› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Guideteleskop, hvor lille??
- Dette emne har 23 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 8 mÄneder siden af jens. This post has been viewed 661 timesjacobsen. This post has been viewed 661 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
3. juni 2017 kl. 22:58 #161210
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Ja, dengang var astronomisk udforskning ikke kun en belastning for hjernen, men ogsĂ„ i hĂžj grad for kroppen. Jeg husker nogle billeder af observatĂžrer i meget ubekvemme stillinger, mens de guidede pĂ„ stjernerne, eller i det mindste skulle forestille at guide….
3. juni 2017 kl. 23:04 #161212
Kom lige i tanke om at jeg har en sÄdan liggende:
Lidt tung, men den mÄ da kunne bruges som guideteleskop pÄ en C8!
Stjernerne er nok ikke sÄ pÊne, men sÄ mÄ der skrues et fringe-killer eller lignende i..mvh
Jens4. juni 2017 kl. 10:42 #161224
RudiDeltager- Neutron star
Jens, kan du ikke regne det ud fra Dawes limit, guidecam pixel stĂžrrelse og guideprĂŠcisions krav?
rudibr 2017-06-04 10:43:12 /Rudi B. Rasmussen
4. juni 2017 kl. 11:58 #161225
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jens.Jacobsen wrote: Kom lige i tanke om at jeg har en sĂ„dan liggende:http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p4485_Skywatcher-Startravel-80-OTA—80-400mm-f-5-Gro-feldrefraktor.htmlLidt tung, men den mĂ„ da kunne bruges som guideteleskop pĂ„ en C8! Stjernerne er nok ikke sĂ„ pĂŠne, men sĂ„ mĂ„ der skrues et fringe-killer eller lignende i..mvhJens
Hej Jens
Guideprogrammet er indrettet til at referere til det lyseste omrÄde af
stjernens lys. I billedcentret er de fine, og har den forventede karak-
teristik, sÄ selvom der er coma lÊngere ude, sÄ er der stadig et omrÄde,
der er lysest.
EDIT: Jeg tror, at instrumentet som du vil bruge er fint til formÄlet.
Mvh
Torben
Torben Taustrup 2017-06-04 11:59:23 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
4. juni 2017 kl. 13:56 #161226
Jo, man kan godt regne ud hvor smĂ„ stjernerne er i et sĂ„dan teleskop. Men de fleste guideprogrammer beregner en centroide, hvor de kan guide pĂ„ brĂžkdele af en pixel. SĂ„ det giver ikke sĂ„ meget mening at regne pĂ„. PĂ„ min C14’er bruger jeg en 66 mm med en brĂŠndvidde lige omkring 390 mm. Det gĂ„r fint. Derfor tror jeg ogsĂ„ det gĂ„r fint med denne 80/400 refraktor. Dog er jeg lidt bekymret for om den kraftige farvefejl vil give problemer, men jeg har et “fringe-killer” filter som jeg skruer i guide-kameraet hvis det skulle vĂŠre nĂždvendigt. Mon ikke det hjĂŠlper. Alternativt kan jeg f.eks bruge et rĂždfilter.
SĂ„ det nĂŠste er at sĂŠtte en Vixen sko pĂ„ C8’eren.
mvh
Jens4. juni 2017 kl. 14:20 #161227
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Jens
Som udgangspunkt vil jeg mene er det ligegyldigt hvilket hovedteleskop der bruges nÄr
man skal kigge pÄ guide teleskop.I stedet vil jeg kigge pÄ hvilken oplÞsning buesek/pixel og magnitude dybde pÄ 2-4 sek.
eksponering, jeg skal bruge for at opnÄ den bedst mulige guiding.Magnitude dybde:
StĂžrre Ă„bning korte eks. tid.
Kvalitet af optik = bedre kortere eks. tid.
Kvalitet af billedsensor
Denne er svÊr at regne, der er sÄ meget som spiller ind, airmass, himmelkvalitet, guidestjernens
farveindeks, luftfugtighed osv.SNR:
Bedre kamera, bedre SNR, hÞjere oplÞsning pÄ subpixel niveauBrÊndvidde:
Hvis vi antager at guideprogrammet kan guide pÄ subpixel niveau, i vÊrste fald sikkert 1/5 pixel
er det til at regne pÄ. Jo mindre stÞj og bedre aftegnet stjernen er jo bedre oplÞsning pÄ
sub pixel niveau.
