Guideskop med helifokuser

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Guideskop med helifokuser

Viser 10 indlĂŠg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

kennethk
    Deltager
      • Nova

Hei

Jeg har nettopp bestilt dette guideskopet som jo er lite og lett- ideelt tenker jeg som guideskop med stort fov

TS 50mm helical

og etter forsikringer fra TS om at det sammen med qcam ikke vil bli fokusproblemer og de sier det er egnet som guideskop. Siden fokusringen er roterbar og ikke kan lÄses er jeg nÄ usikker pÄ om det vil bli problemer med guidingen hvis fokus lett forstyrres pga ikke lÄsbar ring. Er det noen som har erfaringer med slikt guideskop?

xplode
      Deltager
        • Nova

Fokusringen er ganske tung Ă„ rotere sĂ„ det trenger du ikke bekymre deg for, ett stĂžrre problem pĂ„ noen av disse guidekikkertene med helical fokuser er att mekanikken pĂ„ fokusringen ikke er tight nok…det kan fĂžre til att feltet flytter seg 🙁 Hadde en lik guidekikkert selv, men solgte den med montering og teleskop fĂžr jeg fikk prĂžvd den skikkelig, men dem fĂ„ gangene jeg prĂžvde den virket det uten problemer.

NĂ„ guider jeg med kameraobjektiver som er ca samme brennvidde, men mye bedre mekanisk.

John
        Deltager
          • Nova

PĂ„ mit guidescope med Helical fokuser, har jeg boret hul – drejet gevind og sat en lĂ„seskrue i. Den drejede sĂ„ let, at den ikke kunne holde fokus.John2014-03-19 20:26:45

xplode
          Deltager
            • Nova

Smart lþsning John 🙂

En annen lĂžsning er Ă„ bruke ganske stivt fett, Skywatcher vet hva du trenger

kennethk
            Deltager
              • Nova

Takk for info John og Ole A., jeg var kanskje litt kjapp med bestillingen men den kan modifiseres pÄ et vis ved behov

chris_h
              Deltager
                • Super Nova

Min hadde altfor mye bevegelse i fokuseringsdelen. MÄtte bruke gjengeteip fÞr den kunne brukes til guiding.

kennethk
                Deltager
                  • Nova

Hmmm…lukter litt bomkjĂžp fĂžr mottak:-(

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Ja Kenneth, en sigtekikkert/guideskop sidder ikke fÊrligt stabilt pÄ den mÄde. Slet ikke sÄ fast at det er muligt at transportere tubus uden den flytter sig i ringene.

Var det ikke muligt og finde noget flettet tovvĂŠrk, der passer i tykkelse til og stoppe ind mellem ringene og guideskopet ?? Det burde kunne holde den pĂ„ plads, forudsat du lader vĂŠre med og danse polka med ……

Anonym
                      • Super Nova

Hei Kenneth

Jeg har maken, og bruker qcam5L-IIc

KjÞpte min i hÞst og har ingen problemer med den, fokuseringen er tight og fin, satte inn kamera og fokuserte en gang og har ikke rÞrt det siden, tror det var en tidligere versjon som var slarkete, sÄ lÞp Ä kjÞp

kennethk
                      Deltager
                        • Nova

Det var godt Ă„ hĂžre Egil – det virket mest som et uklokt valg av guider lenge her… jeg satser pĂ„ at den duger, sĂ„ fĂ„r tiden vise…

Viser 10 indlĂŠg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Guideskop med helifokuser' er lukket for nye svar.