GSO kontra Skywatcher

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? GSO kontra Skywatcher

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 58 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

joergen.k
    Deltager
      • Nova

Nightsky wrote:
      Enig Michael, det er for ringe at man sÊtter noget pÄ et teleskop som i princippet ikke virker. SÄ sÊlg det hellere uden. Har selv skiftet fokuser og sekundÊr pÄ mit Orion Optics. Fokuser havde fleks (lignede en TS/GSO model) og sekundÊr spejlet en skandale. SekundÊr spejlene fra Orion Optics er vist fra GSO og jeg endnu til gode at hÞre om et eneste eksemplar der ikke er direkte til skrot. Utroligt at OO bliver ved med at bruge det skidt.

En trist verden vi lever i. Vi kĂžber produkter der ikke virker fra starten og alligevel er det godt nok fordi det var billigt.

OO skriver et ,og du lars, siger noget andet med deres flats,kik pÄ linket
      Alle deres flats er 1/5pv wavefront,skriver de i linket.
      Og jeg har aldrig haft problemer med min flats pÄ 75mm

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

@Leif

IndrĂžmmet, en Esprit skulle heller ikke lĂžbe to gange rundt om min montering.

Det med at teste produkter kan vÊre svÊrt at fÄ mulighed for i astro verdenen.

Sammenligner jeg mekanisk kvalitet mellem Skywatcher og f.eks. Celestron, er der ikke den store forskel, men amerikanerne har ogsÄ altid lavet kvalitet med en meget stor hammer.

Vh

Morten

morten
        Deltager
          • Super Nova

PĂ„ TS hjemmeside stĂ„r 1/12PV for orions OG gso flats…

Jeg kan ikke se pÄ linket, hvilke flats hr Rohr har testet, men interessant er det, at han siger at nÞjagtigheden skal vÊre min 1/8.

morten2012-09-08 14:48:37

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

jĂžrgen k wrote:

OO skriver et ,og du lars, siger noget andet med deres flats,kik pÄ linket
            Alle deres flats er 1/5pv wavefront,skriver de i linket.

Alexis pÄ CN m.fl. har testet mange og sjÊldent fundet dem gode.

Jeg syntes lige som det siger sig selv 1/5 pv. er ikke imponerende, tynd i forhold til dia. pÄ de store, dÄrlig coating osv.

Jeg levede da ogsÄ et par Är med en dÄrlig flat fra OO indtil jeg skiftede ud og straks sÄ forskellen.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Lars, hvor kĂžbte du dine nye sekundĂŠre?

Den dÄrlige kvalitet skulle jo vise sig i store stjerner, og det synes jeg egentlig ikke jeg har.
              De skriver at optikken i CT serien er 1/10, men det kan vĂŠre, at de kun mener hovedspejlet..
              MĂ„ske jeg skulle overveje en formel test af min 75, den er lidt tynd 10 mm.
              Sjovt, at GSO har tykkere f.eks. er deres 74mm 12 mm tyk mod orions 10 mm..
              Hvis man laver en Ronchi test, og den er OK, sÄ kan ens flat vel ikke vÊre helt i skoven?

perd
                • Moon

Kan nogen af jer gutter anbefale mig en newton, som ikke er decideret crap, men mÄske next-to-crap, og som har rimelig kontrast til visuel observation og som kan kollimeres af en begynder?

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

NĂ„da, er lige kommet ind fra haven.
                  Der er gang i den!

Problemet med flats er mangfoldigt.

En flat kan. ligesom et primÊrspejl, vÊre ru. Derved fÄr du aldrig en ordentlig oplÞsning i diffraktionsringen, hvilket er et problem hvis du vil oplÞse snÊvre dobbeltstjerner og se detaljer pÄ planeter.

En flat kan, ligesom et primÊrspejl, vÊre astigmatisk. Derved fÄr du aflange stjerner, hÞje pÄ den ene side af focus, og lange pÄ den anden.

En flat kan have en krumningsradius som er mindre en uendeligt, og den kan (er ofte) forskellige pÄ lang og kort led. IfÞlge den gamle texereau skal radius, R vÊre flere km!

Jeg har selv fĂ„et byttet tre diagonaler til mit 16″ research grade spejlsĂŠt ved OO. Alle for tynde, under 1:6, og ingen af dem gav lige sĂ„ fine stjerner som en billig 70 mm diagonal som Astro var sĂ„ heldig at have liggende. Denne diagonal sidder nu i min astrograf.

Jeg fik fĂžrst ordentlig afbildning med 16″eren da jeg investerede i en Antares 1/20 W diagonal, med certifikat.

