Guiding i Maxim

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Guiding i Maxim

• Dette emne har 19 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 877 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

tommy.frank
      • Super Giant

Jeg er begyndt at bruge Maxim til guideren, men det er tit at jeg får beskeden” star not detectet in all frames” når jeg kalibrere, selv om den står klar og tydelig! Hvad sker der ? Nogle der har et bud?
      Mvh. Tommy

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hvilken version af Maxim? Jeg havde tit det samme problem i v. 4 og måtte nogle gange op på 10 sekunder under kalibrering, selvom selve guidingen kunne køre med 1 sekund. Det er dog blevet meget bedre i v. 5. Den skal ikke have længere exp. tid under kalibrering.

tommy.frank
          • Super Giant

Jeg bruger v.5. og med 3sek. under kalibreringen. Jeg skulle måske bruge længere eksponeringstid? Der er osse de røde streger der indikerer guiderens vinkel. Nogle gange er de måske 5 pixels andre gange lige så lange som hele billedet. Er der bugs i programmet?

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Det sker når Maxim tager fejl og vælger en hotpixel eller en anden stjerne. Så skal du bruge længere eksponeringstid. Hvilket guidekamera bruger du?

tommy.frank
              • Super Giant

Jo tak, det med hotpixlen har den lavet. De dukker op i hobetal når jeg går over 3sek. men er sjovt nok intet problem i PHD. Jeg er ikke rigtig imponeret over Maxim´s dark funktion så jeg overvejer at sætte et peltier i mit qcam5color. Jeg giver ikke op for jeg har på fornemmelsen at Maxim er suverænt når det først virker.
              Jeg tænker at jeg måske er gået for langt ned i F. da jeg bruger et 8*50 søgeskop til guider, men det virker ellers fint med PHD.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

QCam5Color har voldsomt mange hotpixels – køling kan måske hjælpe.

PHD bruger et medianlignende filter til at fjerne støj med. Det kan være forskellen.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Kalibrere på Vega eller lign, så er problemmet løst. Du skal jo kun kalibrere engang, med mindre du ikke enten taster DEC ind, eller har en forbindelse til teleskopet. I det tilfælde skal du kalibrere hver gang du er gået til et nyt objekt.

tommy.frank
                    • Super Giant

Nemlig! Igår da jeg lavede fokus på vega, kalibrerede jeg osse på den,og bingo… intet problem. Og den DEC funktion i maxim, det er virkelig smart.Thumbs%20Up

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Hiver Maxim selv DEC ind fra din håndkontrol eller skriver du ind manuelt? Hvis auto hvordan
                      er din håndkontrol så connectet til din PC?

tommy.frank
                        • Super Giant

Ja. Maxim får alle info fra Håndkontrollen. Det kører med EQmod igennem håndkontrollen.

tommy.frank
                          • Super Giant

Efter hvad jeg husker, så er scope dec.feltet nedtonet, og kan ikke ændres når det først er connectet. Men tjekker lige næste gang.

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Ok, du kører ikke i Seriel mode valgt på håndkontrollen? bare tilsluttet stikket og ikke andet ikke.

tommy.frank
                              • Super Giant

Joo. Utility/PC-direct mode.

tommy.frank
                                • Super Giant

Før jeg brugte EQmod, var det bare at sætte stikket i, så var den forbundet via Ascom.

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Oki, takker…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Guiding i Maxim' er lukket for nye svar.