› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Guideproblemer
- Dette emne har 29 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af xplode. This post has been viewed 293 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. februar 2015 kl. 15:34 #129327
thommyDeltager- Giant
Et emne der kommer op igen og igen …
Den anden aften ville jeg for første gang prøve at guide (mount er en CGEM, teleskop er en 8″ newton og jeg guider gennem en 80mm refraktor, som sidder side-by-side med newton’en, PHD 1.14, guidekamera er QCAM5 som er sat til mountets ST-4).
Først lykkedes kalibreringen ikke, fordi monteringen åbenbart ikke kunne flyttes nok til at kalibrere. Efter at have sat længden af kalibreringsguidepulsen op til 10000 ms (!) lykkedes det, men det tog lang tid- ca 45 min. Ved guidningen efterfølgende kunne den slet ikke følge med i deklination – RA var lidt bedre. Jeg skal have forbedret polopstillingen, men balancen burde være ok. Er der andre gode råd?
Jeg har læst et eller andet sted, at deklinationsaksen på visse monteringer, heriblandt CGEM, ikke reagerer på kortvarige guidepulser. Løsningen skulle være at sætte dekl. pulslængderne op til omkring 2000ms, hvilket vil føre til store udsving – er der nogen af jer der har hørt om dette?
/Thommy
27. februar 2015 kl. 17:18 #129333
RudiDeltager- Neutron star
Hej Thommy,
Jeg er også helt ny inden for autoguiding, jeg købte en QCAM5 med guide scope i sommers.
Jeg havde også mange problemer netop med deklinationen, og den oplagte løsning er at man blot skal polaligne så godt at det ikke er nødvendig at guide i deklinationen
Med min montering, var der en temmelig stor backlash på deklination systemet (det har jeg reduceret nu), og det betød at PHD ikke kunne følge med når den ville skifte retning i korrektionerne. Det er som regel ikke noget probem med ra aksen, da PHD aldrig skifter retning med ra motoren, husk på at den jo kører konstant siderisk hastighed, så PHD får ra motoren til enten at køre langsommere eller højst til at stoppe et kort øjeblik.
Det lyder helt vildt med 45 minutter minutter kalibrering, er det ikke muligt at skrue op for gude hastigheden i din håndkontrol? Det kan man f.eks i en Synscan. Jeg har sat guide hastighed til 1x siderisk hastighed, og PHD bruger højst 2-3 minutter på at kalibrere.
/Rudi B. Rasmussen
28. februar 2015 kl. 16:26 #129375
thommyDeltager- Giant
Hej,
Ja, det med polindstillingen må være første prioritet. Jeg skulle faktisk til at lave en drift alignment vha. PHD, men så tog kalibreringen lang tid, og da den endelig var færdig røg forbindelsen til mit guidekamera. Jeg skal ærlig indrømme, at jeg ikke lige havde mod på en ny kalibrering.
Når jeg kalibrerer flytter trådkorset sig ikke ret meget, og det kommer ikke tilbage til udgangspunktet – det skal det vel? Den når at lave op til 40 kalibreringssteps i hver retning – det er alt for meget!
Jeg skal lige undersøge, om guidehastigheden kan ændres, men det er jeg ret sikker på.
/Thommy
11. marts 2015 kl. 14:08 #129766
thommyDeltager- Giant
hmm, ændrede guidehastigheden i monteringen til siderisk hastighed. Jeg har også lavet en præcis polindstilling, men har stadig problemer.
Nu driver den godt nok ikke i deklination mere, men den kan ikke få monteringen til at flytte sig nok ved kalibrering. Efter 62 steps opgiver den. Det lykkedes mig godt nok at kalibrere en enkelt gang først på aftenen, men da den skulle guide mistede den hurtigt guidestjernen i RA. Besynderligt nok følges RA og dekl. graferne præcist ad, som om der er en kobling mellem dem. Jeg tror det skyldes en ikke korrekt kalibrering, og forsøgte en ny kalibrering, men altså uden held. I aften vil jeg prøve at guide manuelt gennem PHD, for at tjekke, om der er hul igennem til monteringen.