Her er sammenligning med den gamle OO diagonal, OO diagonal i grĂžnt vinduesglas, Antares s/n 81 i pyrex:

Og certifikat:

Prisen pÄ den nye diagonal?? Mindre end(groft sagt men ikke meget) porto frem og tilbage tre gange pÄ OO diagonalen!!

http://www.antaresoptics.com/SecEM.php

Forsendelsen skete i en alm svĂŠr konvolut, og den gik fint igennem post Dk’s toldĂžje. SĂ„ fra bestilling til montage gik der fire dage!

mvh
                  Jens

mikael_joe
                  Deltager
                    • Super Nova

Er TS egne newtons ogsÄ bare GSO/kinser kloner bare med deres eget logo pÄ?

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

PerD wrote: Kan nogen af jer gutter anbefale mig en newton, som ikke er decideret crap, men mÄske next-to-crap, og som har rimelig kontrast til visuel observation og som kan kollimeres af en begynder?

Ja IMHO er det bedste bud stadig GSO f/6. SelvfÞlgelig kan du fÄ en high-end Newton med alle de bedste dele der kan kÞbes for penge og certificeret perfekt hoved og sekundÊrspejl, men glem det til nÄr og hvis du bliver astronÞrd som os andre.

PÄ trods af hvad denne trÄd mÄske kunne antyde har der aldrig vÊret flere, bedre og billigere teleskoper pÄ markedet end der er nu. Just my two cents.

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

tak for info, jens.

Din orion ser ikke engang ud til at vÊre slebet skrÄ i kanterne.. Det er min trods alt.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Morten.

Det er korrekt.
                          Jeg er stadig forundret over (bewondering!) hvorfor et firma laver sĂ„ vidunderlige primĂŠrspejle (16″eren er vidunderlig glat og korrektionen lige i Ăžjet) men leverer et stykke vinduesglas med som sekundĂŠr.

Men i virkeligheden er OO jo nok presset prismĂŠssigt, og et godt sekundĂŠrspejl er jo dyrt at lave.

Kikkerter er pĂ„ mange mĂ„der som biler. Man kan vĂŠlge at kĂžbe noget billigt noget, som kĂžrer og er ok. Investeringen taber dog hurtigt sin vĂŠrdi, og er mĂ„ske next to impossible at videresĂŠlge. Man kan ogsĂ„ give lidt mere, eller kĂžbe et lidt mindre (Ă„bning) teleskop, og derved fĂ„ en bedre kvalitet. Kinesisk er dog altid lidt hit-and run i kvaliteten, isĂŠr i de lavere priser. Det svarer lidt til at kĂžbe en bil der kun kan starte en gang imellem….

Men vi har ogsĂ„ muligheden for selv at samle bilen, billedligt talt. En motor fra Mercedes, et karrosseri fra en Delorean etc… Det kan man alligevel ikke med biler.

SĂ„ for begynderne er historien vel stadigt at “go cheap and throw away” nĂ„r det ikke lige var noget alligevel passer…

mvh
                          Jens

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Enig, det er jo den udvikling vi alle gÄr igennem, du har bare vÊret i gamet sÄ meget lÊngere end de fleste af os andre, sÄ der mÄ vÊre smidt en del ud.

For min orionUK valgte jeg fra starten en moonlite fokuser, men den mÄtte jeg skifte til en lidt stÞrre af samme mÊrke. Spejlcellen har jeg lÊrt at leve med, jeg tror den egentlig er OK, bare temperamentsfuld (f.eks. gÄr stÞttearmene af og til i baglÄs og alle stjerner er trekantede, sÄ skal man have spejlcellen ud af rÞret..).
                            Jeg har f.eks. vĂŠret igennem en 8″ f/5 GSO Newton. Jeg synes egentlig, at den performede ganske godt, og den lĂŠrte mig en del om newtons. Min 14″ OO har jeg ikke helt lĂŠrt at fĂ„ det optimale ud af endnu.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Men vi har ogsĂ„ muligheden for selv at samle bilen, billedligt talt. En motor fra Mercedes, et karrosseri fra en Delorean etc… Det kan man alligevel ikke med biler.

Joh, det kan man nu sagtens. Man mĂ„ bare ikke, i hvert fald ikke i Danmark. I Sverige mĂ„ man godt…!

Ang. TS-newtons. De er fra GSO, men iflg. TS, fremstillet med ekstra omhu, til TS kvalitetskrav. Det kan man sÄ lÊgge i, hvad man vil.

Jeg betragter de billige kinesiske teleskoper som ATM-projekter. Man kĂžber alle delene samlet og det kan bruges med det samme, men der er nok meget, der krĂŠver forbedringer for at virke godt. Er man heldig, er optikken rigtig god, i de fleste tilfĂŠlde er den udmĂŠrket, omend ikke suverĂŠnt god.

Thomas, Bornholm

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

morten wrote:

Lars, hvor kĂžbte du dine nye sekundĂŠre?

