Guiding

• Dette emne har 40 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af ricb. This post has been viewed 500 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Hejsa

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen og købt et guidekamera (ALCCD-5) og et 70mm guideskop til min C8 på en CG5-montering.

Jeg har indtil nu testet det med Guidemaster, men må sige det har været en kæmpe skuffelse..!!
      I perioder har den faktisk guidet mere ustabilt end CG-5 i sig selv – det hopper og danser..Cry

Men nu er Guidemaster heller ikke et program med den største dokumentation, så hvis der er nogen som har nogle idéer til indstilling af parametre, må de gerne sige frem..

Guidemaster staller også ind i mellem – har også prøvet PHD men det crasher endnu oftere..
      Jeg kører USB’en via et PCMCIA kort med 2 porte (som sikkert er delte) på min (ældre) Thinkpad – her sidder også mit EOS 450D..
      Ifølge Craig Stark kan det være problemet, men han nævner også at nogle bruger ældre dll-filer – nogen som har erfaringer..??

Mvh.
      Lars Holm

Holm2009-03-10 18:44:55

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej Lars.

Jeg har aldrig prøvet at stalle Guidemaster. Jeg vil gætte på det er en hardware-ting.

At guidningen hopper og danser-

¤ Har du slået anti backlash til på din CG5?- Min erfaring er at det slet ikke duer!

¤ Guidemaster skal kende fokallængden på dit guidescope.

¤ Brug så lang calibreringstid som muligt og sæt den til at calibrere 2 eller flere gange. Nå calibreringen er afsluttet trykker du “compute calib. parameters” og “plot computet parameters” hvis den sætter et rimeligt pænt/lige kryds skulle du være godt kørende.

¤ Sæt flueben i “Automatic deact. of one DEC axis” og “Dynamic Aggressivness” når den guider.

Håber det kan hjælpe dig lidtSmile

holm
        Deltager
          • Super Giant

Hej Kim

Der var ihvertfald lige nogle ting som jeg skal efterprøve..;-)

Ja, backlash har været slået til.. og “Automatic deact. of one DEC axis” har ikke været vinget af….

Men calibreringen er interessant – synes aldrig jeg har set..”compute calib eller lign..måske har jeg været for utålmodig…

Pft.Holm2009-03-10 19:55:48

k_holst
          Deltager
            • Nova

Hov! nu glemte jeg det vigtigsteEmbarrassed

Sørg for at have teleskopet en lille smule ude af balance, så du er sikker på at monteringen heletiden skal løfte lidt af vægten af teleskopet.

Det værste du kan opleve er at monteringen hele tiden skal bremse vægten af teleskopet, så vil det hele nemlig stå og hoppe.

k_holst2009-03-10 19:58:12

rigo
            Deltager
              • Super Nova

kalibrerings tid har jeg kun kørt en kørsel af, og det virker nu fint her. Min Guidemaster fryser nu helle aldrig, men PHD gør ofte.

Har du USB2 real 480speed ?

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Kim har jo allerede sagt det men: Backlash kompensation er no no når man autoguider. I stedet skal RA aksen have lidt overvægt til østsiden, så gearet hele tiden er i kontakt. Så er der nul backlash og monteringen reagerer med det samme på guidekommandoerne. DEC aksen kan også sættes lidt ud af balance, men det vigtigste er RA mod øst.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

USB2 på PCMCIA er ikke USB2 – kun USB2 kombatibelt og de to porte skal dele båndbredden i PCMCIA bussen som er monster langsomt.

Det kan være en bidragende årsag.

Men ellers er jeg enig i at antibacklash i mounten skal være slået fra
                  (guideprogrammer håndterer selv dette) eller være indstillet meget
                  præcist (eller konservativt).

Overvægt (men kun en lille bitte smule) til Østsiden er et MUST.

og Guidemaster virker overhovedet ikke hvis ikke man kører en enkelt
                  kalibrering først med kalibreringstider så lange at den køre
                  teststjernen godt rundt i feltet.

PHD laver altid en kalibrering førstegang guidning startes efter programstart.

Ideen med kalibrering er dels at opdage hvor hurtigt billedet flytter sig dels at finde ud af hvordan akserne vender.

Undlad at køre med 100% agressivitet – 80% giver mere rolige bevægelser.

gais
                    • Main Sequence

Kör PHDGuiding (gratis), det brukar alltid funka.

http://www.stark-labs.com

holm
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg nåede lige en times tid i aftes med de justeringer som jeg var blevet anbefalet.
                      Desværre var resultat ikke særligt meget bedre – på 120 sek eksp. tracker det noget ringere end monteringen i sig selv – det var sgu ik lige det jeg havde regnet med..Disapprove

Her er det Betelgeuse tracket med Guidemaster..

Det skal så retfærdigvis siges, at den Kalibrerings rutine som I snakker om ikke kører helt på samme måde hos mig.. skulle den ikke plotte nogle værdier ind i vektor-diagrammet..??
                      Der er også kommet et par nye parametre i HC, mener de hedder “Autoguide rate” og kan gå fra 0-99% – nogen som ved hvad skal den stå på…??

Holm2009-03-14 16:21:48

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Autoguide rates skal stå som udgangspunkt på mellem 50 og 75.

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Ligner det ikke mere en rystelse end guide fejl?

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Har du sikret dig at der ikke er noget fleks i dit setup af guide/hoveskop, og at begge kameraer sidder solift fast i udtrækkene, samt at begge monteringens akser er spændt godt? Har du prøvet at skrue ned for aggresiviteten, som Frank foreslog?

holm
                            Deltager
                              • Super Giant

@Tommy: Det ligner lige netop rystelser – men de kommer kun et sted fra . monteringen…!

@Jesper: Det er ikke kameraerne som sidder løse eller lign. og heller ikke guideskopet.

men omkring akslerne er der den lille historie, at jeg for nogle uger siden skilte den ad for at udskifte Kina-fedtet med noget af det, som nogle forum-medlemmer anbefalede.

Da jeg samlede den igen undrede jeg mig over at snekkerne næsten ikke skulle spændes før de begyndte at gå så stramt, at jeg vurderede at det kunne ikke passe (motorene skulle jo også gerne kunne trække akslerne rundt) – så de sidder spændt meget let men jeg oplever ikke noget slør når man “tager fat”. Til gengæld synes jeg ikke at det nye fedt har gjort at monteringen går mere gelinde – nærmest tværtimod…måske skulle man rense det af igen..hmm Holm2009-03-14 21:30:51

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Det lyder som om du har spændt snekke/snekkehjul for hårdt sammen, så de binder. Det er ikke sundt for gearene. Der må gerne være en lille bitte smule slip – som let elimineres med den førnævnte lille overvægt til østsiden.

holm
                                Deltager
                                  • Super Giant

problemet er bare, at jeg synes nærmest ikke de er spændt….

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
                                • Emnet 'Guiding' er lukket for nye svar.