11. marts 2015 kl. 14:15 #129767
RudiDeltager- Neutron star
Thommy wrote: … Besynderligt nok følges RA og dekl. graferne præcist ad, som om der er en kobling mellem dem…
Hvis det en ST-4 port, så kunne du måske prøve med et nyt kabel, ovenstående lyder næsten som om der er en kortslutning i dit kabel. Har du mulighed for at måle efter selv med et ohm-meter?
/Rudi B. Rasmussen
11. marts 2015 kl. 14:25 #129768
thommyDeltager- Giant
Ja, jeg har også overvejet kablet. Jeg har godt nok et ohm-meter, prøver først at se om jeg kan guide den manuelt, hvis ikke vil jeg prøve at måle på kablet.
11. marts 2015 kl. 17:54 #129777
noodles- Super Giant
Er det kun kalibreringen for dec. der tager lang tid? Jeg tror du har ret i at det er kalibreringen og ikke kablet.
Du kunne evt. undesøge i hvilken retning (nord/syd) stjernen driver og sætte phd til kun at guide i den retning, så omgår du backlash.
11. marts 2015 kl. 18:23 #129779
jakob1234Deltager- Nova
Jeg havde også lidt problemer med at PHD ikke mente aksen “flyttede” sig nok, jeg løste det ved at sætte min. pixel bevægelse ned.
12. marts 2015 kl. 13:47 #129843
thommyDeltager- Giant
De få gange en kalibrering er gået igennem tager det også lang tid for dec, men som regel opgiver den ved W dvs. i RA.
I aftes prøvede jeg at guide manuelt gennem PHD. Jeg havde øret helt nede i maskineriet, men kunne ikke høre, at der skete noget, når jeg prøvede at sende en puls. Jeg kunne heller ikke se, at stjernen havde flyttet sig. Iøvrigt var vinduet til guidevinduet flere gange non-responding
Softwareproblem skal åbenbart føjes til listen over mulige årsager. Jeg skal nu tjekke kablet, og jeg vil også prøve at anvende et andet kamera.
12. marts 2015 kl. 14:43 #129847
xplodeDeltager- Nova
PHD responderer veldig tregt til tider så du kan jo forsøke PHD2 som ikke har det problemet.
12. marts 2015 kl. 15:09 #129848
thommyDeltager- Giant
Tak Ole – det skriver jeg også på tjeklisten
Grunden til at jeg installerede 1.14 var at mange rapporterede at PHD2 var ustabil, men det er bestemt værd at prøve.
/Thommy
12. marts 2015 kl. 15:15 #129849
xplodeDeltager- Nova
Eneste problemet jeg har hatt med PHD2 er att på dem siste versjonene har jeg mistet tilkoblingen til mitt QHY5L-II så jeg har gått tilbake til 2.3.1.
Utenom det fungerer det veldig bra.
Såvidt jeg vet så gjelder problemet kun den kameratypen jeg har.
13. marts 2015 kl. 13:57 #129914
thommyDeltager- Giant
hmm, jeg bruger jo QCAM5 som guidekamera og vælger mount som on-board i PHD. QCAM kører via ASCOM, men hvad med monteringen, når man sender guidepulserne over guidekameraet – skal der også være en ASCOM driver til den?
/Thommy
13. marts 2015 kl. 14:05 #129918
noodles- Super Giant
Ikke nødvendigvis (kun hvis du vil styre monteringen fra computeren), guideporten virker uafhængigt af computeren og er meget simpel.
http://www.store.shoestringastronomy.com/guide_port_cables.pdf
Noodles 2015-03-13 13:09:02 13. marts 2015 kl. 14:32 #129920
thommyDeltager- Giant
Ok, tak for det Simon – så må jeg videre med fejlsøgningen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Guideproblemer' er lukket for nye svar.