› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › GPS satellit
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 32 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. november 2013 kl. 19:33 #110213
honeybiba- Asteroid
Kære alle i forummet.
Jeg er billedkunstner og derfor ingen astro tek ekspert. Jeg har en ambition om at tage billeder af en GPS satelit. Jeg har ingen udstyr eller erfaring med teleskop navigering. Derfor vil jeg spørge jer om I har en ide til et observatorium eller lign. Hvor jeg vil kunne få noget vejledning og kunne tage billeder med hjem.
Mvh
Honey Biba18. november 2013 kl. 19:51 #110216
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej
Hvad er formålet med et sådan billede?
18. november 2013 kl. 20:06 #110217
honeybiba- Asteroid
Det skal såmænd bare være et fotografi jeg gerne vil bruge i et kunstprojekt
18. november 2013 kl. 21:17 #110224
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Honey
Hvis din plan går på at tage billeder af en satellit, som er i kredsløb, så er det en vanskelig opgave, hvis du vil have detaljer med.
Selv med stor forstørrelse, er en satellit blot en prik i kikkertens okular – hvis man er i stand til at få den i synsfeltet.
En anden sag er at fotografere geostationære satellitter – de står som perler på en snor, og kan fotograferes med et kamera med en god tele sat på en stabil trefod. Men man skal stadig ikke forvente mere end lyse prikker.
Jeg har i øvrigt set din hjemmeside. Den ser interessant ud. Hvis jeg kan hjælpe, så sig til.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. november 2013 kl. 21:40 #110225
Hej igen Honey
Jeg ledte lidt herinde på forum efter tidligere billeder af ISS som nok er den satellit der er taget detaljerede billeder af fra jorden.
Men det lykkedes mig ikke at finde noget på forum.
Derimod fandt jeg dette billede af ISS som passerer solen.
ISS er ca. 386km over jorden og er vel omkring 75-100m stor.
GPS satellitter er 20200km over jorden og de er kun 6meter store (nogle af dem)
ISS kan fotograferes, MEN det er ikke nemt. GPS satellitter er nok uden for normale menneskers formåen.
(Alt dette er fra google)
19. november 2013 kl. 14:52 #110257
honeybiba- Asteroid
Mange tak for alle jeres svar og behjælpsomhed 🙂
Det er et flot billede af ISS, men det er jo GPS jeg er ude efter. Jeg kan godt se at afstande og størrelsesforhold gør det svært og jeg vil nemlig gerne have mere detalje end bare en lysene prikker. Jeg tror du har ret Henrik Schneider, når du siger, at det overgår amatørudstyrets kapacitet. Jeg vil prøve at kontakte nogle institutioner og høre om de er interesseret i at have en kunstner på besøg. I må endelig sige til hvis I kender til en institution, som kunne have det fornødne udstyr og som kunne finde det interessant at arbejde med en kunstner.
Tak for hjælpen igen
Kh
Honey19. november 2013 kl. 16:16 #110259
RudiDeltager- Neutron star
Jeg sidder lige i toget, men kan en eller anden ikke lige
regne lidt på hvad at opløse 10m i 20000000m afstand
for synlig lys vil kræve i linse diameter. Rimelig simpel
hvis man ellers kan huske formlen
Edit:
Bare for at give en ide om krav til udstyr hvis satellitten
skal fylde mere end een pixel.
rudibr 2013-11-19 15:19:11 /Rudi B. Rasmussen
19. november 2013 kl. 16:51 #110261
jesperDeltager- Neutron star
Med de størrelses og afstandsforhold der bliver nævnt, tror jeg vi kan slå fast at det ligger udenfor hvad der er muligt nu og i nær fremtid at fotografere detaljer på en GPS satellit fra jorden. Skal billedet absolut være taget fra jorden, kan du ikke bare finde et rumbaseret foto?
Den slags billeder (ISS, planeter etc.) er i øvrigt en niche hvor amatører nogen gange har mulighed for at gøre det lige så godt, og i nogle tilfælde bedre end de professionelle. Derfor tror jeg ikke det ville hjælpe, selv hvis du fik overtalt et af de store observatorier til at prøve.19. november 2013 kl. 17:01 #110262
Vinkel bliver 0.000029 grader.
20.000km afstand og 10m stort objekt.
Hvis nogen kan er det nok NSA, og de ser den forkerte vej.
19. november 2013 kl. 17:01 #110263
honeybiba- Asteroid
Tak for I vender tibage med respons.
Det er da noget værre noget, hvis det slet ikke kan lade sig gøre.
Jeg ville jo helst selv tage billedet, men kan til nøds godt bruge et allered eksisterende hvis jeg kan få lov til at bruge det. Jeg har også prøvet at billedgoogle GPS satelliterne og det er alt sammen kun grafik og 3D animation. Jeg tænkte det var fordi der ikke var nogen som gad at bruge tid og penge på at tage et billede af noget menneskeskabt. Men det er jo så nok fordi det simpelthen ikke kan lade sig gøre 🙁
Nogel råd til hvordan jeg evt. kan finde et rumbaseret foto Jesper?
Mange tak for jeres tid og gode råd19. november 2013 kl. 17:03 #110264
honeybiba- Asteroid
Hvad med nogle af de der observatorier i Chile… tror I de kunne have det nødvendige udstyr?
19. november 2013 kl. 17:15 #110265
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg kan ikke finde den fordømte formel, men regnede lidt på det, i forhold til Månen. Satelliten har en udstrækning på omtrent 1/8 buesekund, så der kræves et teleskop på noget over 200cm for at få en sampling på 2x diffraktionsgrænsen. For at opløse solceller, mv. kræves et teleskop på 10 – 15 meter med adaptiv optik, der kan eliminere atmosfærisk uro.
Og for at sige det lige på og hårdt: Professionelle observatorier vil ikke spilde observationstid på et 10 meter teleskop med adaptiv optik (der måske koster $5000 i timen) på sådan et projekt.
Du må nøjes med et billede af en lysprik, eller tage et billede af en reservesatellit på jorden, eller lignende. Et billede af en GPS satellit i kredsløb, med detaljer, er helt umuligt.
Thomas, Bornholm
19. november 2013 kl. 18:10 #110266
honeybiba- Asteroid
øv bøv bussemand. Men tak for I hurtigt gjorde det klart
19. november 2013 kl. 18:37 #110267
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja det er jo ikke fordi jeg vil være en lyseslukker.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'GPS satellit' er lukket for nye svar.