› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Guidescope på motvektsiden
- Dette emne har 12 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 140 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. juni 2009 kl. 00:46 #17893
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei alle,
Som kjent har jeg en LXD75-montering som jeg har tenkt å bruke mest til visuelle observasjoner, men man tenker jo allikevel litt på dette med fotografering og guiding i fremtiden. Jeg er klar over at monteringen er lite egnet til dette i utgangspunktet, p.g.a. bæreevnen.
Så fant jeg en kjekk dims på nettet som kanskje kan utjevne oddsen litt – en dovetail for guidescope som monteres på motvektstangen! Det høres logisk ut at belastningen på monteringen blir mindre da. Er det noen her som har erfaring med en slik, eller vet om det finnes en som passer til motvektstangen på en LXD75?
EDIT: Fjernet bilde som var av et annet produkt.
Typisk… nå finner jeg ikke igjen bildet av denne dimsen. Jeg får google litt mer. Men motvektstangen til LXD75 er 20 mm og gjengene 8 mm i diameter. Kanskje det går an å lage noe som passer?
Bjørn T. Jønsson 2009-06-20 01:33:29 Mvh,
Bjørn20. juni 2009 kl. 01:43 #17894
k_holstDeltager- Nova
Hej Bjørn.
Der er en her: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p229_Befestigung-fuer-Kameras—Zub–an-der-Gegengewichtsstange.htmlUmiddelbart lyder det som en god ide. Men jeg ville være lidt bange for flex imellem hoved- og guidescope.Nogen bruger det med gode resultater.20. juni 2009 kl. 01:55 #17895
Hei Kim,
Der var den ja! Takk for lenken!
Hva mener du med flex? At det kan bli rystelser/bevegelser p.g.a. den lange vektstangen?
Mvh,
Bjørn20. juni 2009 kl. 02:08 #17896
k_holstDeltager- Nova
Ja.
Den mindste smule bevægelser mellem hoved- og guidescope vil kunne ses på billederne som aflange stjerner eller andet.For at spare vægt kunne du også overveje en off axis guider.k_holst 2009-06-20 02:09:09 20. juni 2009 kl. 02:37 #17898
Takk for tipset, Kim. Det er nok fornuftig, ja. Jeg skal prøve å sette meg mer inn i dette med off-axis guider.
Mvh,
Bjørn20. juni 2009 kl. 08:58 #17899
k_holstDeltager- Nova
Monteringen kan sagtens bære din N6 og et guidescope.
Jeg har også brugt min WO Megrez 110 og WO 66 sd sammen med udmærket resultat.Så længe det ikke bliver større/tungere en det og du er gundig med balancen, skal du ikke være bekymret for vægten.Jeg vil til en hver tid vælge at bruge et guidescope af en vis kvalitet, for at have muligheden for at bytter rundt på hoved og guidescope – guidescopet bruger jeg til widefield billeder.20. juni 2009 kl. 15:39 #17913
Den der ligner da veldig på min, Kim!
Jeg husker at du sa/skrev tidligere også at du hadde brukt den med et guidescope. Interessant at den virker med WO Megrez 110, for den veier jo 5,3 kg.!
Men en off-axis guider høres veldig interessant og logisk ut, så akkurat i dag heller jeg mot en slik. …Under forutsetning av at jeg kan nå fokus da. Den vekten jeg sparer med en off-axis-løsning får jeg bruk for når jeg henger på et Mallincam Hyper Color Plus videokamera.
Når det gjelder guidekamera til off-axis guideren så ser jeg Teleskop Service skriver at AL-CCD5 passer direkte. Dette guidekameraet har forøvrig samme chip og ytelse som Orion Autoguider så vidt jeg kan se, men det koster 500 kroner mindre!
Bjørn T. Jønsson 2009-06-20 15:43:39 Mvh,
Bjørn20. juni 2009 kl. 16:36 #17919
mstauningDeltager- Black Hole
Pas på med de modvægts holdere… Nogle af dem passer KUN til EQ5/EQ6 vægtstangen, som er noget tyndere end Meades/Celestrons.
20. juni 2009 kl. 18:04 #17920
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Bjørn, hvis du have have masser af gode råd omkring guiding og LXD75 med 6″ er Allan Rasmussen, Ejstrupholm, manden du skal have fat i.
Han laver uden problemer guiding på 10-15 og 20 min.
Han dukker helt sikkert op alle dage til MAF Starparty.
Nightsky 2009-06-20 22:40:58 20. juni 2009 kl. 19:35 #17921
Takk for tips, Micael og Lars. Dette med guiding haster ikke ennå for meg, jeg liker bare å finne ut av hva som passer i god tid før jeg skal gjøre det. Men jeg får se om jeg får tatt en prat med Allan Rasmussen på MAF om dette.
Mvh,
Bjørn21. juni 2009 kl. 10:56 #17930
Jeg regner jo også med at komme, og skulle gerne til den tid have en del erfaring med offaxis guidere.
21. juni 2009 kl. 23:50 #17976
Hei Michael,
Jeg ser frem til å møte dere alle der, og da kan vi jo prate om denne off-axis guideren mens vi tar en bajer eller tre.
Mvh,
Bjørn22. juni 2009 kl. 08:04 #17984
Fik sat den parfokal sådan da igår, skulle bare rykke CCD’en lidt bagud – så kunne den. Ville ikke gå med et DSLR, men med Starlightens lille CCD går det nok.
Så må vi se når jeg kommer ud under stjernerne, igår var det en husmur der måtte bruges til at stille dem parfokale. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Guidescope på motvektsiden' er lukket for nye svar.