Gyro assisteret GOTO – en skør ide?

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Gyro assisteret GOTO – en skør ide?

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 9 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1560 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Forleden fik jeg en lille ide; kan man med en lille 3-akset micro gyro og en raspberry pi / arduino mon lave en dims der kan gøre følgende.

1) Peg teleskopet mod en kendt klar stjerne tæt ved det objekt man vil observere.

2) Identificer stjernen eller indtast ra/dec for samme på dimsen.

3) Dimsen viser ra/dec i et lille display.

4) Ved at slewe, kan dimsen nu vha gyroen vise ra/dec med nogle bueminutters nøjagtighed. Og man kan i ro og mag slewe hen på den ra/dec man ønsker.

Selvom der er lidt drift på de billige gyroer, så kan man måske nå a slewe med rimelig præcision på et minut eller to.

Matamatikken bag er simpel nok, dimsen skal f.eks monteres på teleskopet, og der skal være en kalibrerings procedure, hvor mn først bevæger teleskopet Ø/V og dernæst N/S således man kan finde gyro aksernes orientering ifht ra/dec akserne. Og så skal ra selvfølgelig drive med siderisk hastighed.

Jeg har prøvet at google for at se om andre har prøvet dette, men kan ikke finde noget. Jeg har ikke forstand på de små mikro gyroer, og ved ikke om de er præcise nok.

Men det kunne da være et sjovt projekt. Hvis nogen kunne tænke sig at prøve det, melder jeg mig frivilligt på software siden

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Finurligt! Dén fremgangsmåde har jeg ikke hørt om før.

Her er en anden: Hvis man monterer en GPS foran på tubus og en bag på, så burde man vel kunne regne ud, i hvilken retning tubus peger, relativt i forhold til den geografiske position? Altså kunne klare sig uden encoders på akserne. Jeg har aldrig tænkt over dette før, men umiddelbart virker det realistisk.

Thomas, Bornholm

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Det er jo en GPS kompas. Sagen er bare, at GPS er langt merenøjagtig i 2D, dvs lat/lon, end på elevation.. Så derfor tror jeg ikke at den vil være præcis nok.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jeg fandt alligevel noget der minder om ideen: LINK

/Rudi B. Rasmussen

alan
            Deltager
              • Super Giant

To Gps’er monteret med en meters mellemrum burde være nok. Mig bekendt bruges systemet allereder i sø-farten.

– Tre Gps-er så har vi styr på højden også. Hvis de tre Gps-er modtager samme signal, burde vi have styr på retningen og positionen.

Mvh Alan

Alan2016-01-15 21:50:32

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Efter min mening er GPS slet ikke præcis nok til dette præcisionen er vist ikke mere end ca. 3m rigeligt til at finde vejbanen men ikke til dette

Claus

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

I landbruget bruger man GPS til at styre maskiner på marken med få cm’s nøjagtighed. Man er faktisk oppe på så høj præcision, at man taler om at give HVER ENKELT PLANTE sit eget nummer og position!! Og i Indien bruger man det til at måle, hvor hurtigt den Indiske kontinentalplade braser ind i den Eurasiske plade og dermed skabe Himalayabjergene, hvilket den gør med ca. 20cm – om året.

Så jo, præcisionen kan være høj nok.

Thomas, Bornholm

noodles
                    • Super Giant

rudibr wrote: Hvis nogen kunne tænke sig at prøve det, melder jeg mig frivilligt på software siden

Jeg tror ikke det er meget andet end software der skal laves. Det er vel bare to gyroskoper, en arduino og en laptop der skal forbindes?

Alan wrote: Tre Gps-er så har vi styr på højden også.

Det forstår jeg ikke? Når en GPS bestemmer positionen finder den da også højden.

Simon

noodles
                      • Super Giant

Jeg vil gætte på at man godt kan nå en ret høj præcision med GPS, men man får nok også lov til at betale for det og vægt/størrelse stiger nok også.

Simon

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Gentlemen, for your perusal:

http://hackaday.com/2013/08/05/centimeter-level-precision-gps-for-500/

Thomas, Bornholm

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Ang. GPS i landbruget, så anvender de en jordstation i kombination med satellitter. Det havde jeg glemt, sorry.

Thomas, Bornholm

alan
                          Deltager
                            • Super Giant

Når jeg i mit indlæg skriver højden, skal det forstås som z-aksen i et XYZ koordinatsystem, hvor teleskopet er monteret i (x,y,z)=(0,0,0). Det er helt korrekt at højden over vandet også kan hentes via en normal gps.

Jeg har set at man i søfarten bruger en type GPS, hvor 2 GPS modtager er monteret med ca 50cm mellemrum i skibets længderetning. Det skulle være nok til at GPS-computeren kan beregne skibets retningen, selvom skibet ligger stille.

Har man 3 GPS’er som alle modtager signaler fra de samme sateliter, er fejleafvigelsen i GPS signalet ens, og dermed må GPS fejlen være elimineret, når et teleskops retning skal beregnes. Positionen er stadig med 3m nøjagtighed, medmindre man bruger differentiel GPS (Gps+landstation).

Mvh Alan

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Rudi

(Baggrund, har selv til andre projekter kigget på de små MEMS gyro’er, og gav op. Det er
                              meget begrænset hvad jeg ved om disse)

Jeg tror ikke de gyro sensorer (MEMS) du kan købe til “husmandbehov” er præcise nok til dette formål.
                              De giver dig vist heller ikke absolutte værdier, så fejl akkumuleres over tid.
                              De måler ændringer i vinklen over tid i forhold til Corioliseffekten, hvilket vel giver ændringer i
                              forhold til jorden og ikke i forhold til rummet og dermed ubrugelige til vores formål eller?

Så du skal nok kigge på mekaniske eller optiske gyro’er som desværre ikke er nemme at få fat i.

Nightsky2016-01-16 13:30:19

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Der findes også mindst to produkter som gør nogenlunde det du taler om
                                Celestron SkyScout og Meade mySky

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Lige en mere

Nogle år tilbage var vi flere der købte billige digitale vaterpas, for at rippe dem for sensoren.
                                  Projekt til dobsons.

Dem jeg fik købt hos Lidl har en præcision på 0,2 grad d.v.s. 12 buesek. Hvis du på en eller
                                  anden måde så kan finde azimuth, så er den hjemme.

Dengang endte det med “vaterpas” på tubus og en tegnet cirkel til azimuth med visuel aflæsning.

Hvis jeg skulle starte sådan et projekt i dag vil jeg nok holde fast i “vaterpasset” og på en
                                  eller anden måde sætte nogle sensorer op i forhold til et fix punkt for azimuth. Jeg vil tro du
                                  uden større problemer skulle kunne komme ned omkring 15 buesek med to azimuth sensorer,
                                  for små penge.

Nightsky2016-01-16 13:45:44

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Gyro assisteret GOTO – en skør ide?' er lukket for nye svar.