Godt gang i Solen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Godt gang i Solen

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Der er godt gang i Solen i dag. Der er en dejlig, stor plet lidt inde pÄ skiven fra Þstranden og omrÄdet Þst for den, altsÄ mellem pletten og randen, koger og bobler i H-alpha. Det vil nok ikke vÊre helt ved siden af, at udstede et flarevarsel. PÄ GONG netvÊrkets film, ser det ud til, at der allerede har vÊret flere smÄ flares, ogsÄ inde i pletten. Jeg kunne se flere, temmelig klare pletter i omrÄdet.

PÄ selve Þstranden ses to store, flotte protuberanser, samt adskillige mindre, alle ret aktive, nogle mere end andre. Den stÞrste virker ret rolig, men den nÊststÞrste er meget aktiv og forandrer sig synligt minut for minut, som set med min 63mm Zeiss med Daystar Quark og ca. 88x forstÞrrelse pÄ binovieweren.

Billede: GONG

Thomas, Bornholm Astrojensen2017-07-08 11:49:45

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Ja, det var en fornÞjelse at kigge pÄ den plasma boblende kugle i dag. Omkring 1530 kunne en tydelig flare ses i AR2665. Dette sammen med den anseelige protuberans gjorde det endnu bedre. Derimod sÄs ingen sÊrlige filamenter pÄ overfladen i denne omgang.

Betingelserne for fotos var vanskelige pga. seeingen midt pÄ dagen og de mange drivende skyer i det sÞnderjyske, men fik et enkelt brugbart hvidt-lys billede, der viser den tydelige Lysbro over pletten:

Derimod var der ikke lĂŠngere mulighed for Ha billeder, da intensiteten af de drivende skyer tiltog, men alt i alt et par gode timer ved kikkerten.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

mikael.stryger
          • Asteroid

den 9/7 2017 kl 1943 solen i h-alpha CORONADO pst foto af mikael stryger

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Ja, det var en fin dag i h-alpha. Fik set et pÊnt C-flare omrÄde, som var i max lige omkring kl. 14.00. Ikke sÄ langt fra en M-flare. Mange smÄ udbrud i lÞbet af eftermiddag/aften.

Fik brugt en del tid i Calcium. Man har klart denne fornemmelse af at Solen er “plettet” af mĂžrke og lyse omrĂ„der, lige pĂ„ kant af det muliges kunst rent visuelt. AR2665 producerer flere lysende ringe omkring pletterne, som er nemmest at se i de fĂžrste sekunder i en session. Den del skal jeg dyrke lidt mere og forstĂ„, hvad der sker med kontraster. AR2665 har meget magnetisk aktivitet, og i dag gik det soleklart op for mig, at det er fĂŠnomener, der er helt helt anderledes i Calcium i de nedre lag i kromosfĂŠren end i h-alpha. For det fĂžrste giver calcium meget sorte pletter, hvor umbra og penumbra er lige mĂžrke og hvor pletterne generelt er stĂžrre end i hvidt lys. En fane af mĂžrkere stof stod 3x plettens diameter ud fra den store plet i retning kl. 12.00 set i Mikaels foto herover og sĂ„ skiftende til kl. 3 position. Denne flyttende position skete en 5-6 gange pĂ„ lidt over 8 timer. Der var endog meget skiftende udtryk med de mindre pletter, der var bundet sammen af mĂžrke omrĂ„der, der ĂŠndrede karakter ret ofte.

Jeg skal stadig lÊre og forstÄ Calcium opfÞrsel i forhold til alt andet, jeg har set, men det er en spÊndende bÞlgelÊngde, nÄr der er en aktiv solpletgruppe.Spatzek2017-07-09 22:54:14

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Mikael Stryger wrote: den 9/7 2017 kl 1943 solen i h-alpha CORONADO pst foto af mikael stryger

Fint billede – og bedre fokuseret end jeg fĂ„r det gjort med min PST

Bruger I andre Lunt – og hvis ja, hvilken stĂžrrelse.

