Gimp!

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 128 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

Efter at have læst i Jesper Sørensen glimrende bog ”Astrofoto” har jeg brug for hjælp til at skalerer og derefter sharpen samtlige billeder i et hug! Billederne er optaget med webcam og mit billedredigeringsprogram er Gimp. Er der nogen der kan hjælpe?

Mvh John

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Skulle ønske jeg kunne svare på dette, men jeg lurer på det samme som deg. Jeg har ikke råd til å kjøpe Photoshop og må da ta utgangspunkt i Gimp (som også kjører i Linux).

Men de sier at Gimp har en begrensning på 8-bits og derfor ikke er så egnet til etterbehandling av astrofoto. Jeg vet ikke, har ikke undersøkt nærmere, men det er sikkert riktig når så mange nevner det.

Mvh,
        Bjørn

bjoern.andersen
          • Main Sequence

Hip-Hip Hurra, hvis der kunne komme en snak omkring GIMP igang.Thumbs%20Up

Jeg lider, som mange andre ved at ikke ville bruge formuer på photoshop ect, men vil gerne laære noget omkring billedbehandling, og det ser Gimpén jo ud til at kunne.

Snakken omkring 16 bit/8 bit er vel nok relevant, men er vel ikke altafgørende – håber jeg.

Får vi en masse erfaring/meninger fra deltagerne – på forhånd tak.

John
          Deltager
            • Nova

Jeg tror faktisk dette plug kan gøre, at man kan arbejde på flere billeder på en

gang.

Jeg prøver en af dagene, at installere det. forsat god påske.

mvh John

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Hei John, den er “Windows only”. Men sikkert fin for dem som bruker det. Smile

Mvh,
              Bjørn

bwinkler
              Deltager
                • Nova

Hej John

Jeg fik en advarsel af mit virusprogram ved at gå ind på dit link. Der skulle være “en ondsindet” kobling til et program, indbygget??

Anonym
                  • Nova

Jeg bruger GIMP til mine billeder. Folk siger da at 8 bits er for lidt, men jeg er godt tilfreds. Desuden er udviklerne også ved at se på mere end 8 bits, så det kommer nok i fremtiden engang.
                  Et godt plugin til noisereduction er G’MIC http://gmic.sourceforge.net/gimp.shtml

Mvh
                  Søren

mr.mox
                    • Nova

Jeg har brugt GIMP til dagslysbilleder og det fungerer rigtig godt. Men når citronen virkelig skal presses er de otte bit ikke nok til astro. Derimod synes jeg PixInsight LE er rigtig godt – det er også gratis http://pixinsight.com/

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Er det fuldt køre dygtigt i Trial versionen?

Anonym
                        • Nova

Jeg er begyndt at strække mine billeder direkte i deep sky stacker og så bare lave en lille ændring i The Gimp. Det virker umiddelbart fint og er ganske gratis. Jeg har aldrig kunne holde ud at bruge PI LE…

Søren

mr.mox
                          • Nova

LE version en af PixInsight er fuldt brugbar og ubegrænset

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Men Søren mener antagelig at den er vanskelig å bruke? Er det slik at man må ha høyskolefag i bildebehandling for å forstå den?

Mvh,
                            Bjørn

Anonym
                              • Nova

Jeg ved ikke om det er vanskeligt, men bare et pi**e irreterende brugerinterface
                              LOL

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Oki, jeg har jo PaintShopPro X, det kan det meste, men mangler lidt plugins til behandling som PhotoShop har, der kunne Pix måske hjælpe lidt til.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Gimp!' er lukket for nye svar.