› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Glad for ny kikkert
- Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 39 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. august 2015 kl. 20:52 #135721
clauskafDeltager- Nova
Har lige fået sat kikkerten op igen på altanen efter den har været på Perseide jagt både i onsdags(privat) og fredags på Brorfelde(offentligt).
Satte stativet i vater(grundigt) alignede på solen og kørte derefter over på Arcturus/Månen/Saturn og de stod der bare lige midt i feltet.
Dejlig bekræftende oplevelse
Nexstar 6″ Evolution 5 mdr. “gammel”
Hilsen Claus
18. august 2015 kl. 22:10 #135734
spatzekDeltager- Super Giant
Tillykkke Claus. Flot himmel, men stadig meget vind. Måske rulles taget af, fristende før Månen begynder at genere i weekenden.
19. august 2015 kl. 10:06 #135738
clauskafDeltager- Nova
Hej Lars,
Jeg kan desværre kun se et lille udsnit mod SSW 130cm B 120cm H så det er begrænset hvad jeg kan se
Til gengæld har vinden været i ryggen da den er kommet fra øst
Hilsen Claus
19. august 2015 kl. 10:46 #135741
spatzekDeltager- Super Giant
Nogen fordel skal man jo ha’….
Observerede i Corona Borealis og en sektion af Dragen som det primære. Da taget bliver rullet mød øst, så kunne jeg rulle den halvejs, så jeg sad i rimelig dækning. Ikke super klar luft. Skidt fra øst?
19. august 2015 kl. 11:25 #135743
tom.aDeltager- Super Giant
Spatzek wrote: …. Ikke super klar luft. Skidt fra øst?
Muligvis lidt højt dis. Men ellers relativ kraftig airglow, som her fra Møn var synlig med det blotte øje, som svagt lysende plamager.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/19. august 2015 kl. 12:49 #135748
natteravnDeltager- Main Sequence
ClausKAF wrote: Har lige fået sat kikkerten op igen på altanen efter den har været på Perseide jagt både i onsdags(privat) og fredags på Brorfelde(offentligt).
Satte stativet i vater(grundigt) alignede på solen og kørte derefter over på Arcturus/Månen/Saturn og de stod der bare lige midt i feltet.
Dejlig bekræftende oplevelse
Nexstar 6″ Evolution 5 mdr. “gammel”
Hilsen Claus
Lyder som et fint instrument, ser også rigtig lækkert ud
Har overvejet netop en C6’er til hurtige kig med et snubtag!! Bruger de mon alle 3 (6,8 og 9) samme gaffelmontering? I så fald må 6’eren være klippe stabil.19. august 2015 kl. 13:07 #135749
RudiDeltager- Neutron star
ClausKAF wrote: …alignede på solen…
Se – den feature ville jeg gerne have i min SynScan
/Rudi B. Rasmussen
19. august 2015 kl. 15:10 #135752
clauskafDeltager- Nova
Det er samme montering til alle 3 dog har 9,25 et kraftigere stativ
19. august 2015 kl. 15:13 #135753
clauskafDeltager- Nova
Hej Rudi
Kan du ikke lave en “snyder” finde en klar stjerne i nærheden af solen og så aligne på den? Det gjorde jeg med gammel nexstar 5″
19. august 2015 kl. 15:42 #135754
RudiDeltager- Neutron star
Jeg fandt denne metode, det skal da afprøves en dag:
- Set the scope up and level the OTA
- Point the OTA at True North
- Turn the handset on
- Find the setting that allows you to use ‘Solar Tracking’
- Double check all solar filters for safety
- Point the Scope at the Sun using the scopes shadow as the guide
- When the Sun is in the FOV find ‘User Objects’ and make the Sun your current user object.
- The scope will now track the Sun as it moves across the sky.
Sidst jeg lavede Sol observationer stillede jeg blot monteringen op på gefyhl og satte tracking til Solar, jeg skulle nok korrigere ca hvert 2-3 minut med håndkontrollen for at få Solen ind på skærmen igen – FOV ca 30′
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Glad for ny kikkert' er lukket for nye svar.