Er Lunt kikkerterne meget bedre end PST?

mvh
              Lars

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Jeg bruger som sagt en Daystar Quark chromosphere. Brugt pĂ„ min 63mm Zeiss, sparker den r*v i uhĂžrt grad, sammenlignet med PST’en og de smĂ„ Lunt’er. Jeg kan se BEDRE detaljer visuelt, end pĂ„ det store GONG billede Ăžverst.

Thomas, Bornholm

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Jeg bruger et Daystar filter, der koster godt 5x mere end en Quark, hvis det skulle kĂžbes som nyt. Er det 5x bedre? Det kommer jo an pĂ„ sĂ„ meget. Man betaler for en prĂŠcis bĂ„ndbredde, dengang (fĂžr forringede specifikationer) en garanteret uniformitet pĂ„ det meste af synsfeltet +-0,01Å og 32 mm Ă„bning. Det er jo et bagmonteret filter.

Skulle man have penge nok, sĂ„ vil jeg klart i dag gĂ„ efter Solar Spectrum filtrene, der regnes for det bedste h-alpha udstyr, der kan kĂžbes pĂ„ amatĂžrmarkedet. Kan kĂžbes bl.a. hos Baader. Mit gamle Daystar svarer til serien: Solar Spectrum Advanced Observer (32mm freie Öffnung). Ejeren Mark Wagner er tidligere ansat hos den oprindelige ejer af Daystar, og var medarbejder (eneste anden ansatte) i godt 15 Ă„r. Mark regnes for den dygtigste Fabry-PĂ©rot filter h-alpha filter “kunstner” pĂ„ markedet. Spatzek2017-07-10 21:51:13

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Spatzek wrote: Jeg bruger et Daystar filter, der koster godt 5x mere end en Quark, hvis det skulle kĂžbes som nyt. Er det 5x bedre? Det kommer jo an pĂ„ sĂ„ meget. Man betaler for en prĂŠcis bĂ„ndbredde, dengang (fĂžr forringede specifikationer) en garanteret uniformitet pĂ„ det meste af synsfeltet +-0,01Å og 32 mm Ă„bning. Det er jo et bagmonteret filter.

Skulle man have penge nok, sĂ„ vil jeg klart i dag gĂ„ efter Solar Spectrum filtrene, der regnes for det bedste h-alpha udstyr, der kan kĂžbes pĂ„ amatĂžrmarkedet. Kan kĂžbes bl.a. hos Baader. Mit gamle Daystar svarer til serien: Solar Spectrum Advanced Observer (32mm freie Öffnung). Ejeren Mark Wagner er tidligere ansat hos den oprindelige ejer af Daystar, og var medarbejder (eneste anden ansatte) i godt 15 Ă„r. Mark regnes for den dygtigste Fabry-PĂ©rot filter h-alpha filter “kunstner” pĂ„ markedet.

Solar Spectrum Advanced Observer? tja, priserne begynder ved 5.500 euro og sÄ gÄr det ellers opad. Det mÄ vÊre for oliemilliardÊrer og det segment, men nÊppe for os almindelige dÞdelige

Jeg er lidt skeptisk over for bagmonterede dimser. Jeg har set med mine egne Ăžjne – heldigvis ikke direkte – hvad der sker, nĂ„r Solen nĂ„r ud gennem okularet. Ikke rart at vĂŠre i skudlinjen og jeg vil gerne bevare det syn, jeg har.

Folk med gode nerver kan se med her

Frontfilter til en 14″ koster ogsĂ„ kassen, sĂ„ en specialbygget kikkert burde vĂŠre sagen. Lunt fĂ„s jo i mange stĂžrrelser og konfigurationer, men koster ogsĂ„ en bondegaard, sĂ„ min udmĂŠrkede og i denne henseende billige PST mĂ„ nok klare den del af astronomien.

mvh
                    Lars

spatzek
                    Deltager
                      • Super Giant

Tja kan jeg sÄ sige til den almindelige dÞdlige, selvfÞlgelig er de bagmonterede lige sÄ sikre som de frontmonterede. Ellers ville det jo vÊre helt galt. KAF har vist Solen i et sÄdant filter for mange tusinde, og det er klart, at var der manglende sikkerhed, sÄ var det jo galskab. SÄ du mÄ finde pÄ andre undskyldninger.

