Grafisk layout – forslag

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Grafisk layout – forslag

• Dette emne har 28 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Rudi. This post has been viewed 1403 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

Bjarne
    Moderator
      • Super Nova

Torben, kan du ikke lave en kort liste med screenshot af de forholdsvis få alternative muligheder (mørke bogstaver på en lidt lysere baggrund og lyse bogstaver på en mørkere baggrund)? Jeg har ikke noget religiøst forhold til layout, bare bogstaverne er pæne. Vi kan så tage de faglige udvekslinger, når mulighederne foreligger sort på hvidt (eller hvidt på sort). Mine kæpheste er moderne standarder og sikkerhed.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej

Jeg har lavet tre hurtige eksempler på et layout, hvor der er skruet ned for kontrasten. Desværre bliver kvaliteten noget forringet pga. det billedbehandlingsprogram jeg anvender. Jeg håber, at man kan abstrahere fra det.

1.

2.

3.

Kommentarer til disse indlæg om grafisk layout.

http://forum.local/forums/topic/er-der-overhovedet-liv-i-udviklingen-endnu/page/3/#post-315080

Det svenske site ser ganske nydeligt ud, men ligesom på dette site udnytter man ikke hele skærmbredden. Det er der nogen som ikke bryder sig om. Desuden vises indlæggene med sort tekst på en hvid baggrund. Det vil man heller ikke have.

Det andet forum, Stargazers Lounge har den traditionelle sorte baggrund med en lys tekst. Dette generer mine øjne, da kontrasten er for stor – og jeg var lige ved at sige, at det er sådan et design en 16-årig computernørd kunne finde på at anvende i sin naive uvidenhed om hensigtsmæssigt grafisk design.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

kunne man – og det er bare et forsigtigt forslag – overveje – bare i en periode – få dage eksempelvis, henover julen – at tilføje den CSS som jeg forsøgsvis lavede for ikke så længe siden med et forslag til et mørkt tema med lav kontrast (der er ikke hvide bogstaver).
          Det vil være et fuldskala forsøg på et helt mørkt tema.
          Da der alligevel er planer om at lave det om til januar, så kan det vel næppe skade nogen steder.

Det er en enkelt fil og den kan fjernes igen bagefter – da den KUN indeholder farveændringer er der INGEN sikkerhedsmæssige eller generelle layout ændringer forbundet med den.

Og ja – der er grønne bogstaver som Bjarne ikke kan lide – hvis det er et problem så giver vi dem bare en anden værdi. – jeg gentager et af billederne fra temaet her:

Jeg har tidligere tilbudt min hjælp (udelukkende til tilpasning af css) og det står ved magt – men dette bliver sidste gang jeg tilbyder det.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Frank

Tak for tilbuddet. Jeg synes, at det er en god ide. Jeg vil forelægge det for overkommandoen, og så håber jeg, at vi kan komme i gang med at lave forsøget.

Vi tales ved

mvh Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

olafsen
            Deltager
              • Planet

Jeg håber ikke at forum kommer til at se ud som noget af ovenstående. Jeg mener problemet skal løses med en gradvis prøven sig frem, ved først og fremmest at dæmpe det der er helt hvidt, det er det der generer mest, og set med mine øjne behøver det ikke dæmpes særligt meget, før forummet vil fremstå på en helt anden måde. Herfra kan der så laves yderligere ændringer, til det bedre.

mvh Henning

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Nye forslag inklusive rettelse af billedestørrelse:

Med scrollbar

mobilvisning

Det er et kompromis mellem det helt mørke og helt lyse – Når jeg sidder i et mørkt rum er det ganske behageligt at se på.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Frank

Tak for forslag. Jeg synes, at du har ramt plet mht. kontrasten i forhold til læsbarhed. Jeg vil stemme for, at vi laver forsøget med den template snarest.

mvh
                  Torben

olafsen
                  Deltager
                    • Planet

Hej Frank!

Super, øjne forbliver i ro, og jeg tror der ud fra den model kan findes super elegante løsninger.

mvh Henning

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja, altså, hvad skal man sige … uden at lave støj i en debat der alle har stærke meninger om temaet? Det er ikke enkelt. Jeg vil dog sige at man bør lytte medst til Lars Malmgren og Frank Larsen her. Torben efterlyser kommentarer til tre layout-forslag til farvekombinationer, men jeg kan ikke anbefale nogen af dem. Nr. 1 og 3 er ret og slet dårlige kombinationer og nr. 2 er heller ikke smuk.

Torben: Jeg synes ikke, at forsiden i Rudis forum er særlig pæn eller overskuelig.

Link?

Torben:
                      http://astro-forum.dk/default.asp

Det er jo den, som alle vil have tilbage 

Alle? Nej.

Torben:
                      Det ville være den allerbedste løsning. Jeg ved ikke, om det er muligt med dette program.

