› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Guideproblemer
- Dette emne har 29 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af xplode. This post has been viewed 294 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. marts 2015 kl. 14:53 #129922
noodles- Super Giant
Du kan prøve MetaGuide, det har lidt flere settings end PhD og en god solid manual.
14. marts 2015 kl. 19:11 #130017
thommyDeltager- Giant
Nu har jeg fundet fejlen! Jeg tjekkede konfigureringen af CGEMs st4 port og sammenlignede med QCAM5 konfigurationen. Hvis det skal passe sammen skal det ene stik på kablet vendes om i forhold til det andet!! Nu ved jeg ikke, hvad der er normalt for et st4 kabel, men på mit kabel vendte stikkene samme vej.
/Thommy16. marts 2015 kl. 09:51 #130115
thommyDeltager- Giant
Er der nogen, der har samme erfaring?
/Thommy
18. marts 2015 kl. 10:11 #130280
thommyDeltager- Giant
Så spiller det
Istedet for at bestille et nyt ST-4 kabel, som måske så heller ikke passer til min combo, eller at bruge tid på at ombygge mit gamle kabel, valgte jeg nu at sætte et kabel mellem laptop og CGEM’s håndsæt. Så installerede jeg ASCOM driveren til monteringen. Voila! Nu tager kalibreringen under 2 min og guidningen kører fint!! Godt nok er der lidt for mange “takker” på RA kurven i forhold til min smag, men det skyldes formentlig, at jeg i forbindelse med de mange (nytteløse) tests satte monteringens guidehastighed op til 1 x sidereal. Når jeg får sat den ned igen, vil jeg få en meget mere jævn guidning.
/Thommy
18. marts 2015 kl. 10:18 #130281
RudiDeltager- Neutron star
/Rudi B. Rasmussen
19. marts 2015 kl. 09:55 #130326
JohnDeltager- Nova
Xplode wrote: Eneste problemet jeg har hatt med PHD2 er att på dem siste versjonene har jeg mistet tilkoblingen til mitt QHY5L-II så jeg har gått tilbake til 2.3.1.
Har du opdateret til denne eller en senere version?
v2.4.1g
Handle both color and mono QHY 5L-II cameras
John 2015-03-19 08:56:31 19. marts 2015 kl. 17:45 #130345
xplodeDeltager- Nova
Nei den var ikke tilgjengelig sist gang jeg prøvde.
Takk for tipset.
Jeg skal prøve ut nyeste versjon så raskt som mulig så kommer jeg med tilbakemelding
21. marts 2015 kl. 21:15 #130581
xplodeDeltager- Nova
Jeg har installert 2.5.0pre1 og så langt fungerer det fint
4. april 2015 kl. 14:39 #131441
thommyDeltager- Giant
Hej alle,
Jeg var ude og skyde noget Halfa natten til i går, men jeg er stadig ikke helt tilfreds med min guidning – se nedenstående:
Deklinationen kunne have mindre udsving, men er meget mere stabil end RA. Er der nogen der har et bud på, hvad der kunne gøre RA kurven fladere? Skal hysteresen være større?
/Thommy
4. april 2015 kl. 15:04 #131444
xplodeDeltager- Nova
Om guidekurven din er bra eller dårlig er ren gjetting ettersom PHD ikke har en skala så en kan se størrelsen på utsvingene.
Installerer du PHD2 og setter opp brennvidde på guideskop og pixelsstørrelse på kamera får du opp hvor store utsvingene er i buesekunder.
Skal jeg gjette så vil jeg si att guidekurven din er helt ok, men RA ser ut til å oscillere, hvilken guidehastighet bruker du?
4. april 2015 kl. 15:49 #131446
thommyDeltager- Giant
Ole, opløsningen på mit guidesetup er 1,9″/px. Guidehastigheden er er sat til 0,5 x siderisk.
5. april 2015 kl. 13:57 #131492
thommyDeltager- Giant
Nå alle er vist til påskefrokost …
Hvis I har nogle gode ideer til årsagen til at der er så store udsving på RA kurven ville det være rigtig fint. Hvilke indstillinger bruger I for aggresivitet (når I ikke kommenterer Johannes’ billedsnyd) og hysterese?
Til info har jeg altid lidt modvægt til østsiden, men måske ikke nok. Jeg har for tiden gang i et projekt, som stort set står i zenith så jeg ved ikke, hvordan guidningen er ved en lavere højde.
/Thommy
5. april 2015 kl. 14:23 #131493
xplodeDeltager- Nova
Her kan du se mine innstillinger og guidekurve.
Oppsettet guider 99% av tida i samme retning pga jeg ikke har nøyaktig polalignment.
Er guidelog skrudd på? Loggen er det beste å bruke for å finne ut av hvorfor den guider slik i RA
5. april 2015 kl. 14:53 #131496
thommyDeltager- Giant
Hei igen Ole,
ok, samme agressivitet, din hysterese er vist default, men min er noget højere (prøvede en lavere hysterese i aftes, men så gik det helt galt), din minimum movement er lavere end min (jeg bruger 0,1) og din max pulslængde er 10 gange større end min.
Jeg har lidt problemer med loggen, som jeg lige skal have rettet , bare noget med skriverettigheder, men ud fra grafen synes jeg aldrig den bruger max pulslængden (som hos mig er 300).
God påske!
5. april 2015 kl. 15:49 #131497
xplodeDeltager- Nova
Minimum movement blir målt i pixels så med kortere brennvidde trengs det mindre verdier.
Max pulselengde er satt så høyt pga jeg har ett problem med backlash noen ganger etter att guiding blir startet. Verdien har lite å si så lenge den er høy nok.
Du burde prøve ut PHD2 også, det er mye lettere å gjøre justeringer når en kan se korrigeringer sammen med guidekurven med en gang så en slipper å bruke loggen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Guideproblemer' er lukket for nye svar.