› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Guiding
- Dette emne har 40 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af ricb. This post has been viewed 502 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. marts 2009 kl. 09:07 #13056
holmDeltager- Super Giant
@Søren:
Hvad gjorde det i praksis at du ændrede HC guide-rate fra 50 til 80…??
Lars
Holm 2009-03-18 08:07:38 18. marts 2009 kl. 11:47 #13064
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jesper wrote:
I stedet skal RA aksen have
lidt overvægt til østsiden, så gearet hele tiden er i kontakt. Så er
der nul backlash og monteringen reagerer med det samme på
guidekommandoerne. DEC aksen kan også sættes lidt ud af balance, men
det vigtigste er RA mod øst.Hvorfor kun LIDT overvægt?
Søren
Bare lidt. Hvis det er for meget kan snekken blive slidt eller ødelagt, ligesom hvis den binder.Og derud over kan mountets motorstyring få svært ved at fastholde en
konstant motorhastighed på grund af for meget friktion mellem snekke og
snekkehjul og mountet vil begynde at “hugge” afsted.Det kan også udsætte motoren gearkasse for store belastninger som den ikke er dimensioneret til.
Specielt under goto’s hvor motor/gear i forvejen skal kæmpe mod stor inerti og deraffølgende drejningsmoment.
Overvægten skal bare være tilstrækkelig til at holde gear og snekke i konstant indgreb – og ikke mere.
På min LX200 (Tubus+gaffel+guidekikkert=45kg++) bruger jeg et 150gr lod
på den ene gaffel arm – det får RA aksen til at dreje stille mod øst
med lav hastighed når jeg låser koblingen op.19. marts 2009 kl. 09:43 #13152
Hvad gør det parameter som hedder guiderate som er i en Celestron HC..??
Svarer det til aggressivness i f.eks. PHD…??
Lars
19. marts 2009 kl. 10:02 #13157
mstauningDeltager- Black Hole
Guiderate, er hvor mange % af den hastighed du har valgt som guideren skal bevæge sig med!!
Hvad f….. betyder det så?Joe hvis du nu har sat monteringen i Sideral hastighed (hvad den selv vælger når du lige starter), så vil den som standard justere med 50% af det når guideren beder om: Gå den vej i 0,1 sekund. Det giver så ifølge guideprogrammet en justering på 0,01 bue sekund.Men hvis du nu har sat monteringen over på Lunar hastighed!!! Så giver samme komando fra guideren også ved 50% ikke 0,01 bue sekund, men 0,12 bue sekund.Så nej det er den hastighed guiderens komandoer bliver udført med.Aggressivness er hvor meget af en set fejl der skal rettes:Så hvis du kan stille det mellem 1 og 10.Så vil 1 være 10% af den sete fejl, perfekt til en god montering og rigtigt dårlig seeing.10 vil så være 100% og en sikker vinder til at jagte seeing og står og hakke frem og tilbage.Så vi laver lige et senarie:Du er ude og vil nappe M42 da den nu står over Orion!!!!! En oplevelse der ikke må gå galt, desværre er du i danmark – Men det er da klart 😉Så du stiller op, og aligner rigtigt godt.Dine indstillinger i HC er:TrackingRate: Sidereal.GuideRate: 99Og i Programmet:Expo: 0,1Aggre: 10Så du ender op med billeder med stjerner der laver ping-pong hvor det hele, da du netop har bedt det hele om at gå forbi der hvor stjernen er og tilbage til der hvor den heller ikke er.Håber det giver mening?23. marts 2009 kl. 23:57 #13678
Jeg synes godt nok jeg kæmper lidt (meget) med at perfektionere min guiding…er det noget I andre også har oplevet, eller hvordan..??
I PHD står aggressivness til 100 som default og har jeg prøvet at nedsætte værdien i steps af 5 uden den store forskel. Ved et tilfælde sætter jeg den efterfølgende til 30 og så var det som om der kom lidt mere ro på – men stadig streger ved 4 min eksponeringer.
Jeg synes også at have bemærket at efter jeg har monteret mit guideskop og ikke mindst den ekstra kontravægt, har jeg oplevet ret meget backslash…måske skal monteringen skilles ad ( igen) og så spændes efter…
24. marts 2009 kl. 00:11 #13680
k_holstDeltager- Nova
Det kunne lyde som om du har balancen forkert! Hvis du sørger for lidt overvægt til østsiden skal backlash ikke betyde noget videre.
Er du sikker på guidescopet er monteret stabilt?Den mindste antydning af flex mellem hoved- og guidescope, gør guidningen dårlig.24. marts 2009 kl. 00:17 #13682
Kim, det kunne være en del af forklaringen – venter på en skinne fra Henrik som skulle komme onsdag, så indtil videre sidder guideskopet bare på én guidering( ved siden af C8’eren) og det er selvfølgelig ikke skide stabilt…
24. marts 2009 kl. 00:43 #13683
jesperu- Giant
AGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHH
Jeg sidder også og bøvler med min guiding i PHD – for 120ene gang. Det underlige er at min guide kurve i PHD er glat som en barnenumse – udsving er på +/- 0.3 pix både i RA og DEC og jeg har næsten samme pixelopløsning i mit guide kamera som i mit primær kamera. Og billedet fra primær kameraet viser stjerne-streger på 4-5 pixels længde. Nogen forslag?–Jesper24. marts 2009 kl. 01:11 #13684
jesperu- Giant
Hov jeg tror jeg har fundet fejlen. Kablet fra fokus’eren var viklet ind i kablet fra guide kameraet hvilket rykkede i guide kameraet under guidingen. Nu er stjernerne runde
24. marts 2009 kl. 01:24 #13686
tommyfDeltager- Neutron star
1. april 2009 kl. 23:07 #14396
ricb- Asteroid
Curious… hvordan ville en sørge for at det er litt RA mot øst vekt ved en fork montering på en wedge ? Å holde gearet hele tiden i kontakt høres veldig fornuftig ut.
Jesper wrote: Kim har jo allerede sagt det men: Backlash kompensation er no no når man autoguider. I stedet skal RA aksen have lidt overvægt til østsiden, så gearet hele tiden er i kontakt. Så er der nul backlash og monteringen reagerer med det samme på guidekommandoerne. DEC aksen kan også sættes lidt ud af balance, men det vigtigste er RA mod øst.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Guiding' er lukket for nye svar.