Guidingtid?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Guidingtid?

• Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af jakob1234. This post has been viewed 244 times
Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Tak for de mange gode svar! Jeg har indstillet PHD2 som jeg er blevet rådet til. Nu venter jeg blot på en klar himmel, så det kan afprøves 🙂

Det er som sagt kun kalibrering der tager lang tid – ellers så spiller det 100%

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Jakob

Der er ingen grund til at kalibrere hver gang du starter en session.

Du kan bare reloade de gemte kalibreringsdata, det gør vi, og det

fungerer fint.

Du finder funktionen øverst – under tools vistnok.

mvh

Torben

PS! Emne flyttet til Teknik og TilbehørTorben Taustrup2015-05-19 07:56:00

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Torben Taustrup wrote: Hej Jakob

Der er ingen grund til at kalibrere hver gang du starter en session.

Du kan bare reloade de gemte kalibreringsdata, det gør vi, og det

fungerer fint.

Du finder funktionen øverst – under tools vistnok.

mvh

Torben

PS! Emne flyttet til Teknik og Tilbehør

Også selv om mine indstillinger af mount osv. højst sandsynligt ikke er præcist de samme?

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Ja, for programmet skal bare kende størrelsen af de korrektioner der foretages på de to akser i forhold til det input som kommer fra

guidingkameraet.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Ok takker – det vil jeg prøve næste gang 😀

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Hvis guide kameraet har været afmonteret skal der gen kalibreres med mindre man på anden måde kan garantere kameraets orientering.

jakob1234
                Deltager
                  • Nova

Hej Frank, tak for det – det var godt at vide, da jeg nemlig altid tager det af – jeg har ikke nogen ekstraholder endnu på mit scope, så jeg er nødt til at montere det efter jeg har brugt min finder til at orientere mig Wink

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Jacob

Det er rigtigt, hvad Frank skriver. Jeg kan give dig et lille tip til,

hvordan du kan aligne guidekameraet på akserne.

1. Find en klar stjerne, og placer den tæt ved enten over- eller

underkant af billedfeltet ude i den ene side.

2. Sæt guidekameraet på en eksponeringstid på nogle sekunder.

3. Start en eksponering, og tryk på R.A. slew, så stjernernen trækkes

igennem billedfeltet.

Når eksponeringen er færdig, har du en fin streg at justere

guidekameraets akser efter.

mvh

Torben

John
                    Deltager
                      • Nova

For at følge op på indlægget fra Torben.

“It is a good idea to align the X/Y axis of the QHY5L-II square to the axis of the mount. This can be done by turning on the coarse reticle and positioning the guidestar so it is at one of the intersecting horizontal and vertical reticle lines in PHD2. You can the move the mount in RA and DEC and when the QHY5L-II is correctly aligned, the star should track the line up/down and left/right. This can help reduce guiding corrections sent to the mount.

Consider the case where the X/Y axis of the QHY5L-II is at 45 degrees to the RA/DEC axis of the mount. Any star movement will cause both an RA and DEC correction to be sent to the mount. If aligned square, this will probably result in either an RA or a DEC correction being sent to the mount. The less corrections sent to the mount is often the best scenario.The reticle is enabled via View-Coarse Grid”

jakob.andersen
                      Deltager
                        • Super Giant

Jeg har simpelthen tegnet nogle streger med en tusch på kamerahuset på mit QCAM5, der viser hvor siderne af sensoren er. Så er det nemmere at sætte det nogenlunde lige i forhold til mount’ens akser. Men jeg re-kalibrerer altid, hvis jeg har haft det taget af.

jakob1234
                        Deltager
                          • Nova

Mange tak for ideen med akserne!

Det havde jeg slet ikke tænkt over, selv om det jo er logisk nok nu hvor jeg ved detEmbarrassed

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
                        • Emnet 'Guidingtid?' er lukket for nye svar.