Gjør jeg noe feil?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Gjør jeg noe feil?

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af fysikk. This post has been viewed 688 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

fysikk
      • Asteroid

Jeg har et teleskop, typen SK607az2. Jeg har sett litt på månen og sånn men når jeg ser på stjerner så er de veldig uklare og små, ser de nesten bedre uten teleskopet. Er det normalt eller gjør jeg noe feil?

Jeg har en 10mm og en 20mm lens, hva er forskjellen, og hva er Erecting eyepiece og barlow lens 2x? Når jeg kobler de sammen blir det helt svart.

Jeg har også sett på Stellarium med korrekte koordinater og klokkeslett. Likevel dukket ikke stjernene opp før langt etter Stellarium sa de ville gjøre det, selv om det var skyfritt.

Gjør jeg noe feil?

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Stjerner er altid kun små prikker i et telescope, planeter, tåger,stjernehobe, galakser har en stor overflade og ses derfor større end stjerner.
        Men dit scope er ikke det største men skulle med et par gode okulare gerne vise noget af de ovenstående nogenlunde flot og klart.

Har du aktiverede Daylight i stellarium?

Anonym
          • Nova

Hei !

“Erecting eyepiece”: er rett og slett et øyestykke som gjør at det du ser gjennom teleskopet er rettvendt og ikke opp- ned !

“Barlow lens 2x” : Du har et 10 mm og 20 mm okular, (lens) når du monterer Barlow 2x først og så f. eks 10 mm lensen din får du en forstørrelse som om du hadde en 5 mm lens uten Barlow’en ! Dvs, Barlow’en dobbler fortørrelsen på det okularet du setter på den !

I noen tillfeller kan det være nødvendig å justere fokus etter å ha montert en Barlow, og det er viktig å ha målet ditt midt i synsfeltet før du setter på Barlow’en og nytt okular, da slipper du å måtte lete etter det igjen om det skulle ramle ut av synsfeltet !

Håper det var greit svar og velkommen til forumet !

Mvh Arne Martin

fysikk
            • Asteroid

Takk for svar 🙂

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Gjør jeg noe feil?' er lukket for nye svar.