Guiding med PHDGuide, HJÆLP

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Guiding med PHDGuide, HJÆLP

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 268 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

ovec
    Deltager
      • Giant

Jeg har nylig anskaffet mit et guide kamera (Qcam5 mono fra astroQcam) og et guidescop samme steds fra. Jeg prøvede det, meget spændt i går på min LX200 SCT. Det gik fantastisk nemt alt sammen.
      Men til min forbløffelse var alle stjernerne ikke punkter men små streger. For de små stjerner var stregens længde måske ca. 3 gange sporets længde. Det gjaldt for alle billeder, både 2 min og 5 min eksponeringer.
      Det var klart under processen, at PHDGuide virkede, og stjernerne var heller ikke så udtværede som de er uden guiding.
      Men hvorfor bliver det streger, iøvrigt orienteret Ø-V? Er der nogle, der ved hvilke parametre man skal skrue på??
      Jeg eksponerede 3 sec på guidekameraet.

Med venlig hilsen
      OveC

motomandk
        • Main Sequence

Til historien hører også, at PHD calibrerede korrekt (flyttede stjernen i alle 4 retninger) så både ST-4 ud/indgang samt kabel virker korrekt. Desværre kender jeg ikke ret meget til LX200.

/Henrik

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Vil antage at det er dit spejl der har flyttet sig under det hele, sørg for at spejllåsen er sat til.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Er der slør i gaflen ?

Hvad med balance?

MS har spurt til spejllåsen.

ovec
            Deltager
              • Giant

Vedrørede problemet med autoguiding m LX”200
              Nedenstående følger et beskåret foto omkring M65, der viser problemet.

Som svar på andre forslag kan jeg sige, at spejlet er låst og at gaflen naturligt drejer til samme side under optagelsen. Det eliminerer disse to muligheder. Jeg har senere prøvet endnu engang (faktisk når som helst vejret tillader det!), med nogenlunde samme resultat. Min SCT har f = 1600 mm og guidescopet har f = 280 mm. Og det guider absolut.
              Kender I nogen, der har den samme kombination: LX200 og Qcam5mono, så vil jeg gerne kende deres erfaringer. Og selvfølgelig gerne andre forslag.

Med venlig hilsen
              Ove Christensen

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Kunne måske være polar aligment der er lidt for meget off…
                Balancen, var den lidt uens ?
                1600mm er en del, og kræver en del af alt udstyret.

gais
                  • Main Sequence

Kolla med Mikael Skafar på http://www.AstroSweden.se , han kan Meade… och har haft mycket problem med Meade och guidning (som han fixat).

Ett generellt problem med Meade är att dom kan ha JÄTTE stort PEC fel. Detta i sig kan ställa till stora problem vid guidning.

På din bild tycker jag man även kan se coma och astagonismproblem (bilden är bättre längst upp till vänster), men detta kan bero på nedskalning av bilden.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Hvordan vender dit kamera på det billede? Altså hvad er RA og DEC, ved godt jeg selv kan regne det ud… sorry så lige at Ø-V var fejl i… Men er nemmer hvis du ved det? Og hvad var din guidefejl – altså hvad sagde den at RMS var?

Og 3 sek er meget lang guidetid for en LX-200 som ikke er trænet i PE til under 2″, og kræver også en rigtigt god polaralignment.

MStauning2009-03-27 22:15:20

ovec
                    Deltager
                      • Giant

Nord er op på billedet så stjernerne bliver lange i RA-retningen.
                      Hvordan finder jeg RMS Guidefejl?
                      Jeg bruger en fast opstilling. Polær alignment er fint, opstillingen er justeret med driftmetoden, og jeg så ikke nogen drift i 5 min.
                      Jeg prøvede næste gang med 1.5 sek guidetid og resultatet blev faktisk lidt bedre.
                      Jeg har iøvrigt trænet min LX200 for at få det værste af den periodiske fejl væk.

Tak for jeres respons
                      Ove

Mvh Ove

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Hmm, mener at PHD skriver det nede i bunden af vinduet. Men kan man ikke sætte PHD til at lave en log fil? Nu bruger jeg jo ikke programmet selv, har det ganske vist inde som en backup Smile

Det kan være at den er sat til at være for aggrasiv, og derved står og kører frem og tilbage. Prøv at skrue ned for hvor voldsomt den skal være.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Hjælpefilen i PHD angiver meget godt hvordan man skal forholde sig til de dataer der fremkommer, altså hvad der er årsagen til ujævnheder.

ricb
                            • Asteroid

Fikk ikke med meg om du bruker scopet i alt-az modus eller er du på en wedge ? Har du kjørt PEC for RA eller kjørte scopets training rutine ?

Har ikke kommet lengere selv med dette enn en masse lesing… men venter snart adkomst av wedge’n og en starshooter autoguider. Har fått PHP handshaked med scopet men må nok venter til utstyret kommer før jeg få prøver selv.

Har ikke lyktes særlig med alt-az photos enda…. litt liksom men… vel jeg gleder meg til wedge’n

ovec
                            Deltager
                              • Giant

Hej
                              Jeg bruger scopet på en permenent monteret polær opstilling. Med en hjemmelavet wedge, ultra stabil og nem at line op.
                              Desværre er min LX 200 gået i stykker mens jeg legede med autoguiding. Pokkers.
                              Mvh
                              OveC

ricb
                                • Asteroid

Gått i stykker ?? Hvordan egentlig ? Hva som feiler han (grin…. eller henne om du vil) ?

OveC wrote: Hej
                                Jeg bruger scopet på en permenent monteret polær opstilling. Med en hjemmelavet wedge, ultra stabil og nem at line op.
                                Desværre er min LX 200 gået i stykker mens jeg legede med autoguiding. Pokkers.
                                Mvh
                                OveC

ovec
                                Deltager
                                  • Giant

Omkring min døde LX200 har jeg beskrevet hvad jeg ved under FORUM: teleskoper og monteringer
                                  Mvh
                                  Ove

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Guiding med PHDGuide, HJÆLP' er lukket for nye svar.