Godt nytår til alle; men …

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Godt nytår til alle; men …

• Dette emne har 8 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 1 måned siden af clauskaf. This post has been viewed 637 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

nfoldager
    Deltager
      • Planet

DR gør jo et stort nummer ud af at fortælle, at det nye år starter, når man hører den første rådhusklokke.
      Men der er jo betydelig forsinkelse på transmissionen.

I år så jeg på et radiostyret kvartsur, at der var 25 sekunders forsinkelse på klokkerne.

Har nogen f jer observeret, hvor meget forsinkelsen er på almindeligt TV (“flow-TV”) ?

Venlig hilsen
      Niels Foldager

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Næh, vi hælder bare champagnen på, når det bimler. 🙂

mvh
        Lars

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Prøv at sammenligne FM med det samme signal på nettet ca. 40 sek forsinkelse

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Vi skålede først præcis kl 00:20:48 hvor Solen var i nedre kulmination, det var jo sand Nytår 😉

Godt Nytår til alle her på nabokanalen 😉

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Jeg refererer til uret i telefonen. Det er ret præcist.

Hos os blev champagnen først åbnet et par minutter inde i det nye år, og det er faktisk første gang, at det er sket 🙂

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

steenkh
              Deltager
                • Planet

Jeg fulgte med på TV og på mit radiostyrede ur, og der var ca 5-7 sekunders forsinkelse i transmissionen – hvis ellers rådhusuret går pinligt nøjagtigt.

Grunden til at jeg ikke ved det helt præcist, er at der altid er nogen som tror at klokken først er 12 når timeslagene lyder, mens det i virkeligheden er når den første tone, dvs. når melodien starter, at klokken er 12. Det udløser altid en diskussion, og så bliver jeg distraheret i min tidtagning 🙂

Claus Agerskov
                Deltager
                  • Moon

Jeg så det på TV2 via youSee som indholdsleverandør og Dansk KabelTV som signalleverandør. Forsinkelsen var ca. 40 sekunder i forhold til mobilen.

Kan godt lide Rudis måde at bestemme tidpunktet at fejre nytår på.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Der var nu bare for sjov. Vi bruger TV’et lige som alle andre 😉

Sand tid begrebet er noget man anvender inden for astronomisk navigation, som jeg brugte meget som styrmand. Begrebet er også anvendt inden for astronomien generelt, men hedder måske noget andet.

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Det kunne være at medierne skulle til at bruge Juliansk dato/tid, men det er nok ikke så “sexet” 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.