Gyro assisteret GOTO – en skør ide?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Gyro assisteret GOTO – en skør ide?

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1561 times
Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Hej Rudi

Driften vil være relativ stor og der er meget støj i målingerne.

Men ved passende slew hastighed vil det nok kunne virke.

Et start sted ville være at tage en smartphone og skrive en app.

(Brug Eclipse og dets Android toolchain)

Der har du adgang til alle sensorerne. Gravity sensoren vil give dig en grov retningsangivelse.

Prøv Google sky, det vil give dig indtryk af hvad præcision der kan opnås.

Men anvendelse af et antal Mems vinkelmålere vil givetvis kunne øge præcision. Gyroerne tror jeg ikke jeg ville satse på.

Ang. GPS er der lige det med prisen. RtK-GPS som er et af de systemer der kan give præcision i cm området koster 50k+ for det simpleste system.

Til den pris kan man ligeså godt købe absolutenkodere på akserne.

Den almindelige GPS modtager er ikke præcis nok til at finde retning med.

Jeg går lavet nogle eksperimenter i forbindelse med mit arbejde og set at driften er 30-60cm over kort tid. To enheder placeret tæt sammen driver i nogen grad forskelligt. Det sidste er det der ødelægger systemet og udelukker anvendelsen af en tredje stationær enhed til at logge driften.

Årsagen til den forskellige drift er drift i GPS uret.

Med en GPS af meget høj kvalitet og meget lang baseline mellem de to GPS på teleskopet og en tredje som fixpunkt, kan det nok lade sig gøre at opnå at ramme indenfor månen.

Mems systemet eller traditionelle enkodere vil nok være billigere og bedre.

Hvis jeg havde lidt mere tid ville jeg gerne være med til at lave nogle eksperimenter.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Her et projekt lidt i samme boldgade (iøvrigt rigtig godt gået af DTU Space )

https://ing.dk/artikel/dtus-banebrydende-gyroskop-stjernekamera-paa-vej-iss-alle-rumfartoejer-bruger-inden-fem-aar

/Rudi B. Rasmussen

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
      • Emnet 'Gyro assisteret GOTO – en skør ide?' er lukket for nye svar.