› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Gode råd og kommentarer ønskes
- Dette emne har 21 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af mstauning. This post has been viewed 185 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. februar 2013 kl. 23:00 #96847
tommyfDeltager- Neutron star
Måtte lige prøve også, dog kun i 8 Bit, men god øvelse for mig, det er jo lang tid siden jeg har leget med det foto…
Kunne ikke loade det store 16bit, så jeg har arbejdet med dit lille billede, lidt DDP, flatten baggrund, dette er nok det meste mine evner kan hive ud..7. februar 2013 kl. 23:23 #96863
mstauningDeltager- Black Hole
MaxIm og Photoshop:
Først forbi Photoshop for at fjerne lysforreningen, og være sikker på det ikke er i komprimeret format.Så over i MaxIm og øge farve mætningen lidt, samt lave en god ulinær strech (DDP).Photoshops tur igen, hvor jeg har øget kontrasten lidt, samt hivet så meget jeg syndtes jeg kan i farverne og detjalerne via curves – måske noget i overkanten 😉 Men det viser hvad du kan få ud af dine data, ved at hæve SNR (som bare gøres ved at tage flere subs).Og må erkende at jeg først tog fejl, selve trepezium er overbelyst som noget af det eneste..Det er nok det bedste jeg kan hive og flå i dine data, og det er nok for meget 😉8. februar 2013 kl. 06:45 #96889
RudiDeltager- Neutron star
Wau! Flot arbejde med billed behandlingen. Der er jo meget mere med end jeg havde troet, mange tak for det Michael.
Jeg må erkende at efterbehandlingen er mindst lige så vigtig en process i asto fotografering som at tage selveste billederne. Må hellere snart få fat i Photoshop og MaxIm.
Og overveje et bedre mount så jeg kan opnå en længere eksponering, eller måske en bedre motor end den der fulgte med mountet.
/Rudi B. Rasmussen
8. februar 2013 kl. 10:15 #96892
Det er nok ikke motoren, men mere gearet der trækker det hele og selve RA akselen.
Men da det er en EQ montering, burde du ikke have feltdrejning hvis din aligment er iorden – læs polaralign bedre 😉 Det ville kunne oppe expotiden, da der ikke skal særligt meget til med en 50mm linse.8. februar 2013 kl. 11:56 #96897
RudiDeltager- Neutron star
Mener du at der kan være unøjagtigheder på snekken og tandhjulene?
Der sidder en dreje potentionemer på motor/styrrings æsken. Den justerer farten op og ned, og det er nødvendigt at kalibrere motorhastigheden på den hver gang jeg bruger mountet. Og det er temmelig meget der skal justeres fra gang til gang. Jeg troede ellers at sådan en motor kontroller var quartz styret og at hastigheden var temmelig præcis fra gang til gang uanset temperatur osv.
Mit mount er også uden pol-scope, så jeg forsøger at drift-aligne, men jeg syntes godt nok det er en temmelig besværlig process.
Jeg fandt forresten lige et enkelt 120 s skud fra samme aften, det ser ikke ud til at der er nogen synderlig drift problemer, snarer er det lidt ude af fokus eller taget med for stor blænde åbning.
Billedet hedder IMG_5753.CR2 (Canon RAW) og ligger her:
https://www.dropbox.com/sh/3c6h99nju5lnh0v/6XOKzHpIic?m
(Edit: link tilføjet)
rudibr 2013-02-08 14:34:32 /Rudi B. Rasmussen
8. februar 2013 kl. 20:36 #96915
Det er normalen at det er der fejlen sidder, det kalde PE (periodisk error).
Men som du også beskriver det, så er det ikke verdens mest præsise styring 😉Tager da lige et kik..8. februar 2013 kl. 21:07 #96917
Den frame kan da fint bruges, vil holde på at 99% af de fejl der er på denne også er på de korte – og derved er det meste “skjult” af optikken 😉
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Gode råd og kommentarer ønskes' er lukket for nye svar.