Guideteleskop, hvor lille??

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Guideteleskop, hvor lille??

• Dette emne har 23 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af jens. This post has been viewed 660 timesjacobsen. This post has been viewed 660 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Jeg er ved at rigge min C8’er til, for at bruge den til fotometri. I den forbindelse kigger jeg på muligheden for at sætte et lille guideteleskop permanent på den.

Spørgsmålet er hvor lille et guideteleskop (aperture, brændvidde) man kan nøjes med, hvis man f.eks guider med et DMK21 eller et Qcam5?

P.T bruger jeg på min C14 en lille Williams 66 mm med en brændvidde på 388 mm. Det kører fint. Men kan man skalere tilsvarende nedad til en C8’er? Hvor er den rimelige grænse nedad?

Kan man f.eks guide pålideligt med en 30 mm linse med 200 mm brændvidde?

Erfaringer modtages meget gerne.

mvh
      Jens

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

En klog sagde en gang her eller ovre på astro forum at 1:10 er grænsen i forhold brændvidde hvis kamera og guider har samme pixelstørrelse.

Vel at mærke til foto – det har jeg ikke kunnet opnå helt, men til fotometri tror jeg det er rigeligt da du vil få en naturlig dither.

Men der skal også noget åbning til da åbningen alene er afgørende for hvir svage stjerner du kan detektere.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Ok.
          Jeg har kigget lidt på forskellige muligheder. Lave selv (svært at finde passende objektiver)

Hvad der er på markedet og hvilken kvalitet.

Der findes åbenbart en standard 50 mm guideteleskop, lavet i kina, som mange sælger via ebay:

http://www.ebay.de/itm/50mm-CCD-Imaging-Guide-Scope-Finderscope-w-Bracket-Focuser-Astronomy-Telescope-/191890741213?hash=item2cad9457dd:g:q-gAAOSwbYZXVjtn

Den virker dog lidt plasticagtig, desværre.

Så er der også en fra ZWO som ser lidt bedre ud i kvalitet:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p8250_ZWO-60-mm-f-4-6-Guiding-Scope-and-Finder-with-Helical-Focuser.html

Den koster så ca dobbelt op, der er ingen dansk forhandler, desværre. Men kvaliteten virker til at være bedre, der er en Vixen skinne på, det er en 60 mm etc..

Nogle erfaringer??

John
          Deltager
            • Nova

Hej Jens

Jeg bruger dette guidescope, det er virkelig småt og jeg er godt tilfreds med det. Her er link til dansk forhandler : Astroqcam

Her er et link med tanker omkring autoguiding og hvor du også kan beregne “Calculated Focal Length required” LINK

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Der findes åbenbart en standard 50 mm guideteleskop, lavet i kina, som mange sælger via ebay:

http://www.ebay.de/itm/50mm-CCD-Imaging-Guide-Scope-Finderscope-w-Bracket-Focuser-Astronomy-Telescope-/191890741213?hash=item2cad9457dd:g:q-gAAOSwbYZXVjtn

Den virker dog lidt plasticagtig, desværre.

Det ligner MEGET de søgeteleskoper, Astro i Ålborg har haft med på Star Party og det var bestemt ikke plastic. De var solide og gode.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Jeg tror, at et lille guideteleskop er fint. Man skal huske, at guidepro-

grammet interpolerer sig frem til en opløsning, som er 1/10 af guide-

chippens pixelstørrelse.

Dertil kommer så guidesystemets reaktionstid, for det er urealistisk at

satse på at guide på lufturoen, der sædvanligvis ligger på 2″ og derover.

Tidligere guidede vi med en integrationstid på 0,2 – 0,5 sekunder, men

senere fandt vi ud af, at man fint kunne køre med en længere integra-

tionstid, fordi de korte eksponeringer blev vildledt af lufturoen. Dette

resulterede i, at korrektionerne blev upræcise, fordi guidestjernen for

rundt som en flue i en flaske.

De længere eksponeringer sikrer, at man nærmer sig en middelposition

for guidestjernen, og de tilhørende korrektioner vil derfor i højere

grad følge tendensen.

En anden ting er, at et almindeligt godt drev ikke kan køre i byen på

mindre end 5 sekunder, så derfor er hyppige korrektioner ikke nødvendige

– med mindre man har et guidesystem, som er i stand til at følge med

luftoruen – og de systemer findes jo.

Torben Taustrup2017-06-06 10:42:25

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Torben.

Jeg er helt enig, en eksponeringstid på 2-5 sekunder er helt fint. Og med moderne kameraer er der jo altid en stjerne i feltet med bare 50-60 mm åbning. Den lille 30 mm guider der linkes til længere oppe tråden er også et fint alternativ, som så er endnu mindre. 140 mm brændvidde får mig dog til at tro det kan være et problem at guide en C8 i primærfokus, med 2000 mm brændvidde…..?

