Guide Kamera

• Dette emne har 21 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af jakob. This post has been viewed 421 timesandersen. This post has been viewed 421 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Hey alle

Nu er jeg blevet så tilpas træt, af mit gamle qhy5 guide camera, grundet drivere der aldrig er til at få til at virke.

Hvilket guide kamera med ST4 port ville være et alternativ??
      Hvad siger i??

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Jeg har lige skiftet til ZWO ASI 120MC af samme årsag:

Link

Har ikke prøvet at guide med den, men lidt som planet kamera.

Men den fungerer uden bøwl og indtil videre er jeg rigtig tilfreds.

/Rudi B. Rasmussen

John
        Deltager
          • Nova

Jeg bruger et Qcam5-II mono uden bøvl

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Rene.

Jeg bruger mit gamle planetkamera, et DMK21-AU04. Det blev jo erstattet af et DMK21-618, som kan køre 60 fps til planeterne. Og så lå det der jo bare.

Som guidekamera har det kørt fuldstændigt upåklageligt, og er 100% pålideligt. Virker bare.

Mon ikke der ligger en del af dem rundt omkring…

Men den har jo ikke ST-4 interface. Hvorfor vil du i grunden bruge det? Har du ikke en EQ8?

mvh
            Jens

Jens.Jacobsen2016-07-03 19:14:57

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Hey Jens.

Tror det med st4 port er lidt med religion at gøre. Jeg har bare altid styret både min Lx200r og nu min EQ8 igennem st4 porten. Og har egentligt ikke haft de store problemer.

Der er heller ikke de store problemer med qhy5 camperet, det virker hver gang, når bare driveren er installeret rigtigt. Men det er et værre bøvl at få det til at virke.

Nu har jeg så erhvervet en ny computer med USB 2 og 3, så jeg ved ikke lige hvordan det med driverne skal gå.

Skal nok lige sende billeder når det hele er færdig. Pladen som sidder på eq8 til kikkert montage er ved værktøjsmager for at blive lettet for ca 2 kg.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

OK.
                Jeg har bare altid syntes pulseguiding var bedre, da der så ikke skal ekstra kabler mm til..

Har virket perfekt i mange år nu.

mvh
                Jens

xplode
                Deltager
                  • Nova

Det er litt merkelig det der att noen absolutt skal bruke en ekstra kabel for å få dårligere muligheter.

Mitt QHY5-LII fungerer helt fint i win 7, 8 og 10 så att det ikke skulle fungere for deg er litt kan jeg ikke skjønne.

Hvis du bestemmer deg for å kjøpe ett nytt kamera så er ZWO det beste alternativet

mejer
                  Deltager
                    • Super Nova

Xplode wrote: Det er litt merkelig det der att noen absolutt skal bruke en ekstra kabel for å få dårligere muligheter.

Mitt QHY5-LII fungerer helt fint i win 7, 8 og 10 så att det ikke skulle fungere for deg er litt kan jeg ikke skjønne.

1. Den første bemærkning vælger jeg lige at ignorerer, Hvis det var ment som en latterliggørelse.

2. Jeg snakker om et qhy5 af første version, og ikke version II du hentyder til. Mon ikke der er sket lidt med cam/driver i mellemtiden.

Og så til det saglige snak: Bruger i så PHD2 som en virtuel hub, der fordeler signalerne til monteringen fra PHD og et eventuelt Styreprogram (f.eks. Starry Night)

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Mejer wrote:

Det er litt merkelig det der att noen absolutt skal bruke en ekstra kabel for å få dårligere muligheter.

1. Den første bemærkning vælger jeg lige at ignorerer, Hvis det var ment som en latterliggørelse.2. Jeg snakker om et qhy5 af første version, og ikke version II du hentyder til. Mon ikke der er sket lidt med cam/driver i mellemtiden.Og så til det saglige snak: Bruger i så PHD2 som en virtuel hub, der fordeler signalerne til monteringen fra PHD og et eventuelt Styreprogram (f.eks. Starry Night)

Ingenting med latterligjøring å gjøre…mer som en tankevekker for noen (ikke bare deg) att den ST4 kabelen ikke trenger å være der hvis en allikevel styrer goto fra pc’en.

Det har vært en del oppdateringer på driverne hos QHY 🙂

Eldre QHY5 har jeg ikke brukt så mye selv, men når jeg har brukt det har jeg ikke hatt problemer bortsett fra med dem eldste driverne.

Jeg er ikke sikker på hvilken montering du har, men ihvertfall med EQMOD så kan flere programmer koble til samtidig så en trenger ikke et eget program(eller evt en ASCOM driver) til å fungere som en hub. Det samme gjelder dem fleste andre drivere til monteringer.

mejer
                      Deltager
                        • Super Nova

Glad for det var mig der opfattede bemærkningen forkert.

Jeg køre med EQ8 og EQMOD, så det er egentligt bare at, sætte EQ6/8 i stedet for on camera, i opsætningen.

Mejer

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Xplode wrote:
                          Ingenting med latterligjøring å gjøre…mer som en tankevekker for noen (ikke bare deg) att den ST4 kabelen ikke trenger å være der hvis en allikevel styrer goto fra pc’en.

Hov – undskyld at jeg blander mig, jeg skal selv til at styrre montering med PC, EQMOD + AstroArt.
                          Jeg havde slet ikke tænkt på at EQMOD kunne guide samtidig med at den styrrer monteringen (og det er jo lige til at blive til grin forEmbarrassed), forbinder EQMOD da til PHD2 eller er der et guide plugin til EQMOD.

Håber ikke at jeg hijacker tråden, men syntes at det er lidt inden for samme emne.

rudibr2016-07-05 10:11:52

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                          Deltager
                            • Nova

PHD2 kobler til EQMOD.

Husk å sjekk RA/DEC rate i EQMOD evt juster på dem. Jeg har brukt 0.25x eller 0.5x

Husk å bruk riktig guide speed i PHD2 og brennvidden fra guideskopet så kalibreringen blir bra og ikke tar lang tid.

mejer
                            Deltager
                              • Super Nova

Tak for info OleThumbs%20Up

Det skal lige prøves i den nye astro sæson, når anlægget er skruet sammen igen.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

/Rudi B. Rasmussen

jakob.andersen
                                Deltager
                                  • Super Giant

Sørg for at bruge de nyeste tilgængelige drivere fra QHYs egen hjemmeside. Så burde det ikke virke totalt skidt.

Det er nu ikke EQMOD som sådan, der gør det muligt at bruge pulse guiding samtidig med at styre mount’en fra et planetarieprogram, men ASCOM. Det er ASCOM, der binder det hele sammen. I PHD2 gør man sådan her:

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Guide Kamera' er lukket for nye svar.