jeg poste en sammenligning. Forskellen er med mit setup (10.3 kg) mindre end jeg troede, og jeg havde måske ikke behøvet at opgradere. (kloge folk havde fortalt mig det – også her på forum). Både EQ6 og HEQ5 er relativt billige monteringer og giver god værdi for pengene. De har en relativt stor PE, som varierer fra montering til montering, og i nogle tilfælde har folk opnået væsentlige forbedringer ved at skille dem ad og smøre dem, og evt også skiftet lejer (Mogens har erfaringer med det, og der findes leje-kits på nettet). PE kurverne er dog med de tre pro monteringer jeg har haft lejlighed til at prøve ret glatte, med mindre end 5″ spikes. Noget af trackingfejlene kan derfor autoguides ud. Husk dog at ved en sinosoidal kurve, hvor autoguideren følger efter, sat til at korrigere 0,5, så vil den kun reducere PE med ca. 50%. Dette kan teoretisk gøres bedre med EQMOD og PE træning, men det har jeg ingen erfaringer med selv. Med de PE som begge monteringer har, så er du efter min mening absolut nødt til at have autoguiding. Jeg prøvede oprindeligt at stacke uguidede 30 sek frames fra min HEQ5. Man kan faktisk godt opnå rimelige billeder på den måde, hvis man gør sig umage med pol-alignmentet) men autoguiding er vejen frem.

Jeg købte oprindelig en HEQ5 fordi jeg var bekymret for vægten og transportabiliteten af EQ6, og den ER større og tunger.

En lav PE direkte ud af mekanikken er en fordel, drømmen er en AP mach1, men det har jeg ikke følt var berettiget – har dog givet anledning til en del savl.

Morten (i vores generation en massebetegnelseSmile)

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Du har fat i det helt rigtige Morten.

PS, gad du emaile mig den PE du målte 🙂

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

yep, skal lige hjem først, vil du have den for min HEQ5 og min EQ6 også?

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja da, til sammenligning, bare husk navn give dem.

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg købte for et stykke tid siden 25 stk. 10X80 Sekskantschrauben-SW 17 og har selvfølgelig ikke brugt dem alle sammen, iøvrigt er det også kun sydskruen man har brug for.Jeg har derfor tænkt mig at være lidt konstruktiv, så hvis interessen er der kan man finde min mail på min hjemmeside.Pris for 2 10 kr.+porto.

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Kære Mogens

Vi københavnere har vist brug for økonomikurser i Jylland. Jeg har bestilt skruer hos astrodevelopments i England, det kan ikke gøres for 2.10kr Clown Tak for tilbuddet.morten2009-03-17 14:42:52

mogens
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Morten

Som indfødt københavner købte jeg også fra Astrodevelopment, men var ikke helt tilfreds, bl.a. fordi de underligt nok har den samme runding som de oprindelig. De tyske Sehskantsscrauben skubber derimod på fra første berøring og det giver efter min mening bedre stabilitet.-For anskueligheden:

Håber du får det til at virke efter hensigten

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Kære Mogens

Er problemet ikke mest af alt den helt ekstremt spidse vinkel skruen rammer alu-blokken på. En kile må vel gøre underværker – med mindre du vil observere i nærheden af ækvator??

M

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg har lavet pem pro kurver for to forskellige eq6 monteringer. De er her. PE varierer fra 21.32 til 41.56, men de er rimeligt jævne.

e Til sammenligning kommer her en pe kurve lavet af samme person, samme kamera og samme omstændigheder.

PE: 18.41, også rimeligt jævn. Jeg går ud fra at mogens ville kunne få, i hvert fald rms ned, med sin smøringsprocedure.

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Efter en noget frustrerende nat vil jeg fortælle om de problemer med eq6 som jeg har indtil nu. Jeg er sikker på at de er velkendte, og vil være taknemmelig for lidt feedback

1) højdeskruer, det har vi talt om, og jeg har fået mind astrodevelopments skruer. Jeg sætter på et tidspunkt en kile i. Jeg er simpelthen bange for at aluminiummet knækker fordi der skal en del kraft på den skrue.

2) phd kompatabilitetsproblem. Jeg får beskedden “star did not move enough”. Det er kun nogle gange, men jeg har ikke kunnet finde ud af hvorfor. I loggen står kun en linie, hvor stjernens placering på chippen angives, den normale kalibrering begynder ikke engang. Har aldrig set det på min HEQ5. Kunne guide med maxim, dog – Kan dette være et portproblem i pc’en – phd guide kræver større båndbredde end maxim???.

3) En gang har jeg oplevet at efter et tryk på håndkontrollens piletaster begyndte monteringen at køre, også efter jeg havde sluppet knappen. Var nødt til at starte forfra med alignment.

Ellers er jeg glad for den, den har en relativt overkommelig pe.

Et andet problem var usb forbindelsen til pc’en tror jeg, i hvert fald så billederne sådan ud.

(crop til kernen af m81). Jeg opfatter det som om porten af en eller anden grund har været for langsom, så man får mønstret af sorte streger (chippen er interlaced, derfor ser det forskudt ud). Det kan naturligvis også være det dyre kamera Cry

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'højdejustering af EQ6' er lukket for nye svar.