Frank Larsen:
                      Det er en enkelt fil og den kan fjernes igen bagefter […]

Som Frank Larsen siger er det kun én fil der skal skiftes ud, så det er muligt. Men det er ikke sikkert det er så nemt at kun trykker på en knap i dette system, man må måske gøre en manuel udskifting av filen. Men bare dét ville være et stort fremskridt.

Edit: Efter et enkelt søg på bbPress ser jeg at det er muligt med forskellige temaer: https://bbpress.org/themes/

Edit 2: Her er et exempel på ferdiglavet mørkt tema, kalt Twenty Plus:

Jeg vil ikke påstå at dette exempelet er et godt farvetema men det er i hvertfald bedre for øjnene end det nuværende. Flere mørke temaer her: https://tinyurl.com/ycnhtzme

Vær venlig at tage imod Frank Larsens tilbud inden det er for sent:

Jeg har tidligere tilbudt min hjælp (udelukkende til tilpasning af css) og det står ved magt – men dette bliver sidste gang jeg tilbyder det.

Jeg vil også tilby min assistance, dersom det er ønskeligt, både på layout/CSS og funktionalitet/brugervenlighed. Bortset fra tekniske færdigheder i CSS, som er middels for mit vedkommende, er de andre nævnte områder der jeg har spiskompetance – i tillæg til brugerpsykologi og fejlfinding.

Mvh,
                      Bjørn

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Bjørn,

Torben: Jeg synes ikke, at forsiden i Rudis forum er særlig pæn eller overskuelig.

Link?

Det kan jeg hjælpe med:http://www.astronet.dk

Du kan vælge Norsk ved registrering: registrering

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Hej Bjørn,

De har taget imod min hjælp og jeg arbejder nu tæt sammen med udvikleren i kulissen.

Jeg regner at der meget snart sker noget herinde også. Vi har en offline udgave kørende hvor vi er ved at rette de funktionalitets- og layout-mangler som der er påpeget. Vi har valgt ikke at rette løbende i live udgaven da vi slår plugins til og fra i et væk og jeg piller temmelig meget i css for at få styr på de sidste detaljer i specielt mobil visningen. Det vil være trætter for jer andre da det periodevis ser skidt ud.

Vi prøver at tilgodese så mange af de ønsker der har været i dette sprint. Efterfølgende kommer der givetvis endnu et sprint.

Jeg vil lige tjekke det tema ud du nævner. Dette her er en tilpasning af Body Boss.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej folkens

Beklager at jeg har været lidt fraværende i debatten. Årsagen er, at vi stadig ikke er helt på plads i vores hus efter vandskaden i april sidste år, men nu lysner det. Inden for de kommende fjorten dage håber jeg, at alle installationer er på plads, og så bliver der mere tid til Astro-Forum igen. I en lang periode, hvor vi har boet i sommerhus, har jeg skullet varetage al kommunikationen og tilmeldingen af nye medlemmer enten på min telefon eller på iPad’en, og det har ikke været optimalt.
                            Heldigvis har jeg også kunne klaret en del på min arbejds-pc i de efterhånden få ledige stunder, for her er der også nok at lave.

Jeg er glad for, at du har stillet dig til rådighed i forbindelse med løsning af de programmæssige opgaver Frank. Jeg tror på, at vi kommer frem til et resultat som i højere grad afspejler brugernes ønsker.

Ud over ændringer i det grafiske layout er der lavet en PM-funktion, og jeg håber, at vi også kommer på plads med en hit counter.

Vent og se 🙂

mvh
                            Torben

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Rudi: Det kan jeg hjælpe med:http://www.astronet.dk

Tak! Det er standardtemaet der hedder “Black”, ikke? Jeg kigget på det da jeg skulle lave phpBB-forums for nogen andre i fjor men landet på et annet tema istedet. Af de sorte temaene der var tilgjengeligt for phpBB på det tidspunkt, syntes jeg ne-blackgreen var det bedste.  Se her for exempel: http://sq42.net/spectre/forum/index.php

Frank: De har taget imod min hjælp og jeg arbejder nu tæt sammen med udvikleren i kulissen.

Det er godt.

Mvh,
                              Bjørn

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak! Det er standardtemaet der hedder “Black”, ikke? Jeg kigget på det da jeg skulle lave phpBB-forums for nogen andre i fjor men landet på et annet tema istedet. Af de sorte temaene der var tilgjengeligt for phpBB på det tidspunkt, syntes jeg ne-blackgreen var det bedste.  Se her for exempel: http://sq42.net/spectre/forum/index.php

Nej, det er “Digi” der er default. Desuden er der “Digi Green” samt “Digi Darkblue” at vælge imellem. “Black” er der også fordi nogle brugere allerede har vænnet sig til den. “Black” er dog ikke helt kompatibel med phpBB 3.2.2, så det er ikke alle features der virker i “Black”, bl.a. “Collapsible Catagories”

/Rudi B. Rasmussen

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'Grafisk layout – forslag' er lukket for nye svar.