Glitch

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Glitch

• Dette emne har 31 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af john. This post has been viewed 1324 timesst. This post has been viewed 1324 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

🙂

kortforøgelse,,,, nej det er svært,,, men jeg føler jeg har hørt det udtryk inde for noget andet engang da jeg var i usa for mange år siden. det virker lidt bekendt glitch… noget ala blitz / glimt

http://www.rigorigo.dk2009-10-04 11:38:07

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Google nogen fotos, det giver lidt indsigt, men selvfølgelige ikke et dansk ord

http://images.google.dk/images?hl=da&q=glitch&sourceid=navclient-ff&rlz=1B3GGGL_daDK346DK346&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

eks. også glide hurtige ind, men dur ikke til astro
        http://www.rigorigo.dk2009-10-04 11:36:01

max
          • Nova

Spørgsmålet er om det er amplituden i pulsen eller frekvensen i pulsen

der bliver forøget, eller måske begge dele ?

Hvis man bruger “pulsforøgelse” ved man ikke om der specifikt tales om

en forøgelse i frekvens (tid) eller amplitude (niveau) af pulsen.

Ville umiddelbart, ud fra hvad John skriver, hvis det er en forøgelse

af rotationshastighed, tro et det er forøgelse af pulsfrekvensen der her tales om.

Men det må John kunne svare på.

VH. Max

Max2009-10-04 11:59:34

lene
            • Asteroid

Tak, Rigo. Rart med noget visuelt til at beskrive ting.

Men nu bliver jeg i tvivl om, hvad nøjagtigt en “glitch” er, efter have læst flere forklaringer.

I Encyclopaedia Britannica står der, at en hastighedsforøgelse i pulsarens omdrejning forårsager en “glitch”.

Men i The Free Dictionary står der, at en “glitch” er en pludselig forandring i pulsarens omdrejningshastighed. (Kan man tage det for pålydende? John. St. skriver, at der er tale om hastighedsforøgelse i forbindelse med en “glitch”), som også er min opfattelse.

Nu er jeg så blevet i tvivl om, om en “glitch” er en reaktion som følge af en hastighedsforøgelse (eller -ændring), eller om det er selve hastighedsforøgelsen/-ændringen som kaldes en “glitch”.

Beklager min ringe viden om astronomiConfused

Alle forslag til et dansk ord for “glitch” er stadig meget velkomneSmile

Mvh.

Lene

lene
              • Asteroid

Max wrote:

Spørgsmålet er om det er amplituden i pulsen eller frekvensen i pulsen

der bliver forøget, eller måske begge dele ?

Hvis man bruger “pulsforøgelse” ved man ikke om der specifikt tales om

en forøgelse i frekvens (tid) eller amplitude (niveau) af pulsen.

Ville umiddelbart, ud fra hvad John skriver, hvis det er en forøgelse

af rotationshastighed, tro et det er forøgelse af pulsfrekvensen der her tales om.

Tak, Max. Så gå jeg bort fra “pulsforøgelse” – og håber, at John kan opklare for os, om det er forøgelse af pulsfrekvensen, der tales om.

Kunne man da evt. bruge “pulsfrekvensforøgelse”?

Mvh.

Lene

max
                • Nova

Det kunne man sådanne set godt men det begynder bare med at lyde lidt

mærkeligt på dansk.

Tror ikke det er et ord jeg ville bruge i en rapport/afhandling.

For mig lyder det mest rigtigt at glitch’en er selve den kortvarige hastighedsforøgelse og

dermed en pludselig forandring (forøgelse) i pulsarens omdrejningshastighed.

VH. Max

lene
                  • Asteroid

Det kunne man sådanne set godt men det begynder bare med at lyde lidt

mærkeligt på dansk.

Tror ikke det er et ord jeg ville bruge i en rapport/afhandling.

Men ville “pulsfrekvensforøgelse” være dækkende for, hvad en “glitch” er?

Alle forslag til et andet dansk ord for “glitch” er mere end velkomneSmile

Mvh.

Lene

john.st
                  Deltager
                    • Giant

Lene wrote: Årsagen til at jeg prøver at finde et dansk ord, er at jeg skriver speciale om termdannelse fra engelsk til dansk og har kastet mig over engelske ord i det danske fagsprog inden for astrofysik.

Derfor ville jeg meget gerne finde et dansk ord for “glitch” som rammer betydningen bedst muligt.

Kunne “pulsforøgelse” eller “impulsforøgelse” bruges?

John.St: Du har ret – måske skal man have forklaret, hvad ordet dækker over, men en dansker, som ikke er velbevandret i engelsk, skal også have forklaret “glitch”….

Mvh.

Lene

Hvad du end gør, må du under ingen omstændigheder bruge ordet impulsforøgelse – som er et veldefineret udtryk, som betegner en forøgelse af en masse-hastigheds-vektor, og desuden er præcis det modsatte af, hvad der sker.

Personlig ville jeg også holde mig et godt stykke fra “pulsforøgelse”, som meget vel kan benyttes til at betegne ændring i fx en variabel stjernes frekvens.

Jeg ville faktisk fravælge glitch som eksempel, eftersom der i dette tilfælde netop ikke findes en termdannelse fra engelsk til dansk for dette ord. Skal det absolut være, vil jeg foreslå et glip.

Imidlertid: Et glitch er en pludselig formindskelse af en pulsars periode, i størrelsesordenen 0,00000001 til 0,000001 sekund.

