› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Gode råd til astrofoto
- Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 86 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. april 2014 kl. 19:57 #116838
klotzkat- Asteroid
Hej allesammen.
Jeg er fuldstændig forelsket i nattehimlen, og vil gerne have nogle gode råd til astrofotografering.
Jeg er helt ny her på forum, så lige en lille præsentation. Først og fremmest, så er mit navn Kristian. Jeg går i øjeblikket på Alssundgymnasiet, hvor vi er så heldige at have et observatorium. I dette har vi en lx200 16″ og en refraktor, har dog ikke specifikationerne på denne. Jeg har hele året gjort brug af dette udstyr, så har styr på det grundlæggende. Samtidig har jeg også fået en smule undervisning i det i astronomi-timerne.
Jeg er i år blevet så forelsket i det, at jeg har valgt at købe en lx90 8″. Jeg har haft den ude mange gange, men har dog ikke noget kamera udstyr. Til kikkerten har jeg en række okular og et solfilter.
Når, tilbage til min forespørgsel. Jeg vil rigtig gerne rigtig igang med astrofotografering. Jeg er forelsket i både planeter og deep-sky.
Jeg vil rigtig gerne have nogle gode råd til fotografering. Jeg har et Canon EOS 550D, som jeg overvejer at bruge. Jeg er dog i tvivl om, om det er bedre at købe et monochrome CCD-kamera? Jeg vil nemlig også igang med at arbejde med filtre.
Jeg har været igang med at tage billeder ude på skolen, dette har dog primært været af månen, andromeda, oriontågen, plejaderne og M51. Billederne er vel fine nok, men kan blive meeeeeget bedre. Og vil gerne igang med mit eget udstyr.
Jeg har bl.a. også skrevet en større opgave om månens kratere, hvor jeg har lavet nogle modeller, så man kan beregne diameteren og dybden på kraterne.
Ja, som i kan høre, så har jeg alt for mange tanker og spørgsmål. Kan ikke rigtig holde styr på det, men håber at i bare forstår nogenlunde hvor jeg vil hen.
Men ja, håber at nogen af jer har et godt råd eller ti, så jeg kan få dyrket min interesse på endnu højere niveau. (:
Vh
Kristian fra Sønderborg!
18. april 2014 kl. 20:19 #116842
clauskafDeltager- Nova
Hej Kristian
Er Alssund og Sønderborg gymnasiet det samme?Hvis det er, så har der gennem årene været et meget aktivt miljø guidet af Mogens Winther. Eller vil jeg anbefale en meget aktiv lokal forening nemlig: AAF Jeg er sikker på at en fra foreningen vil besvare dette med nogle flere detaljer. De er især aktive omkring astrofotoHilsen Claus19. april 2014 kl. 16:40 #116873
klotzkat- Asteroid
Der er ikke noget som hedder Sønderborg gymnasiet, men Sønderborg statsskole. (:
Og Mogens Winther er vist gammel lære på min skole. Vores observatorium er ihvertfald opkaldt efter ham. (;
Men tak for svaret, det vil jeg lige prøve at undersøge nærmere.
Jeg har da også snakket en del med min lære om det, men tænkte at jo flere jeg spørger, jo flere råd får jeg, og jo bedre kan jeg blive! (;
19. april 2014 kl. 16:58 #116875
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Kristian
Det hed oprindeligt Gymnasiet i Sønderborg så vidt jeg husker.
Jeg kender godt skolens instrument – du mener selvfølgelig reflektor – det danske skolevæsen har ikke råd til en 16″ refraktorJeg var slet ikke klar over, at observatoriet er opkaldt efter Mogens Winther. For mange år siden var jeg dernede på sommerhusferie, og Mogens og jeg tilbragte en fin nat i observatoriet. Da det var sommer var himlen ikke det allermørkeste, men vi fik da nogle billeder i kassen.
Du skal selvfølgelig prøve at få fat i en eller flere ligesindede i det Sønderjylland, for så er det nemmere at komme i gang. Så vidt jeg ved, så er der ikke klubber dernede – den nærmeste er vist i Kolding.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
19. april 2014 kl. 17:21 #116876
klotzkat- Asteroid
Vi har en 16″ meade lx200 reflektor, men også en refraktor, som jeg ikke kender specifikationerne.
Jeg har også prøvet at finde noget, men dog uden held. Men hvordan er i andre startet? Handler det bare om at prøve sig frem, eller hvad kan i anbefale?
19. april 2014 kl. 18:02 #116878
clauskafDeltager- Nova
Hej Kristian (igen)
Jeg sender dig lige et link: http://www.aaf.dk/
Det er den forening der holder til i Kolding og som Torben skriver, så bliver det vist nærmest der er vist også en forening i Jels omkring planetariet men der er jo næsten lige så langt
Jeg er ked af ikke at kunne hjælpe mere, men jeg sidder langt væk ovre på “djævleøen”, så der må mere lokal hjælp til
Hilsen Claus
19. april 2014 kl. 18:14 #116880
clauskafDeltager- Nova
Jeg glemte lige:
Jeg har indtryk af at medlemmerne i AAF kommer fra nær og fjern, så måske man kunne skaffe sig et lift….
Claus
19. april 2014 kl. 18:16 #116881
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Kristian
Ja, der er også en refraktor. Så vidt jeg husker, så er det en Meade 5″ ED. Den blev også brugt til fotografering, da den har en kortere brændvidde end 16 tommeren. Der blev bl.a. taget nogen kometfotos med den.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Gode råd til astrofoto' er lukket for nye svar.