Gammaglimt ?

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Gammaglimt ?

• Dette emne har 17 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af helge. This post has been viewed 710 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

max
      • Nova

Jeg faldt over denne artikel for det elektromagnetiske spektrum.

http://da.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_spektrum

Ifølge denne beskivelse har de sat gammaområdet fra 0,00001-0.01 nm
      (10 fm – 10 pm)

og kosmisk stråling < 0,00001 nm (10 fm)

VH Max

chrjensen
        • Super Giant

Jeg vil (og det høre til sjældenheder) tillade mig at være uenig med Wikipedia – eller mere præcist den danske wikipedia. For det første er der ikke nogen nedre grænse for bælgelængden af gammastråling. Det er forkert at stråling med lavere bølgelængde kaldes kosmisk stråling (den engelske udgave nævner ikke kosmisk stråling, men kalder det high energy gamma radiation). Kosmisk stråling er en fællesbetegnelse for al mulig slags stråling (typisk med høj energi) der kommer fra verdensrummet. Det kan både inkludere fotoner (gammastråler) og forskellige slags partikler.

helge
        Deltager
          • Giant

Jeg er helt enig med Christian. De intervaller for bølgelængder som vist ovenfor er kun vejledende, da det er her eksempelvis gammaer og røntgen typisk ligger. Men de behøver skam ikke at være i disse intervaller. Man kan altså ikke ud fra bølgelængden (eller energien) alene sige, om det drejer sig om røntgen eller gammastråling. Man er nødt til at se på, hvor fotonerne stammer fra.

Mvh

Helge
        Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Gammaglimt ?' er lukket for nye svar.