Guiding

• Dette emne har 40 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af ricb. This post has been viewed 501 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Nu har jeg lige brugt det meste af aftenen til at forsøge mig med PHD guiding softwaren, som jo burde være dejlig enkel…

Men jeg har store problemer med at lave en kalibrering..efter ca. 1-2min kommer der en dialog box som siger: “RA calibration failed – star did not move enough”..

Nu er der flere advanced parametre man kan ændre på, bl.a. aggresivness, som jeg har prøvet at ændre fra 110% til 30% i interval af 5 – desværre med samme reslutat.

Så troede jeg at det måske var fordi mit guideskop sad på et 45grader’s prisme, men det ser heller ikke ud til at gøre den store forskel ( har dog ikke testet dette så grundigt endnu)

Jeg ved at flere herinde bruger PHD – nogen som har nogen input…??Holm2009-03-15 22:22:25

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Prøv kalibringtid mellem 500 og 2000, step fra 500 , 700 osv.
        Der er lidt info at hente i hjælpe filen.

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Jeg har kun fået den omtalte meddelelse fra PHD, når jeg har glemt at tilslutte guidekameraet til autoguiderporten.-Hvis du følger kalibreringen på skærmen vil du kunne se om der er tiltrækkelig bevægelse, men jeg synes det lyder som om du ikke har fået justeret snekkehjulene korrekt – det er en fornemmelsessag, iøvrigt kan man med lidt øvelse “høre” om det kører korrekt.Der sidder en skrue på siden og hvis du tager den ud kan du se om snekkehjulet bevæger sig.-Endelig ville jeg aldrig bruge en prisme!!Det bedste er efter min mening at vinkle guidekameraet så du rammer RA aksen med de to indstik der er på kameraets bagside. mogens2009-03-15 22:45:55

bjoern.andersen
            • Main Sequence

Det er den samme meddelse jeg har fået et antal gange. Håber der er nogen her som vil give bedre detaljer til hvordan man kan komme videre.

Jeg var ærligtalt lidt i vildrede idet man, på den ene side bør tilstræbe en perfekt polalinment (stjernerne “bevæger” sig ikke, og så på den anden, dette med at “guidestjernen” ikke bevæger sig nok. Hvad har jeg misforståetUnhappy

holm
            Deltager
              • Super Giant

Tommy, jeg har prøvet…

Men jeg har lige set Craig’s tutorial video og det undrer mig han kan få så store stjerner – altså de virker meget mere forstørret end hos mig, så er der noget jeg har fået helt forkert:

Skal mit guidekamera’s (ALCCD-5) studs ikke bare påmonteres direkte guideskopet eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået..????

(Det kunne selvfølgelig også forklare at PHD ikke synes stjernen flytter sig nok)…

Holm2009-03-15 22:49:41

k_holst
              Deltager
                • Nova

Når guidestjernen ikke flytter sig nok, er det fordi guideprogrammet har sendt en kommando at monteringen skal flytte sig i X sekunder. Hvis der ikke resultere i at guidestjernen flytter sig nævneværdigt kommer fejlmeddelelsen.

Mit bedste bud er at din montering har for meget backlash, som du skal prøve at justere væk.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Fik den et par gange, da jeg ikke havde sat ledningen i Approve
                  Men sørme også om den ikke fremkom da jeg skiftede mellem min 66mm og min 200mm newt som guider, der måtte jeg ændre kalib tiden for at stjernen flyttede sig nok, i dag bruger jeg samme tid på både 66mm og min 120mm…

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Hei Holm,

Bare en tanke: er kanskje totalvekten blitt for mye for monteringen, når du nå har lagt til et guideteleskop og et guidekamera på toppen?

Kan du skrive hva de forskjellige instrumenter veier (unntatt monteringen):

C8-SGT =
                    70 mm guidescope =
                    ALCCD5 guidekamera =
                    Canon EOS 450D =
                    Annet? =

Total vekt =

Bjørn T. Jønsson2009-03-16 13:15:19

Mvh,
                    Bjørn

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Hej Holm og Bjørn Andersen

Prøv at læse Craig’s FAQ:

http://www.stark-labs.com/wiki/doku.php?id=tutorials:phd:faq

særligt afsnittet:

Q: Calibration is failing. What can I do?

