GPS tidstager

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR GPS tidstager

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 10 måneder siden af tom. This post has been viewed 47 timesa. This post has been viewed 47 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

EFTERLYSNING!

Er der nogen der kender til en app eller lign. der kan tidsstemple og positionsangive via GPS?

Til brug for f.eks. Graze okkultationer variable stjerner og lign.

Jeg har INTET kunnet finde selvom det må være oplagt via vores smartphones, altså et slags “stopur” der via et tryk noter tid(er) og sted(er) præcist. Jeg har dog læst at GPS modulerne i telefonerne ikke er særlig præcise +/- 1 sek.

Hilsen Claus

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Er +/- 1 sek ikke godt nok? Hvor præcis kan du da trykke og hvad er kravet til dine tidsangivelser!

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Vi havde et indlæg i anledning af den nylige “grace” af Aldeberan og der snakked vi om at man skal under 0,1 sek.

Jeg ved godt at god reaktionstid “normalt” ligger på ca. 0,2 men det bliver vel midlet ud hvis man reagerer lige godt/dårligt Og det var også for at få en præcis tidsstempling

Hilsen Claus

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Det jeg fandt ud af, da jeg gravede i emnet for et par år siden, var at IOTA foretrækker observationer lavet med video, da det giver den bedst og mest præcise tidsopløsning. Ja video var nærmest standard. Tilsat synkronisering med GPS er klart det bedste, men synkronisering med radiosignal kan måske også bruges.

Med video opnås en tidsopløsning på 20ms (50 billeder interlaced), helt umuligt at nå med det menneskelige øje.

Til at indsætte GPS tidssignal i video kan der købes forskellige bokse, et par af dem har jeg nævnt i dette indlæg.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13452&PID=136833#136833

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'GPS tidstager' er lukket for nye svar.