Guided tur med Lodestar

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Guided tur med Lodestar

• Dette emne har 18 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af mogens. This post has been viewed 248 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

mogens
    Deltager
      • Super Nova

Jeg tog dette billede af M95 sidste uge og fik samtidig afprøvet Starligts autoguidekamera Lodestar, og jeg må sige, at det virkelig er et meget lysfølsomt kamera, der leverer klare stjerner på en ret mørk og ren baggrund, men det var jo også hvad Craig Stark kom frem til ved testen fornylig. Taget med Artemis 4021 og Orion Optics 200/4.5

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Har du prøvet at bruge det som normalt kamera med længere eksponeringer?

Det er primært støjniveauet jeg er nysgerrig efter.

Chippen der sidder i Lodestar er jo en at de rigtig gode.

mhansen
        Deltager
          • Nova

Ja, den er tilsvarende den chip der sidder i SXVF-M7

mogens
          Deltager
            • Super Nova

Ja – støjniveauet er meget lavt på Lodestar.-Jeg vil ved lejlighed prøve at tage en længere exponering evt. også gennem en telelinse.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Det ser søme fint ud Mogens. Pæne stjerner. Jeg kan ikke rigtig bedømme baggrunden fordi den er så mørk.

Det bliver interessant at sen en dybere optagelse.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Hej Torben

Her er et link til billedet i helformat.-RGB optagelserne var elendige p.g.a. kombinationen af lysforurening og dis i luften, men man kan alligevel se en del baggrundsgalakser.-Jeg skrev vist ikke at jeg har brugt PHD som guidesoftware og at der en guidet på en meget svag stjerne, som Lodestaren altså med lethed kunne seWink

mogens
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Frank

Du bad om et billede med Lodestar som kamera oglængere exponering.-Her er et fra i aftes, men stadig som guidekamera, 1 sek. ekspo.-Ikke meget støjStar

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Er det fokuserede stjerner ?? mine er meget mindre med SSAG.

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

rimelig rent billedeThumbs%20Up

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Nej focus er ikke helt i pletWinkMen den guider alligevelThumbs%20Up

ac
                          • Planet

Hej Mogens

Hvad er dine erfaringer med lodestar, nu hvor du har haft kameraet et halvt års tid?

mvh AC

mogens
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej AC

Har været lidt optaget af planet og sol-foto, men The Wall fra et stykke tid siden blev selvfølgelig guidet med Lodestar.-Der var kun få frames der skulle kasseres, men det var p.g.a. en ledning, der havde sat sig i klemme.-Stjernerne står meget klart og koncentreret på en mørk baggrund, lige det PHD har brug forSmile

ac
                              • Planet

Hej igen Mogens

Overvejer at investere i Lodestar, som virker ret overbevisende, men inden da, skal jeg have fundet ud af jeg kan forvente at kunne installerer driveren til lodestar på min laptop (vista-maskine, har ikke selv valgt vista!!).

Hvilken driver bruger du? I nogle fora nævnes, at man skal anvende mx7 driveren. På Starlight-xpress’ hjemmeside står der intet om driver, kun at det er bøvlet at installerer en driver under Vista.

Jeg kan forstå at du bruger PHS, men driveren er det en “original” fra Starlight Xpress?

mvh AC

mvh

AC2009-10-31 19:39:25

mogens
                              Deltager
                                • Super Nova

Du får en CD med driveren med.-Jeg bruger “heldigvis” XP, så jeg ved ikke noget om funktionsproblemer med Vista. Under camera-connections i PHD står der Starlight Xpress SXV.-Det med Mx7 driver forstår jeg ikke!

ac
                                  • Planet

Nej, jeg forstod det heller ikke.

Jeg må kontakte din navnebror fra Falster for at høre nærmere – han må vide det. På den anden side, så burde det ikke være så svært. Jeg har en printer, der benytter en XP-driver under vista og det går fint, men jeg er nok bare en optimist der har været heldig.

Har du prøvet det som planet-kamera (jo jeg ved godt, at du nu benytter SkyNyx)? umiddelbart burde det vil kunne benyttes, eller er jeg helt gal på den?

mvh AC

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Guided tur med Lodestar' er lukket for nye svar.