› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Genbesøg hos gamle data (M81 og M82)
- Dette emne har 19 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af steffan. This post has been viewed 180 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. september 2009 kl. 17:33 #21683
steffan- Giant
Hej Alle,
Igår var en halv stor dag for mig, jeg fik via Michael Staunings hjælp og vejledning lavet flats til kalibrering af mine billeder. Super lækkert, det har virkelig hjulpet meget!Data for billedet:Optaget 2009.02.27Orion Optics 200mm F6canon 1000D, ISO20010×600 sekunder, 3 darksKalibreret med bias og flats, herefter stacket med SD mask, autoflatten, DDP og lidt farvebalance.Herunder ser i resultatet;Det tidligere resultat med samme data fremgår af dette link (klar forbedring);Hvis der er nogen der vil se fit filen, og se hvad de kan hive ud af den er de velkomne. Hvis bare i vil skrive hvad i har gjort! – så lærer jeg nemlig lidt af det ;).Der ligger en rar fil med det stackede, auto flatten samt ddp’ede billede.Mvh Steffan13. september 2009 kl. 17:46 #21684
mstauningDeltager- Black Hole
Man ser at du er lærenem 🙂
Men flot er det blevet, det må man nok sige. Tillykke med fremgangen, og det gode billede.
13. september 2009 kl. 17:56 #21685
steffan- Giant
Hej Michael,
Tak for det, det må have været din gode tålmodighed der trak mig igennem.Frustrationerne var tilstede undervejsNu glæder jeg mig bare til starparty, håber det bliver godt vejr til at få gang i fotoapparatet!!13. september 2009 kl. 21:30 #21703
tommyfDeltager- Neutron star
Super udført,,,
PS
MS, husker du mit flat panel ?13. september 2009 kl. 21:59 #21707
nvcDeltager- Super Giant
Hej Steffan,
Glimrende billede, har prøvet at arbejde med dit original billede i adobe photoshop CS4.Jeg har lagt min version ud her, en jpg fil:er den blevet bedre?Jeg skal gerne nævne de ting jeg gør i APS hvis du mener det vil hjælpe dig og hvis du synes det er blevet til et bedre billede.Mvh. Niels13. september 2009 kl. 22:19 #21710
Tommy Jada, ved dog at der er et eller andet jeg skulle sende til en… Det var ikke noget til dig vel?
Steffan, nu var du jo nemt at forklare det til 😉
13. september 2009 kl. 22:27 #21711
Nop, jeg kan bare få det ved MAF
13. september 2009 kl. 22:38 #21713
Hvem f….n var det så jeg skulle sende noget til???
13. september 2009 kl. 23:27 #21718
Lol, ved det ikke MS,, hopper af tråden igen, offtopic
13. september 2009 kl. 23:38 #21719
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Den er fin, Steffan! Gratulerer!
Michael er en hyggelig fyr som hjelper!
Steffan wrote: 10×600 sekunder, 3 darks
Hmm…? Jeg trodde Darks skulle være lik(e lang tid som) Lum?
MStauning wrote: Hvem f….n var det så jeg skulle sende noget til???
Afokal adapter til meg?
Bjørn T. Jønsson 2009-09-13 23:39:47 Mvh,
Bjørn14. september 2009 kl. 07:04 #21721
steffan- Giant
Hej igen,
Niels;Jeg syntes du har fået flere detaljer med i galaksen (omkring armene) men det har tilgengæld været lidt hårdt ved den centrale del som er lysstærk, hvor det måske ser ud som om den er brændt mere igennem.Hvilken teknik har du brugt?Bjørn;Der er tale om 3 stk darks af hver 600 sekunder.Mvh Steffan14. september 2009 kl. 08:32 #21724
Bjørn den kan jeg stadig ikke finde – Sorry.
Der var nu noget andet… Hmm.
14. september 2009 kl. 16:48 #21772
hoestDeltager- Nova
Hej Steffan
For hulan hvor er den go14. september 2009 kl. 20:43 #21790
steffan- Giant
Hej Høst,
Tak for roserne.
