Gemme kalibreringsdata

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Gemme kalibreringsdata

• Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 353 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

viggo.t
    Deltager
      • Super Giant

Hej alle PhD brugere.

I PhD2 kan man gemme kalibreringsdata fra session til session med samme setup. Men kan man også gemme kalibreringsdata på samme måde med den gamle version af PhD? Jeg har nemlig problemer hvis jeg tager darks i PhD2, men ikke med den gamle version.

mvh Viggo.

Viggo T2016-03-20 11:21:42

jakob.andersen
      Deltager
        • Super Giant

Din besked er måske lidt fejlplaceret her i køb og slag. Måske Admin kan hjælpe?

Jeg kan ikke huske, hvad man kan i den gamle, men der er rigtig mange nye funktioner i PHD2, og der kommer stadig nye til. Måske det var bedre at forsøge at løse problemet i den nye, frem for at satse på den gamle? Kan du beskrive lidt nærmere, hvad der sker mht. darks i den PHD2?

Jakob A.

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jakob.

Jo, beskeden er mal placeret-det gik for hurtigt.

Når jeg aktiverer Take Dark knappen, så bliver der hvidt billede på skærmen i PhD2 (ver. 2.1.3a) Der er ingen problemer med PhD v. 1.14.0.

Men jeg kan godt se, at PhD 2 har betydeligt flere funktioner.

Nu kører jeg med Win XP, og det kunne måske forklare problemet.

Jeg har så en nyere maskine med Win 10, så jeg prøver den nyeste version 2.6.1.

mvh Viggo

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Den første ting er under alle omstændigheder nok at prøve med den nyeste version. Det er et stykke tid siden 2.1.3 var ny. Du skal måske også lige kigge på, hvor gamle dine drivere til kameraet er, specielt hvis du prøver på Windows 10.

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Hej Jakob.

Ahem. Jeg har fundet “fejlen”. Jeg har simpelthen valgt det forkerte QCam i Connect Equipment. Flovt, men sandt.

Den nyeste version af PHD2 fungerer fint. Og som du skriver, er der mange nye funktionaliteter. Dem kan man så afprøve hen ad vejen.

Især er jeg glad for Auto Restore Calibration i Advanced Setup. Den sparer en del tid. Jeg er nemlig nødt til at centrere det objekt jeg vil fotografere med planetarieprogrammet (Guide9). Og har jeg så udført Connect Mount, vil Guide9 ikke aktivere slew. Så derfor er jeg nødt til at forbinde PhD2 til mount efter en centrering. Og derfor er det dejlig, at PhD2 gemmer kalibreringsdata.

mvh Viggo

jakob.andersen
              Deltager
                • Super Giant

Jeg har oplevet, at hvis man f.eks. vælger et QHY5-II, men har et QHY5-IIL, så kommer der slet ingen billeder fra kameraet, selv om den tror, det er connected.

Hvorfor kan du ikke flytte mounten? De andre ASCOM-clienter skulle da gerne være ligeglade med om PHD er connected eller ej? Hvad er det for en mount, du har?

viggo.t
                Deltager
                  • Super Giant

Det er en LXD75. PC’en er serielt forbundet til Autostar. Og QHY5LIIC til mountets Aux port. Fungerer fint, bortset fra altså at planetarieprogrammet ikke kan aktivere mountet når mountet er sluttet til i PHD2. Lidt træls, men det kører.

mvh Viggo.

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Øh Viggo, så vidt jeg ved er der ikke en ST4 port på en LXD75 AUX port. Har du fået fat i en
                    APM909 eller en klon som du har sat på LXD’eren?

Jeg tror det er skyld i problemet med planetarieprogrammet.

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Lars. Der er ingen ST4 port, rigtigt, men autoguider via aux gør den alligevel.

Jeg får lige en APM909. Så må vi se om planetarieprogrammet kan snakke med mountet samtidig med at PHD2 kører. Tak for tippet.

mvh Viggo.

Viggo T2016-03-29 20:26:03

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Viggo

Så tror jeg med garanti jeg kan sige at det ikke er via AUX porten du guider. Du kan roligt hive
                        stikket fra kamera til AUX porten ud, uden at det gør nogen forskel. Jeg tror faktisk det er en
                        rigtig god ide at gøre, da du så ikke løber nogen risiko for at ødelægge noget.

Der er overhovedet ingen grund til at guide via ST4 porten på kameraet, du guider jo blot via
                        ASCOM som er koblet til din pc med en seriel port ud til håndkontrollen. Det er sådan jeg
                        gør/gjorde og det virker upåklageligt.

PS. man har ikke kunnet købe en APM909 i årevis, du skal lede efter en klon eller noget brugt
                        og får en del år siden var de ikke helt bilige.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Æh?
                          Jeg mener at LXD75 forstår LX200 guidekommandoer via seriel kabel??
                          Så det er vel bare som Lars siger, at køre ASCOM med LX200 Classic? Sådan guidede jeg 16″eren i årevis.

Der skal ikke nogle ekstra kabler eller dimser til. Hvis du kan lave GOTO via f.eks Carte Du Ciel eller Project Pluto, så er alt på plads.

Det kører iøvrigt fint på XP, men der skal nok mere end en 800 Mhz Pentium III tilSmile

mvh
                          Jens

Jens.Jacobsen2016-03-29 21:59:17

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Har lige tjekket min LXD75 og de ting jeg har noteret mig om AUX porten. Det er 100% sikkert
                            at du ikke guider via AUX porten, medmindre du har det omtalte modul Viggo. Pas nu på med
                            at du ikke futter noget af i kameraet eller monteringen, jeg tror ikke det kan være helt sundt
                            bare at proppe et stik i AUX porten.

En #505 har du jo allerede. Ellers kig her http://www.weasner.com/etx/autostar/as_cable505.html

Jens, det er som du skriver, en seriel forbindelse til LXD håndkontrollen.

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Ja, netop.
                              Hvis LXD75 forstår guide kommandoer via LX-200 kommandosættet. Men det syntes jeg at huske at den gør…

mvh
                              Jens

jakob.andersen
                              Deltager
                                • Super Giant

Hmmm… Vi antager alle sammen at Viggo bruger ASCOM, men er det rigtigt?

viggo.t
                                Deltager
                                  • Super Giant

Jeps. Det gør han skam. Jeg venter blot på lidt klart vejr. Så må jeg efterprøve Lars påstand om, at kameraet guider via den serielle port på Autostar’en. Lars har sikkert ret.

Men mit problem er ikke så meget guidning men blokering af slew funktionen i planetarieprogrammet når mountet er tilkoblet PHD. Der bakses.

mvh Viggo.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Gemme kalibreringsdata' er lukket for nye svar.