› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Guide teleskop – skæv linse celle?
- Dette emne har 24 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1722 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. september 2016 kl. 10:18 #151394
RudiDeltager- Neutron star
Når jeg fokuserer min guide teleskop ved at skrue linsecellen ud/ind, roterer billedplanets centrum med rundt. Det er mega træls, da den stjerne jeg fokuserer på jo så ofte flytter ud af billede feltet.
Har jeg ret i at det skyldes at linse cellen er skæv?
Kan det rettes? (Jeg kan ikke lige se hvordan)
Og hvilken indflydelse har det på billedet? Jeg døjer med at stjernerne er svagt dråbeformede. Dette observerede jeg straks jeg fik kikkerten fra Kikkert-Teleskophuset, men de sagde at det ikke kunne passe.
[TUBE]dX1Fy-OLIs0[/TUBE]
/Rudi B. Rasmussen
24. september 2016 kl. 13:50 #151409
adamDeltager- Main Sequence
Jeg roder med alt muligt low budget diy 🙂
Det her kan tyde på at gevind er skåret skævt, dvs. ikke helt i vinkel, på den del som drejer rund.24. september 2016 kl. 17:03 #151420
Hej Adam, linsen sidder i et gevindstykke der skrues ind foran i tubus. Hvis gevindet er skævt, vil det jo bare give en konstant skævhed, eller hvad?. Når centrum af billedplanet roterer må det være fordi linsen sidder skævt i gevindstykket, dvs ikke vinkelret på tubus aksen. Men dette er måske meget normalt på disse billige guide/søge teleskoper?
rudibr 2016-09-24 17:10:56 /Rudi B. Rasmussen
24. september 2016 kl. 17:34 #151423
adamDeltager- Main Sequence
Jeg har ikke prøvet så meget med optik endnu, så jeg ved ikke hvordan en skæv monteret linse opfører sig.
Men på det 350kr teleskop jeg har, der er så meget slup mellem barlov lens og fokuseren, så barlov lens kan drejes rundt ligesom et joystick, hele vejen rundt og det jeg kigger på drejer også rundt ligesom på din video.Ligesom når man skruer en skæv bolt i et gevind, vil toppen af bolten rotere i cirkler.
Der er måske et ring med gevind som er blevet limet skævt ind?
24. september 2016 kl. 18:51 #151434
Hej Dennis,
Det er denne type jeg har, nr 8 på billedet her:
http://astronomi.b-rasmussen.dk/eq-5-opstilling/
Jeg købte den sammen med et QHY kamera for vist nok to år siden.
Man kan ikke trække i den, men skrue med et fin-gevind. Jeg fokuserede også først ved at trække kameraet frem og tilbage i tubus, men syntes ikke at det er nøjagtigt nok. Derfor fik jeg ideen til at finjustere ved at skrue linsen ud/ind, men opdagede så skævheden.
/Rudi B. Rasmussen
25. september 2016 kl. 12:10 #151465
Workarround – jeg kom lige i tanke om at jeg havde en INED70 med crayford focuser liggende i bunden af et skab:
Der skulle lige en ekstra kontravægt på, motorene klarer let den ekstra vægt.
/Rudi B. Rasmussen
26. september 2016 kl. 11:57 #151528
Hej Dennis,
Det tror jeg ikke at det er, men jeg checker lige når jeg kommer hjem fra arbejde.
/Rudi
/Rudi B. Rasmussen
26. september 2016 kl. 16:06 #151540
mstauningDeltager- Black Hole
Og til guide burde det intet betyde, mange defokusere med vilje deres guider.
26. september 2016 kl. 17:19 #151542
Hej Michael, det er jeg godt klar over, det kan endda være en fordel at være lidt ude af fokus, så der er en lidt større FWHM disk at regne på.
Problemet er at guide stjernerne er dråbe formede:
/Rudi B. Rasmussen
26. september 2016 kl. 17:24 #151543
Men de har jo en fin center, og de er vel altid sådan …. Så burde det ikke give problemmer !
26. september 2016 kl. 18:12 #151548
Kan du ikke se at de er dråbeformede?
Men hvis faconen er konstant gør det måske ikke noget?
Jeg er altså stadig overbevist om at linsen sidder skævt i på den lille guide teleskop.
Men INED70 refraktoren er stjernerne perfekt skiveformede.
/Rudi B. Rasmussen
26. september 2016 kl. 20:11 #151564
Den sidder skævt ingen tvivl om det, betyder det noget… Næe, det billede jeg tog i går er guidet på en mågeformet stjerne !
26. september 2016 kl. 20:41 #151569
Æhhh – ok så, jeg tænker så lige lidt over hvordan jeg vrider linsen for at få måge formede stjerner..,
/Rudi B. Rasmussen
27. september 2016 kl. 07:59 #151599
Det kræver bare at man har en virkelig ringe linse på 😉
Mågeformet, aflange eller hvad de nu ender op med – det betyder lidt men kan i 99,999% af alles brug ikke ses men måske måles !
27. september 2016 kl. 12:08 #151611
Hej Dennis,
Cellen er ikke skruet skæv i, det kan vel heller ikke lade sig gøre? Så ville gevindet jo være helt kværnet.
Tak for tilbudet med at rette den.
Hvor lang tid skal du have den for at rette det?
Og hvad vil det koste ca?
/Rudi
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Guide teleskop – skæv linse celle?' er lukket for nye svar.