Jeg ville dog gerne have nogle flere data på, men det kommer nok over tid :).
Jeg tror det ville give lidt ekstra…Mvh Steffan
14. september 2009 kl. 22:13 #21798
nvcDeltager- Super Giant
Hej Steffan,
ja du har ret med den centrale del; men det er der råd for, det tager bare lidt længere tid end jeg havde til rådighed den aften.Den korte version af teknikken og husk det er bare sådan jeg ser dit billede på min skærm og hvad jeg normalt gør ved mine egne billeder.
1.
Jeg ser først på baggrunden i billedet; din version har gradienter flere steder.
Disse gradienter kan ses hvis man strækker billedet med curves i APS.
Derfor vælges baggrunden via magic wand toolet og et filter køres der hedder GradientXTerminator,http://www.rc-astro.com/resources/GradientXTerminator/
Dette filter kan køres flere gange med forskellig styrke sammen med at bruge levels og curves funktionen i APS.
Histogrammet viser hvordan RGB indholdet i dit billede ligger i forhold til hinanden, de ligger ikke optimalt => level funktionen i APS skal bruges på dit billede på hver R, G og B kanal.
Ligeledes kan curves også bruges på hver R, G og B kanal for at styre farverne en smule.Der er også støj i baggrunden af dit billede hvilket fjernes via en layer masking teknik i APS og brug af et filter der hedder NeatImage eller brug af filteret blur.
2.
De to galakser fremhæves via curves og levels i APS og 2 eller flere af disse del-billeder maskes herefter sammen igen med en layering og masking teknik i APS.
På den måde kan de ydre galakse detaljer fremhæves uden kernen brænder for meget ud. Det er her jeg mangler noget i min behandling af dit billede.
Hvis du ser på dit billede mangler der noget farve i billedet; min mening; det kan fremhæves via en teknik der er vist her,http://www.stargazer-observatory.com/
i reviews folderen, OSC- DSLR- and RGB processing.
3.
Jeg syntes dine stjerner mangler lidt farve, prøv at sammenholde din og min version, du skulle kunne se en klar forskel.Her har jeg brugt Noel Carbonis makro, increase star color, prøv den,
http://actions.home.att.net/Astronomy_Tools.html
Hvis stjernerne ser lidt ‘stikkende ud’ ud efter alt dette; kan dette fjernes på flere måder,
enten via,a) vælg stjerner via Noel Carboni macro kaldet select brighter stars
b) vælg i APS, select, modify, expand by 1 eller 2, feather radius sættes til 1 eller 2
c) vælg filter other minimun radius 1 eller 2
d) vælg fade opacity til ca. 50% og mode darkeneller via brug af filter blur gaussian blur med meget lille radius valgt; selvfølgelig efter stjernerne er valgt med Noel Carboni macro select brighter stars.
Hvis stjernerne er blevet større via brug af curves prøv at køre Noel Carbonis makro, make stars smaller, eventuelt kør den flere gange.
Jeg har brugt minimum filter metoden og Noel Carbonis make stars smaller macro på dit billede.
4.
Til at fremhæve detaljer i billedet kan bruges,a) sharpen filter via APS, jeg bruger ofte filteret smart sharpen eller unsharp mask sammen med en layer og mask teknik i APS så kun dele af billedet får ekstra sharpen.
b) brug af Noel Carbonis marco local contast enhancement sammen med en layer og mask teknik i APS så kun dele af billedet får ekstra kontrast.
c) brug af et highpass filter i APS med layers mode valgt til overlay sammen med en layer og mask teknik i APS så kun dele af billedet får ekstra sharpen.Jeg brugte c) på dit billede.
Håber noget af dette giver en form for mening, ellers bare spørg igen om flere detaljer.
Mvh. Niels -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Genbesøg hos gamle data (M81 og M82)' er lukket for nye svar.