God seeing?

• Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af nvc. This post has been viewed 103 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Det virker som om der godt kan blive god seeing i aften til planeter og måne

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Hvad baserer du det på? Her har vi haft ret voldsomme byger i dagens løb (omend de er gået udenom lige præcis mine kartofler!) så jeg forventer faktisk en del turbulens, men det kan man nærmest aldrig vide på forhånd her, er min erfaring.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Tja, vi ligger også under jetstrømmen

landbo
          Deltager
            • Nova

Har lige stået og kigget på månebassen med en brænsvidde på 3 meter. Der er den “normal” uro over skiven. Så ikke den bedste seeing men heller ikke den værdste.

Kigger efter lysende natskyer her senere, men skal også have et kig på planeterne.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Det var bare hvad jeg fornemmede her i de tidlige aftentimer Jupiter stod roligt under mine forhold (Fra altan med 6 etager under) Så jeg er ikke så godt vant.

Det kan derfor godt være at i har ret….Jeg har dog lige set tydelige bælter på Jupiter og en måne skygge samt månen står også “OK2

Hilsen Claus

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Vejret er i hvert fald rigtig fint her. Nyder lige en dejlig GT mens jeg laver den allerførste grov
                pol-alignment.

Clap

HHmmm svært at vælge stjerner eller stjerner

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Har stoppet med pol-alignment. Nyder Ganymes skygge som suser henover Jupiter. Den lille Baader APO præsterer ganske udmærket, jeg har næsten glemt hvordan himlen ser ud gennem
                  sådan et lille dyr. Tror lige jeg skal have en omgang Super Monocentric fundet frem.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Seeingen her var brugbar, men absolut ikke perfekt. Der var jævnligt kraftig uro. Havde TMB’en ude, med binoviewer på, 80x og 125x (cirka). Månen var udmærket, Jupiter led mere under uroen, men Ganymedes skygge var da fint synlig, som en sort plet. Jeg noterede mig også, at randformørkelsen var meget tydelig på Jupiters østvendte rand. Der var en del detaljer i bælterne, men de var temmelig diffuse og svære at se med sikkerhed, pga. lufturoen. Mars led endnu mere, på grund af sin lave højde. Saturn så jeg ikke på.

Thomas, Bornholm

Anonym
                      • Super Nova

Er lige kommet ind efter at have pakket ned. Her synes jeg at der var mere uro end i onsdags da jeg var ude at se på de tre planeter. Ganymedes skygge var tydelig og jeg så lidt struktur i bælterne og polerne, men ikke specielt godt.

Så også lidt mørke strukturer på Mars, men ellers “boblede og kogte” det løs..

Saturn var mere rolig, men i aften kunne jeg knap nok se Cassini delingen. Anede et lidt mørkere bælte om selve planeten, og Titan længere ude til venstre. Mener også at kunne se en anden måne imellem planeten og Titan, lidt længere nede. Rhea?

Håber der bliver bedre i morgen.

Anders

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg havde en lidt sjov oplevelse i går aftes her i Toscana. Der var et tyndt skydække der gjorde at man kun kunne se Månen som en sløret hvid halvskive, ingen stjerner men Jupiter kunne lige anes som en sløret og ulden stjerne.

Jeg satte for sjov den lille INED70 refraktor op med 4xPowerMate og 23mm plössl. Til min store overraskelse kunne jeg se masser af detaljer, næsten som under gode forhold. Så svingede jeg øst over til Jupiter, og jeg så tydeligt skybælterne og i hvert fald to af månerne (kan ikke huske hvilke). Mars og Saturn var også synlige, men der trak kraftige skyer ind inden jeg nåede til dem.

Sjov og overraskende oplevelse.

/Rudi B. Rasmussen

nvc
                        Deltager
                          • Super Giant

Et par planet billeder fra i går aftes inden skyerne kom fra rullende og ja, vi på vores vej/store dele af Tårnby på Amager har også fået LED gadebelysning, “det er bare dejligt”

Mvh. Niels

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'God seeing?' er lukket for nye svar.