Præcisering: Et glitch opstår mellem 2 modtagne pulser (som jo er forårsaget af, at strålingen peger i forskellige retninger i en cirkelbevægelse, herunder kortvarigt mod Jorden) og har ingen observerbar varighed. Det er perioden, som forkortes med mellem 0,00000001 og 0,000001 sekund.

Et glitch ligner præcis en forøgelse af rotationshastigheden og er det næsten sikkert også (ellers bliver et glitch virkelig svært at forklare), men som tidligere nævnt er der forskellige, endnu uafklarede teorier herom.

De mest gængse teorier forklarer et glitch som forøgelse af rotationshastighed ved forskellige mekanismer, som fx :: en formindskelse af pulsarens radius i størrelsesordenen milimeter, som medfører formindsket inertimoment (impuls) og øget rotationshastighed (i lighed med fx en skøjteløber-piroutte) eller :: et stjerneskælv (som jordskælv), som medfører det samme eller :: måske glipper de superflydende hvirvler i pulsaren fra pulsarens faste overflade ganske kortvarigt (d.e. de slipper kontakten til overfladen), så overfladen får et pludseligt “skub”, :: + flere muligheder.

Tilføjelse: Bemærk (som det fremgår af det fulde plot, som er meterlangt), at et glitch i sig selv er extremt kortvarigt, men dets virkning er permanent – den ny rotationshastighed er nu udgangspunktet for frekvensen.

Dette er et plot af et typisk glitch:

John.St2009-10-04 17:26:27

john.st
                    Deltager
                      • Giant

Lene wrote: … termdannelse fra engelsk til dansk og har kastet mig over engelske ord i det danske fagsprog inden for astrofysik.

Jeg føler en pludselig trang til at melde mig fra astroforum i en periode

max
                        • Nova

Fra mine gamle elektronik dage, ligner det du viser John, mest af alt det jeg

kalder frekvensmodulering med en savtakket kurveform.LOL

VH. Max

lene
                          • Asteroid

Hej John

Mange tak for din indgående forklaring. Nu hænger det bedre sammen.

En “glip”… tjaa… Har andre nogen kommentarer hertil eller andre forslag?

Mvh.

Lene

john.st
                          Deltager
                            • Giant

Lene wrote: En “glip”… tjaa…  Har andre nogen kommentarer hertil eller andre forslag?

Hov, hov, så godt spiller klaveret ikke!

Jeg skrev: Skal det absolut være, vil jeg foreslå et glip.

Dvs. at hvis der absolut ikke er andre muligheder end at danne et dansk(?) ord, så …

Det får mig til at erindre et brev, jeg engang modtog fra den norske “Komiteen til renholdelse af det norske sprog” (eller hvad det præcise navn nu er), hvori de kritiserede brug af fremmedord.

Jeg tog en gul marker (mærkepen ), markerede (overstregede ) ca. 50 fremmedord i brevet – bl.a. skulle “Komiteen” jo være “Fælaget” – og returnerede det (sendte det tilbage ).

Der er jo næppe mere end 800 særdanske ord i det danske sprog, resten er fra fællesgermansk og senere indlånte tyske, latinske, franske, engelske, osv., ord.John.St2009-10-04 17:12:02

lene
                              • Asteroid

John.St wrote: Jeg føler en pludselig trang til at melde mig fra astroforum i en periode

Det ville da være kedeligt med dine fremragende bidrag.

Men hvad ville der være galt med at kunne beskrive sit fag med en komplet, dansk fagterminologi? Det kunne måske gavne formidlingen samt øge lægmands muligheder for at sætte sig ind i faget uden (de store) engelskkundskaber. Interessen for astronomi er jo enorm, og ca. 1/5 af befolkningen har ingen engelskkundskaber eller kan kun begå sig på engelsk til “rejsebehov”. Men det er en helt anden snak.

Men bare rolig: Som sagt er mit mål ikke at revolutionere astronomiens fagsprog eller påtvinge nogen en sprogbrugsændring, men blot ud fra et terminologisk perspektiv at påvise domænetab på området, og at termdannelse til vedligeholdelse af dansk som komplet videnskabssprog er mulig.

Håber du bliver hængendeLOL

Mvh.

Lene

john.st
                              Deltager
                                • Giant

Også indsat i det oprindelige indlæg.

Præcisering: Et glitch opstår mellem 2 modtagne pulser (som jo er forårsaget af, at strålingen peger i forskellige retninger i en cirkelbevægelse, herunder kortvarigt mod Jorden) og har ingen observerbar varighed. Det er perioden, som forkortes med mellem 0,00000001 og 0,000001 sekund.

Jeg har sandelig også været nødt til at rette præciseringen, for “forkortes med 0,00000001 til 0,000001 sekund.” kan sandsynligvis misforstås – “0,000001 sekund” er ikke periodens længde, men overgrænsen for forkortelsen af perioden.John.St2009-10-04 17:31:11

max
                                  • Nova

Lige som ”glitch” også betyder noget andet på engelsk i andre sammenhæng end

astronomi kan man vil også godt bruge ordet ”glip” i forbindelse med astronomi

på dansk.

Problemet består så “bare” i at gøre ordets nye definering alment kendt og accepteret i

astronomiske sammenhæng i Danmark.

VH. Max

Max2009-10-04 16:46:57

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Glitch' er lukket for nye svar.