En fejl jeg har gjort var at min svage guidestjerne lå tæt ved en
                      hotpixel – så fangede den hotpixeln under kalibrering og meldte fejl.
                      Sørg for IKKE at klikke på en hotpixel – men på en stjerne.

Hotpixels er typisk kun en enkelt pixel – stjerner fylder normalt altid mere end 2×2.

Man kan tjekke om det er en stjerne ved lige at slå på mountet så
                      kikkerten vibrerer – så skal stjernen flytte sig. Man kan også slewe
                      ved laveste hastighed med håndkontrollen.

Bjørn A.:

Jo – guidning går ud på at fastholde stjernen.

Fejlen med at “star does not move enough” kommer under kalibreringen
                      hvor den kører Øst-vest og Nord-syd med mountet for at finde ud af
                      hvordan kameraet vender og hvor hurtigt mountet kører.

Hvis brændvidden på guideteleskopet er meget kort , så skal tiden hvor phd kører med akserne være længere.

Hvis der er meget backlash så skal kalibreringstiden være mindst 1/4-1/3 af backlash tiden. (ren empirisk information)

Men kalibreringstiden må heller ikke være så lang at stjernen ryger
                      uden for boksen ved hver kalibreingsstep – for så kan programmet ikke
                      tracke stjernens bevægelse og reagerer så på støj i baggrunden.

Sørg også for at stjernen er klar nok – skru evt. op for eksponeringstiden.

Er der forbindelse til mountet fra PHD?

Brug Ctrl-T funktionen som Craig anbefaler – den tester forbindelsen til mountet.

Husk at connecte til mountet først. Med ALCCD og ST-4 kabel mellem
                      guider og mount skal man vælge “mount on Camera” som mounttype.

FrankLarsen2009-03-18 10:38:17

bjoern.andersen
                        • Main Sequence

Hej Frank,

tak for et godt – og ikke mindst forståeligt svar. jeg var s– godt nok ved at løbe lidt sur i at få det til at virke.Wink men der er jo håb forude, ikk

holm
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Frank ( og Bjørn)

Jeg kan oplyse at jeg har haft intensiv kommunikation med Craig og efter at han har studeret min log-fil er han ret sikker på, at det NETOP ikke er en stjerne, men et hot pixel jeg har guidet på – det skal tjekkes lige om lidt.. Holm2009-03-17 17:41:48

holm
                          Deltager
                            • Super Giant

Så lykkedes det at få hul igennem.. Det skal nok blive fedt når blæsten fortager sig…

Jeg har dog et praktisk problem:

Jeg bruger et 70mm f/5 Skywatcher guideskop – hvis jeg sætter mit guidekamera direkte på, kan udtrækket ikke køre langt nok ud for at fokusere – bruger jeg det medfølgende 45grader prisme skal udtrækket køres helt ind og så føler jeg endda ikke at fokus er helt skarp….hvad pokker gør man så..??

Anonym
                              • Nova

Jesper wrote: I stedet skal RA aksen have lidt overvægt til østsiden, så gearet hele tiden er i kontakt. Så er der nul backlash og monteringen reagerer med det samme på guidekommandoerne. DEC aksen kan også sættes lidt ud af balance, men det vigtigste er RA mod øst.

Hvorfor kun LIDT overvægt?

Søren

soeren
                                • Main Sequence

Er lige kommet ind fra nattens test… Så fik jeg mit PHD ´guider til at kører, jeg måtte ind i HC og sætte guid rate fra 50 til 80.

Så der er smil på læben, da det har drillet en del.

ps:Det er et cg5 mount, og kun guid test ingen pic.

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

madsen wrote:

I stedet skal RA aksen have lidt overvægt til østsiden, så gearet hele tiden er i kontakt. Så er der nul backlash og monteringen reagerer med det samme på guidekommandoerne. DEC aksen kan også sættes lidt ud af balance, men det vigtigste er RA mod øst.

Hvorfor kun LIDT overvægt?

Søren

Bare lidt. Hvis det er for meget kan snekken blive slidt eller ødelagt, ligesom hvis den binder.
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 41 i alt)
                                • Emnet 'Guiding' er lukket for nye svar.