Guiding med PHDGuide, HJÆLP

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Guiding med PHDGuide, HJÆLP

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 269 times
Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
  • Forfatter

ricb
      • Asteroid

Lest det… veldig synd. Håper du greier å få den repet uten alle verdens. Mapug linken er en god link for alle LX brukere.

Lykke til

OveC wrote: Omkring min døde LX200 har jeg beskrevet hvad jeg ved under FORUM: teleskoper og monteringer
      Mvh
      Ove

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Ove

Kender det godt.

Dårlig guiding er noget som vi har rodet en del med. Problemet blev især tydeligt, da vi fik nyt CCD kamera. Der er naturligvis nogle fysiske grænser for, hvor godt man kan komme til at guide – sagen er jo, at der skal kunne registreres en flytning før der kan korrigeres.

Softwaren er indrettet til at kunne arbejde på subpixelniveau, men hvis en pixel er for stor, så går det selvsagt ud over guidingpræcisionen. Brændvidden på din guideroptik er ikke ret stor, så måske skal noget af forklaringen findes der. Endvidere er en eksponeringstid på 3 sekunder for lang ifølge vores erfaring. Endelig kan der måske være en smule slør i R.A. snekkedrevet – det kan især være et problem, hvis det blæser.

Jeg vil foreslå, at du laver et forsøg med en eksponeringstid på 0,2 – 0,6 sekund – find en kraftig stjerne du kan prøve på. Dernæst kan du måske prøve at fordoble brændvidden på guideroptikken ved at indskyde en Barlow? Ok, jeg ved godt, at det begrænser udvalget af brugbare stjerner.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at vi i går installerede PHDGuide, og vi fik det til at fungere rigtig godt. Vi kørte forresten testen test på M 66. Jeg kan lige prøve at linke til et eksempel.

Og så har jeg lige læst, at din LX200 er gået død 🙁 – surt. Jeg håber, at det ikke er for alvorligt.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 2 indlæg - 16 til 17 (af 17 i alt)
      • Emnet 'Guiding med PHDGuide, HJÆLP' er lukket for nye svar.