Leg lidt med tanken om en Quark, brug din 6″ Bresser. BlĂŠnd den ned til f.eks. 4″, kĂžb et 1,25″ UV/IR cut filter, smĂŠk den foran en telescentrisk linse, f.eks. en 2x Powermate. GĂ„ igang. Du fĂ„r en pĂ„ opleveren og kan fornemme, hvad det vil sige at skalere det hele op.

Thomas har min gamle Quark. Det kan jo vÊre, at han tager den med til det midtjyske om et par mÄneder. SÄ tager du din PST med dig i baglommen, og sÄ kan du jo sammenligne. Jeg stÄr gerne og voterer i baggrunden Spatzek2017-07-10 23:32:52

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Stadig god gang i AR2665!

Her et snapshot fra i formiddag, 2017.07.11 ~11:30

Taget mellem drivende cumulus med min lille Lunt 60mm SS.

(AF tillader desvĂŠrre kun upload af en low-res udgave…)

Allan

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Pletten fra sÞndag i en ret dÄrlig seeing midt pÄ dagen:

Der er stadig omkring 4 Är til minimum, sÄ nogle godt store pletter ind i mellem er ikke usÊdvanlige.

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Thomas har min gamle Quark. Det kan jo vÊre, at han tager den med til det midtjyske om et par mÄneder. SÄ tager du din PST med dig i baglommen, og sÄ kan du jo sammenligne. Jeg stÄr gerne og voterer i baggrunden

Jeg tager altid min Quark med pÄ astrotrÊf. Jeg havde den med sidste Är, hvor vi brugte den pÄ en 100/800mm TMB apokromat. Vi kunne sammenligne med en 150mm Lunt, der stod lige ved siden af. Quarken leverede overbevisende bedre billeder af protuberanserne og var jÊvnbyrdig pÄ overfladedetaljer, trods 50% mindre Äbning. Niels Haagh og Finn kan bevidne dette.

NĂ„r jeg bruger Quarken pĂ„ min 63mm Zeiss er den relative kontrast endnu bedre, end pĂ„ 100mm TMB’en. Vi snakker solbilleder i en HELT anden liga, end PST’en.

Jeg ser i Ăžvrigt frem til at se jer begge ved duellen.

Thomas, Bornholm

lindhard
                            Deltager
                              • Super Nova

Astrojensen wrote:

Thomas har min gamle Quark. Det kan jo vÊre, at han tager den med til det midtjyske om et par mÄneder. SÄ tager du din PST med dig i baglommen, og sÄ kan du jo sammenligne. Jeg stÄr gerne og voterer i baggrunden

Jeg tager altid min Quark med pÄ astrotrÊf. Jeg havde den med sidste Är, hvor vi brugte den pÄ en 100/800mm TMB apokromat. Vi kunne sammenligne med en 150mm Lunt, der stod lige ved siden af. Quarken leverede overbevisende bedre billeder af protuberanserne og var jÊvnbyrdig pÄ overfladedetaljer, trods 50% mindre Äbning. Niels Haagh og Finn kan bevidne dette.

NĂ„r jeg bruger Quarken pĂ„ min 63mm Zeiss er den relative kontrast endnu bedre, end pĂ„ 100mm TMB’en. Vi snakker solbilleder i en HELT anden liga, end PST’en.

Jeg ser i Ăžvrigt frem til at se jer begge ved duellen.

Thomas, Bornholm

Nu mÄ vi se, om Lars Spatzek kommer..

mvh
                              Lars

spatzek
                              Deltager
                                • Super Giant

Bare skyd med PSTen

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Godt gang i Solen' er lukket for nye svar.