› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Grovslib på maskine
- Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af jens. This post has been viewed 464 timesjacobsen. This post has been viewed 464 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. juli 2017 kl. 18:29 #162514
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Her til eftermiddag startede jeg på grovslib af et 10″ spejl til Alan. Spejlet var påbegyndt på AAF’s slibemaskine, men var ikke nået ret langt ned. Da jeg startede her til eftermiddag var målingen 0.08 på sfærometer, hvilket svarer til en brændvidde på ca 6½ meter. Ikke ret dybt.
Jeg startede først med slibeværktøjet igen, men det gik så langsomt, at jeg lige ville prøve med den stålklods jeg tidligere har brugt. Den er ganske effektiv!
Efter ca 15 wets målte spejlet 0,20 på sfærometeret, hvilket svarer til en brændvidde på 2½ meter. Spejlet er ca halvvejs på plads. Jeg har lige lavet en video med lidt hjælp der viser en wet.
http://www.egeskovobs.dk/avi-files/slibemaskine4.mp4
Jeg regner med at slibe til ca 2/3 af dybden med stålklodsen, da slibeværktøjet også skal have nogle omgange for at blive dannet til.. Men det går stærkt, meget stærkere end jeg havde forventet.
mvh
Jens30. juli 2017 kl. 11:36 #162523
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Fin illustrativ video. Selvom der er en motor, som trækker, så er det stadigvæk
håndværk der udføres.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
30. juli 2017 kl. 12:54 #162525
RudiDeltager- Neutron star
Sjovt med et kik ind i troldmandens værksted
Du trykker dæleme hårdt, skal der virkelig så meget tryk på!
/Rudi B. Rasmussen
30. juli 2017 kl. 15:04 #162528
Der skal fuld tryk på! Carborundum virker kun ved meget højt tryk.
Jeg har målt at 15 wets tager ca 0,6 mm af dybden.
Så jeg skal køre ca 25 mere. Det kan være jeg tager dem i eftermiddag, hvis der ikke kommer mere regn&torden.mvh
Jens31. juli 2017 kl. 07:35 #162553
alanDeltager- Super Giant
Det ser jo godt ud. Og spændende da det jo er spejlet til mig. – Husk nu og hold sommerferie også.
Mvh Alan
31. juli 2017 kl. 21:55 #162561
Nå, en lille opdatering.
Jeg kørte de 15 wets som planlagt i går eftermiddags, det gik fint. Dybden var derefter ca 2,2 mm midt på glasset. Jeg havde planlagt at stoppe efter en nået dybde på ca 2,5 mm, for at kunne slibe de sidste 0,5-0,6 mm med et tile-tool. Grunden er at jeg gerne vil have tile-tool’et “slidt til”, på de sidte 10’endedele..
Så jeg havde lige regnet ud at endnu 15 wets ville ramme som planlagt. Men nej, det var alt for effektivt. Efter endnu 15 wets her til aften, var spejlet faktisk 3 mm nede, så det er meget tæt på endelig dybde. Jeg skal love for at den “brutale” metode er effektiv!
Sammenlagt har jeg hulet en 10″‘er over 2½ mm ned på under 50 wets, som hver har taget omkring et minut. Man kan givetvis hule glasset ud på nogle få timer!
Imponerende og uventet..
Det næste er så slibning med tool, med relativt lange strøg, indtil det har god kontakt. Det tjekkes med “sharpie” testen.
Dernæst fortsættes helt traditionelt med korn 120, 220, 400, 600, 800 og 1200..
mvh
Jens5. august 2017 kl. 17:33 #162729
Så fik jeg udført en “sharpie” test af sliberiet.
Sharpie er egentligt navnet på en sprittusch der bruges i Amerika. Jeg “nøjes” med en almindelig vandfast blå Penol tusch.
Ideen er at man tegner streger på kryds og tværs af glas og slibeværktøj, for at tjekke om der slibes jævnt og overalt.
Her med toolet tegnet op:
Og her med både spejl og tool:
På med noget carbo, og igang.
Her efter en wet:
Det er næsten som forventet, der er ofte “for højt” omkring halvvejs til kanten. I hvert fald når jeg sliber med et håndtool. Selve tile-toolet får meget fint ved, der er stregerne væk efter en wet.
Efter tre wets:
Jeg sleb et par wets mere med korn 80, og derefter to med korn 120. Spejlet er stort set rent for tusch efter det.
Jeg lavede også en måling af krumningen. Den skal måle 0.406 for et f/5 spejl.Målingen lige nu er 0.396 (som jeg kan se det)
Jeg vil se hvor godt jeg kan ramme 0.406 og hvor godt det svarer til en brændvidde på 1250 mm..
Næste trin er en fuldstændig rengøring af maskinen. Og så et par timer med korn 120..
mvh
Jens11. september 2017 kl. 21:23 #163653
Hejsa.
Lige en opdatering af fremdriften på Alan’s 10″ spejl.
I de par uger siden jeg kom hjem fra solformørkelsen, har jeg jo været underlagt at skulle på arbejde. Sådan er det jo. Men alligevel har jeg da kunne køre lidt korn på Alan’s 10″ spejl.
Spejlet er blevet slebet igennem korn 220, 400, 600, 800, 15um, 9um og en enkelt wet med 5 um. I går alene kørte jeg fra korn 800 over til 5 um, idet det er bedst at afslutte de meget fine kornsorter med tempereret spejl og vådt i vådt.
Alt gik fint, selv om jeg i de allersidste wets valgte at have hænderne på tool’et for at sikre mig at det ikke pludseligt “sugede fast” til glasset. Fra tidligere projekter har jeg erfaring for at spejlet pludseligt kan “suge sig fast” til tool’et når vi er helt nede i de allerfineste korn. Jeg tænker mig det er de molekylære kræfter der kommer til spil..
Spejlet er nu klar til polering.
Og brændvidden? Tja, jeg undervurderede hvor meget finslib egentligt bidrog med. Jeg endte op med en krumningsradius på 2416 mm målt med spherometer, hvor det oprindelige mål var 2500 mm. Brændvidden havner så omkring 1208 mm, altså ca 42 mm kortere. Men mon ikke det går!..
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Grovslib på maskine' er lukket for nye svar.