Godt pocket kamera; også til astrofoto?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Godt pocket kamera; også til astrofoto?

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af rigo. This post has been viewed 84 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

martin.kruse
      • Main Sequence

Jeg har et Olympus SP-320, der er ved at være kaput, så jeg kigger efter et andet.

Er der nogen, der har gode forslag til et tilsvarende, der også kan bruges til lidt astrofoto? Jeg har egentlig været glad for det jeg har, men har meget svært ved at håndtere RAW. Jeg har så hørt at Olympus er et problem generelt på det område.

Og så tænkte jeg, at almindelig fremskridt ville gøre, at man kunne få et mere lysfølsomt kamera?

MMartin

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Småbilledkameraer som man kaldte dem engang har i dag lukkertider på op til et minut. I hvertfald flere af dem. Jeg bruger selv et Panasonic Lumix (mest for zoom’en der går fra 28-300 mm tele) som har en “stjerne mode”.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

chrjensen
          • Super Giant

Skulle jeg købe et “lommekamera” i dag, var det et krav at det var vandtæt og havde vidvinkel. Det har dog intet med astronomi at gøre, men det gør det uendeligt meget mere anvendeligt som feriekamera. Jeg ville tage et kik på f.eks Pentax Optio W80 eller Olympos µ Tough serien.

norup
          Deltager
            • Super Giant

outlook wrote: Småbilledkameraer som man kaldte dem engang har i dag lukkertider på op til et minut. I hvertfald flere af dem. Jeg bruger selv et Panasonic Lumix (mest for zoom’en der går fra 28-300 mm tele) som har en “stjerne mode”.

Sådan een har jeg også, i TZ7 varianten.
            Den kan ikke anbefales til astro-snapshot, da den har en masse automatik som reelt bare er i vejen til astro, og ingen manuel mode.
            I Lumix stjernehimmel mode er følsomheden låst fast på 80 ASA. Aaaargh! Angry
            I nogle kameraer kan man være heldig at pupillen ligger således at man kan tage hæderlige billeder af månen m.m. ved simpelthen at holde kameraet bag okularet. Det er ikke tilfældet med TZ7 på mit teleskop.

Gå efter et lommekamera, hvor man har mulighed for at slå automatikken fra og manuelt styre lukkertid, blænde, ASA og fokus.
            norup2010-02-22 18:34:48

martin.kruse
              • Main Sequence

Tak for input

Jeg var inde og se på TZ7, og det så ellers godt ud.

Jeg hælder lidt til en Cannon IXUS 210. Den har en bin 2×2 funktion. Godt nok får man så kun 3.5 megapixel, men den må være rimelig lysfølsom. Er der nogen, der har erfaring med den?

Mvh

Martin

morten.brix
              Deltager
                • Super Giant

Noget af det bedste er fra Canon. Powershot G11 eller Powershot S90.

Kik på det.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

jeg venter på når de små cam kan 1080p film med over 50frp sek. så slår jeg til igen med nyt familie cam. de er hvis oppe på 1080i pT

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Godt pocket kamera; også til astrofoto?' er lukket for nye svar.