Gode steder nær kbh

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Gode steder nær kbh

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 5 måneder siden af matm. This post has been viewed 47 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

marcel.nielsen
      • Asteroid

Hejsa,

Jeg bor på Østerbro. har prøvet at tage ud til et par steder nær byen for at se hvor mange stjerner der er synlige, ved godt det ikke er optimalt i sommer perioden, men er der nogle af jer som kender et par gode steder at tage hen og se på stjerner – gerne indenfor en 10 km radius af københavn. Jeg tænker at skov områder må være bedst – ikke så mange lyskilder til at “forstyrre”.. – kom gerne med jeres egne fortrukne observations steder så jeg kan hive familien med ud til en go gang stjerne kiggeri en aften 🙂

mvh
      Marcel Nielsen

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Kroppedal er nok nærmest, ellers prøv parkerings pladsen ved Arken.

Mads
        Deltager
          • Giant

Hej Marcel

Jeg har brugt området oppe ved Eremitage sletten,den græsplæne der ligger ud mod vandet, det er ikke helt lys fri men kontra Østerbro er det ok,når bakken lukker igen slukker de noget af lyset og så blir det fint,men ellers er der er flere steder deroppe omkring hvor man kan få ok forhold hvis man går lidt på kompromi med det fulde synsfelt. Ellers har jeg hørt nogle har brugt området omkring Charlottenlund fort, har prøvet det en gang selv men havde problemer med dug den aften,men heller ikke lysfrit.Når det bliver lidt mere mørkt har jeg lidt kig på spidsen af nordhavn,ude ved Kattegat vej ved rundkørslen og så ind i området til højre, der er ok forhold til at stille montering, eneste problem kan være at man skal slæbe lidt langt .Men ellers er jeg også modtagelig for gode tips.

marcel.nielsen
            • Asteroid

Eremitage sletten lyder til at være et oplagt sted at tage hen, det må jeg prøve snart.
            Jeg har været ude ved charlottenlund fort – flot synsfelt ud mod vandet og egentlig ogsp et sted jeg vil prøve til vinter. tak for de tips.

2mas
            Deltager
              • Nova

Hvis du virklig vil til et mørk sted, og du har bil, så kan jeg anbefalde Maglesø og Avnø. Især om vinteren er Avnø virklig et fedt sted.

henrik
              Deltager
                • Nova

Ja Maglesø er klart det bedste sted i nærheden af Kbh

Jeg har tidligere brugt Veksø en del, fordi man kan tage dertil med S-toget. Stationen der ligger helt syd for byen, så der er kun få hundrede m ikke langt til en mørk mark med udsigt ud over vestskoven sydpå.

… Fik dog en del kommentarer over at komme slæbende med en Vixen SP i toget :O)

Mvh Henrik

matm
                  • Planet

Jeg har en enkelt gang taget toget mod Hillerød og stået af på Høvelte trinbræt mellem Birkerød og Allerød. Der er dog ikke nogen fast køreplan for trinbrættet, så man skal bede lokoføreren om at stoppe. Jeg tvivler på, at der er andre steder, som er så mørke og som kan nås med offentlig transport på 25 min fra østerport. Afhængig af hvor længe du skal bruge, kan du muligvis klare det på ét gråt klip.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Gode steder nær kbh' er lukket for nye svar.