Se her: http://www.stark-labs.com/help/blog/files/PHDSubpixelAccuracy.phpDen for alle kendte formel:
Buesek/pixel = (sensor pixel stĂžrrelse um) / (brĂŠndvidde guideskop mm) * 206
KrÊvet guideskop brÊndvidde = (sensor pixel stÞrrelse um) / ( buesek/pixel) * 2062 buesek seeing og dÄrlig SNR pÄ guidestjernen:
OplĂžsning pr pixel pĂ„ 2″ / (1/5 pixel) = 10 buesek/pixel hvilket er rigeligt for guideprogrammetBrĂŠndvidde = 5,6 / 10 * 206
KrĂŠvet brĂŠndvidde ved 2″ seeing = 115 mm1 buesek seeing og dĂ„rlig SNR pĂ„ guidestjernen:
OplĂžsning pr pixel pĂ„ 1″ / (1/5 pixel) = 5 buesek/pixel hvilket er rigeligt for guideprogrammetBrĂŠndvidde = 5,6 / 5 * 206
KrĂŠvet brĂŠndvidde ved 1″ seeing = 230 mm2 buesek seeing og nogenlunde SNR pĂ„ guidestjernen:
OplĂžsning pr pixel pĂ„ 2″ / (1/15 pixel) = 30 buesek/pixel hvilket er rigeligt for guideprogrammetBrĂŠndvidde = 5,6 / 30 * 206
KrĂŠvet brĂŠndvidde ved 2″ seeing = 38 mm1 buesek seeing og nogenlunde SNR pĂ„ guidestjernen:
OplĂžsning pr pixel pĂ„ 1″ / (1/15 pixel) = 15 buesek/pixel hvilket er rigeligt for guideprogrammetBrĂŠndvidde = 5,6 / 15 * 206
KrĂŠvet brĂŠndvidde ved 1″ seeing = 77 mmOmkring farvefejl,
jeg vil ogsÄ tro at det vil pÄvirke bedste mulige scenarie efterhÄnden som objektet Êndre hÞjde.Nightsky 2017-06-04 14:24:31 4. juni 2017 kl. 23:40 #161248
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Jens.
Det helt klare svar er ja. Jeg guider med 50mm/230mm og pixel stÞrrelse pÄ 3.75 my, hvilket giver et arcsec/pixelstÞrrelses forhold pÄ 3.4. Jeg har set tal pÄ 7-8 stykker, som hÊvdes at kunne guide.
Selv bruger jeg et setup med forholdet 3.4 til en C8’er i primĂŠrfokus med ganske glimrende guidekurver og pĂŠnt runde stjerner.
Som Torben er inde pĂ„ kan der sikkert forventes endnu kortere guidescopes og guidecams med meget smĂ„ pixels. AtmosfĂŠren sĂŠtter jo en naturlig grĂŠnse for hvor godt man behĂžver at guide-i hvert fald til amatĂžr instrumenter. Og til dit formĂ„l “Variable Stjerner” er der jo slet ingen ko pĂ„ isen.
PÊne stjerner i guidescopet er jo ogsÄ underordnet. Software finder centroiden alligevel.
mvh Viggo
5. juni 2017 kl. 12:51 #161265
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg har ikke lĂŠst alle kommentarerne igennem. Jeg vil bare lige sige, at Michaela har dette 60 mm, og det er der overhovedet ikke noget plastikagtigt over:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7073_TS-Optics-Deluxe-60-mm-Leitrohr-und-Sucherteleskop-mit-Mikrofokussierung.html18. juni 2017 kl. 11:39 #161576
Hejsa
Efter at have set Jakob’s beskrivelse af Michaela’s guidescope, besluttede jeg at jeg nok ogsĂ„ hellere mĂ„tte se pĂ„ et lille demonterbart guideskop.
Jeg snakkede sÄ med Dennis fra Kikkert-teleskophuset (tidligere Astro) og han kom sÄ med et godt tilbud pÄ netop sÄdan en 60 mm guider.
Den kom sÄ fredag, og jeg har nu haft lejlighed til at tjekke den nÊrmere.
StÞrrelsen er meget fin, skopet kan faktisk ligge pÄ en A4:
Skoen der sidder mellem ringene, passer i den sko der sidder pÄ rigtigt mange teleskoper, sÄ den kan faktisk sÊttes i istedet for sÞgeren.
Alt er lavet i metal, mÄske lige med undtagelse af de seks kraftige nylonskruer som holder rÞret pÄ plads i ringene.
Linsen er en Akromat, men fint coated, i den berĂžmte “China-Green” farve. Det er sikkert helt fint.
NĂ„r jeg kigger ind i rĂžret ser jeg ikke nogen blanke kanter, derimod er der fint to bafler i rĂžret. Det er helt ok.
UdtrĂŠkket er meget fint. Der er en helical del og en udtrĂŠkkelig del.
Den udtrĂŠkkelige del er 20 mm lang, med en fin skala. Her vist helt udtrukket. For enden er der et ikke-roterende helikalt drev, som giver endnu 10 mm. Meget fint. Den kĂžrer ganske behageligt.
For enden er der et udvendigt gevind, det mĂ„ler 42 mm udvendigt, og der ud til at vĂŠre 0,75 mm i stigning, altsĂ„ et T2 gevind. En T-ring kan sĂ„ sikkert skrues direkte pĂ„. Der er to skruer til at holde et okular eller guidekamera pĂ„ plads med. Der er 1,25″ hul indvendigt.
Der fÞlger en sko med, med 2 stk M4 undersÊnkede skruer. Dermed kan den monteres pÄ stort set alt, som ikke tilfÊldigvis har en sko til en sÞger.
Her er vist en lĂžs sko (af ĂŠldre dato som jeg havde liggende) Den passer fint.
SĂ„ nu kan jeg fĂ„ monteret den medfĂžlgende sko pĂ„ min C8’er og den ekstra jeg jhavde liggende pĂ„ C11’eren!
VĂŠgten af 60 mm’eren er ca 870 gram med linsedĂŠksel, hvorimod den 80 mm jeg har overvejet at bruge er 1700 gram uden Vixen sko. Den kommer sĂ„ oveni.
Jeg kan bare konstatere at det ville vĂŠre svĂŠrt at konstruere noget tilsvarende selv. Alt ser gedigent og robust ud.
mvh
Jens -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Guideteleskop, hvor lille??' er lukket for nye svar.