Glitch

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Glitch

• Dette emne har 31 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af john. This post has been viewed 1323 timesst. This post has been viewed 1323 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
  • Forfatter

lene
      • Asteroid

Kan nogen forklare nøjagtigt hvad en “glitch” er? Findes der en dansk benævnelse herfor? Hvis ikke, hvad kunne det hedde på dansk?

Mvh.

Lene

bjoerk.jensen.nova
      Deltager
        • Giant

Hej Lene.

I hvilken forbindelse har du fået fat i det ord.

Prøv dette link http://da.wikipedia.org/wiki/Glitch det giver måske mening.

Clear Sky’s

Bjørk Jensen ***nova2009-10-03 21:11:18

ole
          • Main Sequence

Hej,

i elektronikkens verden er en Glitch et kort udfald, kort uønsket puls etc.

Ved ikke om det giver mening i din forbindelse…

/Ole

alfi
            • Main Sequence

glitch kan vel også bety en glipp / tabbe / svikt?

lene
              • Asteroid

Tak for jeres svarSmile.

Jeg leder efter “glitch”, som opstår/skabes i pulsarer.

Håber det gør det mere tydeligtBig%20smile

Mvh.

Lene

alfi
                • Main Sequence

lene
                  • Asteroid

Mange tak, AlfiSmile. Nu har jeg en idé om, hvad er glitch er.

Har “glitch” et navn på dansk?

Eller hvad kunne en “glitch” hedde på dansk, hvis man skulle oversætte det i forbindelse med pulsarer?Ermm

Lene

alfi
                    • Main Sequence

hei
                    på norsk ville det vel bli fartsøkning, det er jo det det er snakk om i den sammenheng, en uventet, eller ukarakteristisk fartsøkning.

alfi

lene
                      • Asteroid

Tak igen, Alfi!

Ville man kunne sige “pulsaracceleration” eller “pludselig pulsaracceleration” om “glitch”?

Eller kunne “pulsaracceleration” også betyde noget andet i forbindelse med en pulsars hastighedsøgning i andre tilfælde?

Jeg vil meget gerne finde frem til et entydigt dansk ord, så man ved, at der er tale om det, der sker ved en “glitch” og ikke tror, at det måske er en anden begivenhed.

Alle ideer er meget velkomneSmile

Lene

max
                        • Nova

Hvad med ”periodeafvigelse” eller ”pulsafvigelse/pulsændring” måske ?

VH. Max

Max2009-10-03 23:26:03

john.st
                        Deltager
                          • Giant

Lene wrote: Eller kunne “pulsaracceleration” også betyde noget andet i forbindelse med en pulsars hastighedsøgning i andre tilfælde?

Jeg vil meget gerne finde frem til et entydigt dansk ord, så man ved, at der er tale om det, der sker ved en “glitch” og ikke tror, at det måske er en anden begivenhed.

På “dansk” taler man om et “glitch”, når en pulsars rotationshastighed pludselig forøges en (meget lille) smule, normalt er forøgelsen under en milliontedel af frekvensen.

Ingen véd endnu, hvad der forårsager et glitch, der findes 3-4-5 konkurrerende teorier herom.

Jeg har aldrig hørt, at der skulle findes et egentligt dansk ord for fænomenet.

Skal man absolut finde et dansk udtryk, vil jeg foreslå “…”, nej, dårlig idé, kald det et glitch og lav en forklarende fodnote eller parantes.John.St2009-10-03 23:30:06

john.st
                          Deltager
                            • Giant

Max wrote: Hvad med ”periodeafvigelse” eller ”pulsafvigelse/pulsændring” måske ?

Principielt et udmærket forslag, men der er to problemer:

1. Afvigelsen består altid i en forøgelse af rotationshastigheden.

2. Problemet med selv at opfinde et dansk ord er, at ingen andre forstår det, medmindre man alligevel forklarer, præcis, hvad man mener.John.St2009-10-03 23:38:34

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

et splitsekund LOL

lene
                                • Asteroid

John.St wrote:
                                Skal man absolut finde et dansk udtryk, vil jeg foreslå “…”, nej, dårlig idé, kald det et glitch og lav en forklarende fodnote eller parantes.

Årsagen til at jeg prøver at finde et dansk ord, er at jeg skriver speciale om termdannelse fra engelsk til dansk og har kastet mig over engelske ord i det danske fagsprog inden for astrofysik.

Derfor ville jeg meget gerne finde et dansk ord for “glitch” som rammer betydningen bedst muligt.

Kunne “pulsforøgelse” eller “impulsforøgelse” bruges?

John.St: Du har ret – måske skal man have forklaret, hvad ordet dækker over, men en dansker, som ikke er velbevandret i engelsk, skal også have forklaret “glitch”….

Håber nogen kan hjælpe med at pejle ind på et godt, dansk ord for “glitch”Smile

Mvh.

Lene

PS. Formålet er ikke at revolutionere det danske fagsprog, men at påvise domænetab til engelsk og vise muligheder for at danne nye, danske ord ud fra termdannelsesteorier etc.

lene
                                  • Asteroid

PS. Også tak for Max og Rigo! 🙂

Lene

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Glitch' er lukket for nye svar.