goto mon. til 130mm newton?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? goto mon. til 130mm newton?

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 4 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 31 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

andersml
      • Asteroid

Kære Forum medlemmer. 🙂

Jeg har et 130mm spejlteleskop. Som jeg ikke har brugt særlig meget. Nu kunne jeg godt tænke mig at vide om man kan bruge et DS-2000 computer styret montering til sådan en?

Mange tak for jeres hjælp

Mvh

Anders Lindhøj

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Det skulle jeg mene, er det et langt eksemplar af en Newton du har, altså hvor lang er brandviden ?

Hvis den fx. er 1000mm er det nok et problen med balancen. !

Hvilken montering har din kikkert i dag, DS2000 passer vist en standard Vixen, har din kikkert ikke

sådan en skal du lige bruge noget mere isen kram….

Kune Du evt. poste et foto af opstillingen ?Palle B.2012-10-21 15:01:45

andersml
          • Asteroid

Min er bare blå.

Mvh

Anders

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Det er en lang bandit den, mon ikke det er en 900mm. jeg vil tro at det er muligt men kun i stille vejr, og med god balance.Palle B.2012-10-21 16:17:32

andersml
              • Asteroid

Ok vil det måske være bedre at købe en ny?

palle.b.
              Deltager
                • Nova

Det er vanskeligt at råde dig.

Fordi:
                Hvad er der galt med den kikkert du har. ?
                Hvad kunne du i første omgang tænke dig at se. ?
                Planeter og månen passer fint til den Newton du har.
                Er Goto et krav, tænk på at en god Goto mount er også dyr, og omvendt. !?
                Hvor bor du, har du en mørk himmel på landet eller er du plaget af byens lys ?
                Der har været mange indlæg her på forum hvor du kan læse svar på spørgsmål
                der ligner dine.
                Wink

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

DS2000er ret stærk,, men den tubus er nok lige i overkanten, måske kan det lade sig gøre hvis du laver et beslag så balancen er ok, det er bare ikke let tror jeg at lave.

andersml
                    • Asteroid

Der er som sådan ikke noget galt med den kikkert jeg har. Synes bare det er besværligt at indstille den. Derfor vil jeg gerne havde en goto.

Jeg bor i en mindre by så der er lidt lys.

Vil gerne se planeter og stjerne tåger og galakser.

Mange tak for jeres hjælp.

chrjensen
                      • Super Giant

Personligt fik jeg aldrig go-to til at fungere ordentligt (med min EQ6Pro) – eller rettere sagt, det tog tit omkring en time at få 3 star allignment til at kører ordentligt, sådan at den rent faktisk kunne finde de objekter jeg ledte efter. Jeg ville ikke blive overrasket hvis en overbelastet go-to montering vil have endnu sværre ved at aligne ordentligt

Ikke fordi jeg vil afholde dig fra go-to. Bare lad være med at blive skuffet hvis det ikke er den store revolution (som jeg troede det var). For mig begyndte det først rigtigt at spille efter jeg fik koblet min EQ6 op på min PC og brugte stellarium til at styre den.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Har nu aldrig oplevet min Eq6 efter 1 align stjerne ikke havde 2 stjerne under 8mm fra center af trådkors olularet, og 3 stjerne stort set center, derefter er goto inden for 2-3mm af center, kræver dog et ok pol aligment, hvorfor ved jeg ikke, goto burde vist virke alligevel 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'goto mon. til 130mm newton?' er lukket for nye svar.