Gegeschein

• Dette emne har 20 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af tom. This post has been viewed 205 timesa. This post has been viewed 205 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Har I nogensinde set Gegenschein fra Danmark?

Jeg har selv set det tre gange, som det mest delikate, svage og lavkontrast lysfænomen jeg har set. Første gang jeg så det var til Avnø Astroweekend i 2010. Så ved I hvad der er i vente på lørdag, hvis vejret er med os Smile

Beretning er lagt ud på min blog, inklusiv et billede af Gegenschein.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Nå, så er vi i den mindste tre i norden, der har set det! Ja, jeg har set det fra Almindingen, en enkelt gang. Timo Karhula fra Sverige har kun kendskab til sin egen og min observation. Jeg må hellere skrive til ham i anledningen.

Thomas, Bornholm

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Gosh! Er vi så få i norden som har set Gegenschein!

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Tja, 99.99995% af alle mennesker er ikke amatørastronomer og ser ikke op mod stjernerne… 95% af alle amatørastronomer bor, hvor der er for meget lysforurening, til at gegenschein kan ses… Af de resterende, ved kun 10%, hvad de skal se efter!

Morsomt nok var mine tal et rent gæt, men jeg prøvede at regne på det:

20000000 personer i Sverige, Norge og Danmark x 0,00005% = 1000 amatørastronomer… (Det virker forbløffende realistisk!)

1000 amatørastronomer x 95% = 950 af dem bor i lysforurening (mange nikker nok genkendende nu!)

10% af 50 = 5

Vi mangler altså indberetning fra de sidste to…

Thomas, Bornholm

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

…. og grunden til at vi ikke har hørt fra de to. Er at de bor langt oppe i de norske fjelde uden internet adgang Wink

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Det hedder måske noget andet på norsk, siden normænd ikke kan tale tysk. De to der kan det bor i Oslo og der er det alt for meget lysforurening.

Mvh,
                Bjørn

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Bjørn T. Jønsson wrote: Det hedder måske noget andet på norsk, siden normænd ikke kan tale tysk. De to der kan det bor i Oslo og der er det alt for meget lysforurening.

LOL

tom.a
                  Deltager
                    • Super Giant

Astrojensen wrote: Nå, så er vi i den mindste tre i norden, der har set det! Ja, jeg har set det fra Almindingen, en enkelt gang. Timo Karhula fra Sverige har kun kendskab til sin egen og min observation. Jeg må hellere skrive til ham i anledningen.

Thomas, Bornholm

Jeg fandt et indlæg på VARF’s forum, link her, skrevet af Timo Karhula om Zodiakallys og Gegenschein. Jeg er overrasket over at ingen i Sverige, udover Timo Karhula, åbenbart har set zodiakallyset. Kan det virkelig passe??

Zodiakallyset er trosalt væsentlig nemmere at se end Gegenschein. Og f.eks. se vi (AFFS)zodiakallyset hvert forår fra Avnø.

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Det lyder mærkeligt, at ingen andre i Sverige har set Zodiakallyset. Fra den sydlige del af Sverige burde det jo være lige så tydeligt som fra Danmark. Det er jo et meget udstrakt fænomen, så et par graders forskel i breddegrad skulle ikke gøre nogen mærkbar forskel. Her fra Bornholm er det jo meget tydeligt sidst på vinteren og først på foråret og kan rage næsten 30° op fra vesthorisonten. Den klareste del kan sågar have en let gullig farve og jeg har flere gange skældt det ud for at være lysforurening fra Rønne, når jeg observerede fra Rytterknægten i Almindingen.

Thomas, Bornholm

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg har ikke set Gegenschein (endnu) men varianten Zodiakallyset har jeg set flere gange, bl.a. billedet herunder, der er taget i vestjylland.

Jesper G.

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg var ude i aftes med en plan om at kigge efter Taurider og så da også et par stykker i løbet af de 45 minutter jeg var ude. Men det der fangede min opmærksomhed, allerede et par minutter efter at jeg var kommet ud, var Gegenschein. Som relativt nemt kunne se som en stor svag og diffus plet centreret SV for M45, mere præcist et par grader SSØ for Delta Aries.

Gegenscheins placering tæt på radianten for Tauriderne, fik mig til at tænke på om grunden til at Gegenschein var så relativ nem at se i aftes, skyldes at meteorsværmen giver ekstra mange partikler som sollyset kan reflekteres i?

Lidt søgning på SAO/NASA ADS gav 13 hits. Dog ikke med Tauriderne og Gegenschein, men med andre kraftige meteorsværme, såsom Leoniderne i 1999 og nogle sværme i 1800-tallet.

Et af artiklerne er her i pdf-format The Meteoric night-glow

Højest sandsynlig skyldes min oplevelse af at Gegeschein var nemmere at se i aftes mere vejret end Tauriderne, men det er nu meget sjovt at forfølge nogle af de tanker og “måske-sammenhænge” der dukker op i ens hoved, når man sidder derude i natten Smile

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Det lyder da meget plausibelt, at den sky af kometstøv som Jorden passerer igennem lige nu, vil kunne give ekstra meget refleksion af sollyset i anti-sol punktet. Skyen er vel så stor, at den også befinder sig derude hvor Jordens skygge ender, og dermed kan give ekstra boost til Gegenschein. Godt set Thumbs%20Up

Artiklen taler om Night-glow (Sky-glow) der er noget andet, nemlig lysemissioner fra atmosfærens molekyler, forårsaget af sollysets bombardement om dagen, molekylerne emitterer lys når de falder tilbage til, eller “samler sig” i det naturlige stadie. Skyglow er noget der foregår i atmosfæren (ses tydeligst lavt på himlen), Gegenschein sker interplanetarisk og ses i anti-sol punktet.

Jesper G.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Er faktisk rimelig sikker på jeg så Gegenschein her søndag nat, men havde så travlt med at rodde at jeg ikke kan være 100% sikker (er jo første gang jeg har set det, hvis det altså var det – men en tynd sky der ikke flyttede sig og punktet passer meget godt).

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg er edderhyleme snart træt af at bo på den her skyø!

Solskinsø my hairy butt!

Thomas, Bornholm

tom.a
                                Deltager
                                  • Super Giant

MStauning wrote: Er faktisk rimelig sikker på jeg så Gegenschein her søndag nat, men havde så travlt med at rodde at jeg ikke kan være 100% sikker (er jo første gang jeg har set det, hvis det altså var det – men en tynd sky der ikke flyttede sig og punktet passer meget godt).

Som en tynd sky der ikke flytter sig er en god beskrivelse.

I aftes tænkte jeg også at det måske var en klat cirrusskyer, men positionen og det faktum at området drejede med himlen i løbet af de 40-50 minutter jeg var ude, slår det fast som Gegenschein.

Ligesom zodiakallyset, så skal man ikke kigge efter et lille tåget objekt, men et større meget diffus objekt. Jeg vil skyde på at, jeg så Gegenschein som et 5×10 grader stort svagt lysende område.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Gegeschein' er lukket for nye svar.