Glem ikke Saturn!

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Glem ikke Saturn!

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 38 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Saturn står ganske vist meget lavt i disse år, men til gengæld er den fremme på en årstid, hvor vi har ganske gode chancer for god seeing. Dette gjorde sig gældende i går aftes, 24. maj. Jeg havde set på Månen med min 80mm f/15 Vixen akromat og ville egentlig pakke sammen, da det var ganske koldt og duggen faldt. Jeg var faktisk nået ind med stol og okularer, da jeg så Saturn lavt i SSØ. Et par dage i forvejen havde seeingen været dårlig, men i aften havde Månen stået meget skarpt, så måske… Nysgerrigheden vandt, så jeg flyttede teleskopet ud, hvor jeg havde frit udsyn til Saturn.

Og se der! Et nydeligt, skarpt billede med 9mm huygensokular fra Gordon, Berlin, 133x forstørrelse. Og med gode, virkelig gode øjeblikke, hvor Cassinidelingen sås tydeligt i begge ender af ringen. Creperingen sås, der hvor den krydser Saturn, som en tynd, mørk streg. Ækvatorbæltet sås ligeledes. Farveforskellen mellem den ishvide B-ring og den cremegullige Saturn var i de fine øjeblikke meget tydelig. A-ringen var nærmest svagt askegrå. Polområdet på Saturn var mørkere, men nogen polkalot kunne jeg ikke se, dertil var forstørrelsen nok for lav, og teleskopet sikkert for lille.

Leif har også allerede præsenteret os for et flot billede, så hverken visuelt eller fotografisk er der altså grund til at glemme Saturn i de kommende år, selvom den kryber rundt langs horisonten.

Thomas, Bornholm

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Ja husk Saturn! Thumbs%20Up
        Tom A2015-05-26 06:17:37

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Det bedste kik jeg nogensinde har haft på Saturn var da den stod lavt mos øst en sommeraftener for næsten 40 år siden. Saturn stod virkelig lavt, men der var ikke antydning af flimmer, men en let dis. Desværre har jeg ikke nedskrevet detaljer om observationen, men den står stadig mejslet i de tilbageværende grå hjerneceller.

Det var ved den lejlighed jeg også så Enckes deling/gap. Den så jeg igen på Tenerifa med den samme kikkert – C14. Bare spørg Lars Lindhard. Han så den også ved samme lejlighed.

Mvh. Viggo.

dennis.torsten
            • Main Sequence

Sagde du 40 år…Viggo…og med Lindhard som medskyldig ?

Spøg til side. Din C14 har påvirket mange mennesker positivt, inclusive mig selv Smile

Mvh

Dennis

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Hej Dennis.

Rart at høre din stemme igen. Du stammer jo også fra en æra, hvor 2415H sagde amatører mere end mange ord. Men når man bare har det som de glade hønisser på billedet, så skal man ikke klage. Hønisserne var i hvert fald gode til at rive dårlige vittigheder af sig.

Har du så fået dig en bette kikkert igen?

mvh Viggo

dennis.torsten
                • Main Sequence

Det rykker da lidt at få noget at kigge i, igen.

Især når man ser de billige priser man kan få gode brugte teleskoper til !

Og netop her i Saturn tråden, kan jeg ikke lade være med at tænke på, at netop Saturn, en rolig aften, en god kikkert, og 200-300x forstørrelse, -er et fuldstændig mageløst syn !

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Dennis torsten wrote: Sagde du 40 år…Viggo…og med Lindhard som medskyldig ?

Spøg til side. Din C14 har påvirket mange mennesker positivt, inclusive mig selv Smile
                  Mvh
                  Dennis

Hej Dennis

Long time…

Det er Viggo til venstre

mvh
                  Lars

dennis.torsten
                    • Main Sequence

Hej Lars,

Jeg syntes godt jeg kunne tillade mig at spøge lidt, jeg er jo selv på vej.

Jeg føler dog ikke at alderen trykker, undtagen når jeg kigger mig i spejlet, -naturligvis

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

De laver ikke spejle, som de gjorde engang.

Thomas, Bornholm

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Glem ikke Saturn!' er lukket for nye svar.