Genbesøg hos gamle data (M81 og M82)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Genbesøg hos gamle data (M81 og M82)

• Dette emne har 19 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af steffan. This post has been viewed 181 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

kubach
    Deltager
      • Super Giant

Hej,

Jeg justerede lidt på hvid og dark balance, 1 gang High pass, local contrast enhancement (Noels tool) og så medium noise ninja.

steffan
        • Giant

Hej Allesammen,

Niels;

Tak for den udførlige vejledning, den vil jeg se nærmere på.

kubach;

Jeg syntes det ser godt ud, der er mange detaljer i begge galakser, meget imponerende!

Mvh Steffan

steffan
          • Giant

Hej Igen,

Igår fik jeg indsamlet yderligere 6 eksponeringer a 10 min. Disse ved ISO400, og jeg måtte dreje kameraet 90 grader for at få et fornuftigt felt.

Det betød også nye flats til dem således de kan blive kalibreret.

Guidingen kørte igår rigtig godt. Med 2 sekunders eksponeringer, var der på pixel niveau (graf i maxim guiding) kun fejl på omkrign 1-2 stk.

Nedenfor ser i en kombination af ialt 15 eksponeringer a 600 sek. 9 med ISO100 eller 200, og 6 med ISO400. Man kan se de ikke overlapper 100%.

Samtidig syntes jeg faktisk der er kommet MEGET mere støj i billedet, og jeg skal måske overveje hvad der er den bedste ISO for dette kamera.

Behandling:

Kalibreret med darks, bias og flats

Autoflatten

DDP med userfilter, 1 i midten af 3×3 matrix

Lidt justering af colorbalance

Altsammen i maxim

Link til fuldstørrelse ved imageshack;

Hvad mener i om støjen? Om andet?

Mvh Steffan

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Hmm ligner lidt den type støj jeg fik en masse af, med mit gamle DSI…

Der burde være mere med at objketerne, med mindre du har optaget dem fra byen?

Hvordan har du stakket?

steffan
              • Giant

Hej Michael,

Det bliver optaget midt i Kalundborg. Imod nord som dette er taget har jeg ikke så meget lysforurening. (Jeg har ønsket mig penge til et Lysforureningsfilter i fødselsdagsgave… (IDAS LPS er typen)).

Stacking: Alle billeder er blevet behandlet med deres respektive darks/flats, og kalibreret med de universelle bias.

Herefter er alle billeder stacket i Maxim af en omgang med SD mask, 6 passes (Mener jeg det er, sådan som du forklarede mig det…).

Mvh Steffan

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'Genbesøg hos gamle data (M81 og M82)' er lukket for nye svar.