Guide teleskop – skæv linse celle?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Guide teleskop – skæv linse celle?

• Dette emne har 24 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1723 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Tak for den hyggelige snak og tilbudet.

Jeg sender det næste gang der er lidt mere Måne og skyer

/Rudi B. Rasmussen

kila
      Deltager
        • Super Giant

Hej.

Du bør overveje at få et pænt skarpt billede med runde stjerner alligevel for med dårligt kollimeret optik mister du de svageste stjerner som du kan guide på. Galakser eller asteroider i Løven eller Jomfruen er ikke omgivet af ret mange klare feltstjerner og så har du ikke mange at vælge imellem. Selv om jeg har en 66 mm refraktor som guidescope har jeg oplevet kun at have 2 eller 3 at vælge imellem – selv om den tegner knivskarpt i hele billedet.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

God pointe Kim.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Hej Dennis,

Den der sorte Astro 1 1/4″ studs er også kun lige skruet i midlertidig.

For at få ZWO kameraet hen til fokus har jeg en anden studs, se her:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15471

Kunne I se om linsen’s optiske akse er parallel med tubus akse?

Edit: hullet er til låseskrue til kamera, du kan lige ane det i videoen til sidst i tråden jeg linker til her. rudibr2016-10-17 17:24:27

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Hvordan skal jeres måling tolkes? Lige umiddelbart (set på iPhone) syntes cirklerne koncentriske op mod kl ca 1330?

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Hej Dennis,

Mange tak for den fine service, jeg har overført 60,- til porto til jer.
                Jeg er lige kommet hjem fra en lille tur til Mosel’en og har ikke været online hele tiden, beklager at jeg ikke har kunnet svare så meget på jeres beskeder.

Jeg kan jo tydelig se på jeres billeder at der er sket noget.

Fra:

Til:

Men hvad har I gjort?

Opførslen jeg viser med videoen i starten af denne tråd kan vel ikke forklares med at kameraet sedder skæv og/eller de-centreret? Når linsen roteres og billedet roterer, må det da betyde at skævheden er i linsen?

Jeg er da glad for at I har lavet en ny studs til mig, men jeg havde jo allerede selv lavet en Wink

Problemet med de aflange stjerner har eksisteret lige siden jeg fik QHY kameraet og guidescopet tilbage i sensommeren 2014, se billedet i denne TRÅD 09 Sep 2014 kl. 21:22.

Men igen, tak for at I har løst problemet, jeg glæder mig til at afprøve den.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Ok, tak for svar, det giver mening. Glæder mig til at prøve det af igen.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Kan jeg fokusere ved at dreje linsecellen eller skal jeg lade den være?

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Fint, jeg fokuserer ved at flytte kameraet så.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

S Å D A N

Tak for fornem service Astro

/Rudi B. Rasmussen

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Guide teleskop – skæv linse celle?' er lukket for nye svar.