Jeg skiftede fÞrst til en ny OO, den var lige sÄ ringe. Derefter fandt jeg et par gamle Meade
                                sekundĂŠrer frem fra et ATM projekt midt i 80’erne. De er betydeligt bedre selv efter sĂ„ mange
                                Ă„r.

Jeg tror at fleks fra de tynde spejle har vÊret et problem og sÄ er coatingen simpelthen for
                                ringe.

———–

Her er for Þvrigt lidt beviser hvor ringe coatingen er pÄ TS med hvad jeg tror er GSO spejle.
                                Dette teleskop er opbevaret og plejet perfekt og alligevel er det nĂŠsten ubrugeligt nu. SĂ„ lige
                                gyldigt hvor billigt det end har vÊret, er og bliver sÄdan optik noget skrammel.

Coatingen er blevet endnu ringere end sidste efterÄr hvor billedet er taget, selv om det har
                                vĂŠret opbevaret indendĂžrs og ikke brugt.

Det er vel definitionen pÄ den ekstra TS kvalitet eller hvad?? Jeg mener stadig at TS giver
                                fremragende service osv., men husk at det er forretning som alt andet. Og i disse tider er det
                                nok- penge fĂžrst og derfor produkter som kunder kan overbevises om at skulle kĂžbe – aka pris

Selve glasset er slebet ganske godt, men det hjÊlper ikke nÄr coatingen er ved at smuldre.

SekundĂŠren er grĂžn vindues glas, ikke bedre 1/4pv tror jeg, har fleks, men coatingen holder
                                indtil nu.

Holderen pÄ spideren viste sig at vÊre elendig, mens selv sekundÊrcellen er fin . Man har
                                nemlig sparet et center gevind vÊk sÄledes det er nÊsten umuligt at justere vinklerne korrekt.
                                En gevind til maks 10 Ăžre. The China Way.

Tricket er sÄ at smide en sekundÊr i som er rigelig stor og sÄ skrive det er foto newton. SÄ
                                centrering af sekundÊr ikke sÄ vigtig i forhold til vignettering.

SÄ selv TS er hoppet pÄ kinavognen sammen med os forbrugere, hvor pris er vigtigst. Beklager
                                men det er fakta.

—–

Min Baader Scopos APO er ogsÄ lavet i kinÞjser land. FÞrst efter et par ombytninger var
                                optikken perfekt. DesvĂŠrre er tubus af ringe kvalitet og limen der er brugt til flokking kan ikke
                                hÊrde og gav fedtede overflader pÄ objektivet. Problemet blev aldrig lÞst, trods det var et
                                high-end mĂŠrke hos Baader og TS og det kostede rigtig mange gryn. Faktisk lidt dyrere end
                                den berĂžmte Red Lady.

—–

Listen er bare uendelig, indtil man opdager hvad fĂŠllesnĂŠvneren er…. MĂŠrket CE (China Export)

—–

I dag skulle jeg kĂžbe en kartoffelskrĂŠller i et supermarked. Allerede mens jeg prĂžvede at holde
                                ved den smarte dansk designede skrĂŠller blev hĂ„ndtaget bĂžjet. Et hurtigt kig bagpĂ„ — “CE”.
                                SÄ selv et simpelt produkt som en kartoffelskrÊller kan downgrades sÄ meget at det gÄr i
                                stykker fĂžr brug.

Nightsky2012-09-08 22:23:47

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

LOL Hehe, Lars. Jeg mÄ sige, at jeg hidtil har vÊret godt tilfreds med diverse Kinaprodukter, men jeg kan se du har lavet en hetz pÄ dem! En del produktgrupper trÊnger nok til en overhaling, men i det store og hele deler jeg ikke dit syn pÄ KinÞjserne i dag.

Jeg gjorde det en gang, men Kina er altsÄ blevet markant bedre pÄ mange omrÄder, men naturligvis skal man se sig for, ogsÄ nÄr det gÊlder sÄkaldte mÊrkevarer! Jeg har kendskab til en Takahashi, hvor malingen begyndte at skalle af! Servicen er i Þvrigt faldet hos TS ihvertfald mht. tilbagebetaling, men det skal jo ikke ligge kinÞjserne til last.

Mine kikkerter (undt. TeleVue og Coronado) er alle lavet i China, men performer udmĂŠrket, synes jeg. MĂ„ske har jeg bare vĂŠret heldig. Har de vĂŠret billige, til dels, men bare optikken er i orden, sĂ„ kan resten klares ad anden vej. ATM’ere bĂžr nok se efter pĂ„lidelige og anerkendte leverandĂžrer, der kan levere kvalitetsoptik. Men det koster selvfĂžlgelig.

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 58 i alt)
                                • Emnet 'GSO kontra Skywatcher' er lukket for nye svar.