Jeg kiggede nærmere på Astro’s hjemmeside og fandt faktisk de pågældende guideteleskoper, dog under søgere. Der er en udemærket gennemgang af dem. Det er en kombineret guider/søger, og jeg har faktisk en af denne type i 80 mm som jeg brugte som søger på min 16″ Newton. Kvaliteten er ok, jeg kan bare ikke bruge den som guideteleskop, da tubus er tilpasset et vinkelprisme, og derfor noget for kort. Det er også en 80 mm, som er betydeligt større og tungere. Jeg kunne dog godt lige tænke mig at sammenligne denne type lidt nærmere med ZWO’s dedikerede 60 mm guideteleskop.

Så meget tyder på at 50-60 mm åbning og mellem 200-300 mm brændvidde fint er tilstrækkeligt….

Men ingen praktiske erfaringer med de ovennævnte??

mvh
                  Jens

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

jeg kan bare ikke bruge den som guideteleskop, da tubus er tilpasset et vinkelprisme, og derfor noget for kort.

Så sæt dog en forlænger imellem… Et 1.25″ forkromet mellemrør til en vandlås kan bruges i nødstilfælde og kan tilpasses til den fornødne længde.

Thomas, Bornholm

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Mange av finderscopene har dessverre dårlig fokuser, ofte er det slark og det gjelder også dem til 1500kr

Vil du ha noe som er skuddsikkert så kan jeg anbefale å bruke ei gammel linse med M42 tilkobling. Linse + adapter til kamera får du for under 500kr, men ringer er dessverre dyrt å kjøpe så jeg har begynt å lage mine egne ved hjelp av 3D printing.

300mm f/4 linse til guiding av 1000mm newton.

200mm f/3.5 oppsett med 3d printede ringer og brakett til finder sko. Den ene ringen ble hvit pga jeg gikk tom for svart filament.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Jens

Baseret på mine erfaringer med vores nuværende guidingopsætning, som

består af en 80 mm f: 7.5 SkyWatcher og et QHY5 med square 5,2 um pixels,

så vil jeg godt vove pelsen og sige, at man fint kan operere med den

halve brændvidde, og stadig opnå en meget fin guidingtolerance.

Min makker, Flemming er sandsynligvis ikke enig, men min påstand er, at

selv guidesystemer med en brændvidde omkring de 300 mm. er i stand til

at levere en guidingpræcision på linje med den som vi opererer med nu –

og så kan man i øvrigt spekulere lidt over, hvad udgangspunktet for PHD-

Guide har været i forbindelse med den ideelle guidekonfiguration.

Det skulle såmænd ikke undre mig, om man i fremtiden kan bruge et 25

mm okular som objektiv til en ultrafølsom CCD med meget små pixels som

guidekamera – det er jo bare at sætte sig og regne ud, hvad der

kræves.

Tilbage er kravet til anvendelige guidestjerner i feltet. Faktorerne som

spiller ind i denne sammenhæng er: Objektivets åbning og f-forold, CCD-

chippens følsomhed (der findes en naturlig grænse) samt guideprogrammets

evne til at fortolke de modtagne data og evne til at videregive disse

til det konkrete drev på en måde der udvirker optimale korrektioner.

Jeg kan i øvrigt oplyse, at vi rutinemæssigt guider på stjerner af op

til 12. størrelsesklasse med en integrationstid på 2 sekunder.

For lige at koge det sammen, så vil et 50 mm F:6-objektiv være et fint

udgangspunkt. Så skal man bare finde et passende guidekamera.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Det er noget andet, end dengang man guidede visuelt og guidescopet helst skulle have lige så lang brændvidde som det fotografiske…

Thomas, Bornholm

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

Ja eller endog 2-3 gange teleskopet brændvidde var engang “god latin”

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Og med eksponeringer på halve og hele timer. Det var “de gode gamle dage”.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Er ved at læse Osterbrock’s bog om Ritchey og Hale.

https://www.amazon.com/Pauper-Prince-Ritchey-American-Telescopes/dp/0816511993

Der nævnes eksponeringer på bl.a spektra, hvor eksponeringstiden strakte sig over flere nætter! Og hvis man havde samme brændvidde på guideteleskopet som primærteleskopet, såeh!!! F.eks har 5 meteren på Mount Palomar et Coudefokus med en brændvidde på 6000 tommer!! Der skal noget af et guideteleskop til!

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jeg mener, uden at kunne sige det med sikkerhed, at man primært guidede Hale-teleskopet med off-axis guidere.

Barnard optog også flere vidvinkelbilleder af mælkevejsfelter, hvor eksponeringerne strakte sig over to nætter – på den samme plade!!! Og når man ser de perfekt guidede stjerner, så forstår man, at der må have blevet udvist omhyggelighed i helt ekstrem grad.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Guideteleskop, hvor lille??' er lukket for nye svar.