Gegeschein

• Dette emne har 20 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af tom. This post has been viewed 206 timesa. This post has been viewed 206 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Astrojensen wrote: Jeg er edderhyleme snart træt af at bo på den her skyø!

Solskinsø my hairy butt!

Thomas, Bornholm

Solskinsøen??

Jo da, men kun i turistsæsonen Wink

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

JesperG wrote: Det lyder da meget plausibelt, at den sky af kometstøv som Jorden passerer igennem lige nu, vil kunne give ekstra meget refleksion af sollyset i anti-sol punktet. Skyen er vel så stor, at den også befinder sig derude hvor Jordens skygge ender, og dermed kan give ekstra boost til Gegenschein. Godt set Thumbs%20Up

Artiklen taler om Night-glow (Sky-glow) der er noget andet, nemlig lysemissioner fra atmosfærens molekyler, forårsaget af sollysets bombardement om dagen, molekylerne emitterer lys når de falder tilbage til, eller “samler sig” i det naturlige stadie. Skyglow er noget der foregår i atmosfæren (ses tydeligst lavt på himlen), Gegenschein sker interplanetarisk og ses i anti-sol punktet.

Tauridernes meteorværm er gammel og stor, f.eks. bruger Jorden knap to måneder på at krydse sværmen. Så sværmen strækker sig langt udenfor Jorden skygge og kan måske give et boost til Gegenschein.

Artiklen taler om night-glow i betydningen af et lysende område på himlen, set i forbindelse med kraftige meteorsværme. I artiklen bliver det sandsynliggjort at dette night-glow stammer fra reflektere sollys i den støvsky som udgør meteorsværmen.

Det du beskriver som night-glow, er Airglow og her er definitionen egentydig og klar. Præcis som du har beskrevet.

Night-glow og sky-glow er begreber som anvendes i flæng om forskellige lysfænomener på nattehimlen. Og de kan faktisk ikke stå alene uden en definition af deres betydning i den sammenhæng hvori de anvendes. Sky-glow har jeg mest set anvendt i forbindelse med lysforurening. Men der er nok også andre betydninger derude.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Jeg har ikke læst artiklen igennem, blot konklusionen, hvor der skrives om emissioner, Gegenschein er jo en direkte refleksion, men artiklen burde nok tygges igennem – der kunne være interessante ting, selv om det er en gammel artikel.

Jesper G.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Thomas – sol er det ikke noget de har nede sydpå?

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jo – og de beholder den for sig selv hele vinteren, de skiderikker! Kun om sommeren, når temperaturen dernede stiger til over de 30° og de selv synes, det bliver en anelse for hedt, kan vi også få lidt, af det der bli’r tilovers…

Thomas, Bornholm

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

JesperG wrote: Jeg har ikke læst artiklen igennem, blot konklusionen, hvor der skrives om emissioner, Gegenschein er jo en direkte refleksion, men artiklen burde nok tygges igennem – der kunne være interessante ting, selv om det er en gammel artikel.

Artiklen er ganske informativ, så den kan anbefales. Der er dog (korte) afsnit i den som er ret tunge med ligninger, men det gør ikke noget at skøjte let henover dem Smile

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Gegeschein' er lukket for nye svar.