Glad for ny kikkert

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Glad for ny kikkert

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 39 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Har lige fået sat kikkerten op igen på altanen efter den har været på Perseide jagt både i onsdags(privat) og fredags på Brorfelde(offentligt).

Satte stativet i vater(grundigt) alignede på solen og kørte derefter over på Arcturus/Månen/Saturn og de stod der bare lige midt i feltet.

Dejlig bekræftende oplevelse

Nexstar 6″ Evolution 5 mdr. “gammel”

Hilsen Claus

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Tillykkke Claus. Flot himmel, men stadig meget vind. Måske rulles taget af, fristende før Månen begynder at genere i weekenden.

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Hej Lars,

Jeg kan desværre kun se et lille udsnit mod SSW 130cm B 120cm H så det er begrænset hvad jeg kan se Til gengæld har vinden været i ryggen da den er kommet fra øst

Hilsen Claus

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Nogen fordel skal man jo ha’….

Observerede i Corona Borealis og en sektion af Dragen som det primære. Da taget bliver rullet mød øst, så kunne jeg rulle den halvejs, så jeg sad i rimelig dækning. Ikke super klar luft. Skidt fra øst?

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

Spatzek wrote: …. Ikke super klar luft. Skidt fra øst?

Muligvis lidt højt dis. Men ellers relativ kraftig airglow, som her fra Møn var synlig med det blotte øje, som svagt lysende plamager.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
              Min blog http://grib-stjernerne.dk/

natteravn
              Deltager
                • Main Sequence

ClausKAF wrote: Har lige fået sat kikkerten op igen på altanen efter den har været på Perseide jagt både i onsdags(privat) og fredags på Brorfelde(offentligt).

Satte stativet i vater(grundigt) alignede på solen og kørte derefter over på Arcturus/Månen/Saturn og de stod der bare lige midt i feltet.

Dejlig bekræftende oplevelse

Nexstar 6″ Evolution 5 mdr. “gammel”

Hilsen Claus

Lyder som et fint instrument, ser også rigtig lækkert ud Smile
                Har overvejet netop en C6’er til hurtige kig med et snubtag!! Bruger de mon alle 3 (6,8 og 9) samme gaffelmontering? I så fald må 6’eren være klippe stabil.

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

ClausKAF wrote: …alignede på solen…

Se – den feature ville jeg gerne have i min SynScan

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Det er samme montering til alle 3 dog har 9,25 et kraftigere stativ

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Hej Rudi

Kan du ikke lave en “snyder” finde en klar stjerne i nærheden af solen og så aligne på den? Det gjorde jeg med gammel nexstar 5″

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg fandt denne metode, det skal da afprøves en dag:

1. Set the scope up and level the OTA
                        2. Point the OTA at True North
                        3. Turn the handset on
                        4. Find the setting that allows you to use ‘Solar Tracking’
                        5. Double check all solar filters for safety
                        6. Point the Scope at the Sun using the scopes shadow as the guide
                        7. When the Sun is in the FOV find ‘User Objects’ and make the Sun your current user object.
                        8. The scope will now track the Sun as it moves across the sky.

kilde

Sidst jeg lavede Sol observationer stillede jeg blot monteringen op på gefyhl og satte tracking til Solar, jeg skulle nok korrigere ca hvert 2-3 minut med håndkontrollen for at få Solen ind på skærmen igen – FOV ca 30′

/Rudi B. Rasmussen

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Glad for ny kikkert' er lukket for nye svar.