Gamle teleskoper

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Gamle teleskoper

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 310 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej folkens

Min nysgerrighed byder mig at spørge, om der er nogen her, der bruger rigtig gamle teleskoper?

Som rigtig gammelt, kan vi sige, hmm, teleskoper fra før 1970. Gerne MEGET ældre!

Selv bruger jeg gerne mine gamle Zeissrefraktorer når lejligheden byder sig. Jeg har en 60/848mm E akromat på original altaz montering fra 1910 og en 85/1575mm A apokromat fra 1903, som jeg monterer på en EQ-6. De samler ikke støv på et museum, men bliver jævnligt luftet under stjernerne. Jeg har også en Telementor fra 1976 og en Telemator fra 1989, men sidstnævnte er jo ikke gammel!

Clear skies!

Thomas, Bornholm

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Hej Thomas,

Om mit teleskop lever op til din definition af rigtig gammel, er jeg lidt usikker på, men jeg har en Unitron 3″. Ud over det nostalgiske i at bruge den, giver den nogle helt fantastiske billeder af specielt planeterne. Jeg bruger den dog desværre ikke helt så meget, som jeg kunne ønske. Dels er den under under restaurering og dels er der helt ærligt ikke just specielt meget grab-and-go over den. Det tager sin tid at sætte den op, så den bliver lidt for ofte fravalgt for et noget mere håndterligt setup.

mortenb
        Deltager
          • Super Giant

henrik
          Deltager
            • Nova

Jeg har en 30år ganmmel 2,4″ Unitron med okular revolver og det hele.

Der erfaktisk også plads til et 31,75mm okular i revolveren.

Den står på en bundsolid montering med motor. Det er faktisk monteringen til 3″eren jeg har. Den blev vist oprindeligt købt med alt-az monteringen og så er EQ’en kommet til senere.

Her er den i adskilt stand

Du skriver en 1575/85mm apokromat; Det er jo en f/18!

En ordentlig møghund skal jeg love for :O)

Min Unitron er 1,2m lang.

Henrik2008-11-28 13:29:21

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Gamle teleskoper' er lukket for nye svar.